Gå til innhold

Hmm.. Fortsatt forvirra på inntak..


Anbefalte innlegg

Der har du det vil jeg tro, du TROR at du ligger på 600-800kcal om dagen, når du sier du har gjort dette de siste årene, uten å ha gått ned i vekt er dette feil. Uansett hvor mye du veier, innen for en normal vekt, alt fra 55kg til 155kg f.eks, forbrenner mye mer enn 600-800kcal i løpet av ett døgn, uten noe særlig med bevegelse.

Spiser du mye i løpet av helgen? Overspiser du på noen måte? Og har du regnet, evt hvordan har du kommet frem til at du kun har spist de få kaloriene?

Om du øker til å ligge på minimum 1500kcal om dagen, med ordentlig mat! så vil du naturligvis få mer overskudd av enegi og glede i hverdagen din. Om du kommer deg ut å går ett par turer i uken, så vil du få frisk luft og mosjon som begge vil hjelpe deg til å få det bedre med deg selv, å som også vil hjelpe deg å få overskudd til andre ting i hverdagen.

Jeg anbefaller deg og begyne å trene, selvom det er tungt osv i begynnelsen, så er det verdt det, etter trening så produserer kroppen endorfiner, som er kroppens egen "lykkerus" Dette vil igjen, få deg til å få mer overskudd.

Som sagt det er det jeg har ligge på da jeg har vært alene, laget min egen mat osv. Det nevnte jeg vel også... Da jeg har vært borte har jeg hatt en tendens til å spise noe over evne, men nei da jeg har vært alene, var en typisk dag for meg kanskje en brødskive til frokost om jeg følte for det og evt en middag som fiskegrateng eller pytti panne pose de få dagene jeg hadde middag (dager jeg ikke hadde middag ble det bare en brødskive til) Og thats it faktisk..

Kan vel kanskje fortelle om grunnen til at jeg også ble overvektig i utgangspunktet så er det gjort. Før så var jeg normalvektig, jeg var aktiv osv.. Men siste året på barneskolen og de 3 årene på ungdomsskolen var jeg gjennom 11 operasjoner på beinet noe som gjorde meg sofa/sengeliggende i ca 3uker etter hver operasjon og jeg trøstespiste en grei mengde også så da la jeg på meg veldig mye! Og etter det har jeg rett og slett aldri blitt kvitt det igjen. Men nevnte jo den perioden jeg levde på en burger hver 4. dag.. De 6mnd gikk jeg ned over 20 kg. Men etter at jeg flytta hjem igjen så la jeg på meg alle de tapte kiloene ganske raskt fordi jeg spiste da alt for mye.

Jeg har begynt å trene, og forsøkt å spise sunnere i en uke nå ca. så er vel ganske "nybegynner" enda i hvertfall. Så jeg har da faktisk viljen til å endre dette her, men jeg vil ikke endre noe så drastisk at det ikke skal være mulig å leve med :)

Synes du absolutt bør følge råda du får her. Det skal også siest at du trenger nok mat for å få opp forbrenningen:) Drikk mye vann, og kutt ned på karbohydrater. Mer rent kjøtt + grønnsaker kan du med fordel legge til i kostholdet!

Jeg hadde ikke spurt om jeg ikke hadde noen intensjoner om å bli klokere og følge det opp.. Men samtidig vil jeg vel prøve å finne den måten som funker for meg.. Men først må man jo faktisk prøve ut ting for å finne ut om de funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke for å være slem, men det høres ut som om du er villig til å komme skikkelig i gang med vektreduksjon. Du vil heller gå på diett enn å endre kostholdet ditt. Hvordan definerer du egentlig sunt?

Og du vil ikke gjøre drastiske endringer? Synd, for å gå ned i vekt krever drastiske endringer. Det krever en beinhard innsats og dedikasjon. Det er ikke lett, men det skal det heller ikke være. Det nytter ikke å bare prøve seg frem.Ser du har kjøpt den Jillian Michaels videoen, da kunne du like gjerne kjøpt noka shakes egentlig. De kommer til å gjøre samme nytten.

Hvorfor du har gått opp i vekt kan du legge bak deg. Måten du ordlegger deg på får meg til å tenke at du bruker det som en unnskyldning, mer enn en forklaring. Det har uansett ingen betydning nå.

Min anbefaling til deg: styrketrening og kondisjon. No excuses, du bare må ofre noe for å nå målene dine.

Det er ikke for å være slem jeg skriver dette, men det virker som om du trenger en god dose realitetsorientering enn oppmuntring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det vel ikke drastisk vektnedgang som er mitt mål. Målet mitt er enkelt å greit å komme i bedre form, bli mer aktivt og få ett litt mer rett kosthold, men for å få mer rett kosthold er jeg jo faktisk nødt til å vite hva det faktisk er. Og jeg er fullstendig klar over at det krever innsats, vilje og beinhard jobbing. Hadde målet mitt vært stor vektreduksjon og raske(ere) resultat er jeg klar over at jeg måtte gjort ting på en annen måte.

Grunnen til at jeg delte hvorfor var vel ikke for å bruke det som unnskyldning, men rett og slett fordi det er årsaken, ikke fordi jeg propper i meg massevis av mat i nåtiden. :p

Drastiske endringer som å kutte ut alle eller noen deler av kosthold, gå på diett etter diett og aldri kunne spise normalt igjen er ikke noe jeg vil.. Jeg vil lære meg å spise rett og holde meg til det, jeg vil trene mer og komme i bedre form. Men ikke nødvendigvis bli slank og muskuløs.. Så sånn sett er jeg vel litt utenfor sånn med tanke på at det heter fitnessbloggen men..

Sunt definerer jeg som et kosthold man får i seg nok/passe med mat og at man får i seg alle de næringsstoffene kroppen trenger. (Noe jeg hittil ikke har vært så veldig flink til - men som jeg jobber med) :) Litt usikker på om jeg får frem hva jeg ønsker her, men prøver igjen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drastiske endringer som å kutte ut alle eller noen deler av kosthold, gå på diett etter diett og aldri kunne spise normalt igjen er ikke noe jeg vil.. Jeg vil lære meg å spise rett og holde meg til det, jeg vil trene mer og komme i bedre form. Men ikke nødvendigvis bli slank og muskuløs.. Så sånn sett er jeg vel litt utenfor sånn med tanke på at det heter fitnessbloggen men..

Så du vil beholde fettprosenten din men ha bedre kondis? Diett er jo et litt difust ord men når du spiser sunt så går du jo i praksis på en diett.... Jeg synes du gjør det veldig vanskelig for oss å hjelpe deg når du har såpass uklare mål. Du bør finne ut konkret hva du vil, vil du gå ned i kilo eller vil du bare få bedre kondis?

Edit:

Så har jeg forresten store problemer med å tro på at du spiste mellom 600-800 kcal i flere år uten å gå ned i vekt, jeg vil egentlig tro det er helt umulig å ikke gå ned i vekt med så lite kaloriinntak uten å være dverg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja det var det da... Skaffa meg B12 mangel en periode.. Men disse åra skal det nevnes at jeg har jobba netter, sovet ekstremt lite og stort sett vært dovendyr i sofaen.. Så litt usikker på hva som egentlig gjør det :confused: jeg er et vanedyr så blir som regel samme mat og samme rutiner så lenge jeg er hjemme.. Men med engang jeg jo har vært hos foreldra mine eller farmor osv så har det jo blitt til at jeg igjen har spist dobbelt av hva jeg trenger.. Men ja jeg har vært mer eller mindre stabil nå i mange år, og stabilt trøtt og uopplagt kan jo også nevnes :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig du spiste 800 kcal noen av dagene, men jeg kan med 95 % sikkerhet si at du ikke har inntatt 800 kcal hver dag i tre år, og ikke ha gått ned i vekt.

Men uansett... Hva er målet ditt? Regner med det er vektnedgang siden du veier 115 kg? Vektnedgang kan gjøres uten å måtte ofre alt her i verden, og man trenger ikke å lide seg gjennom noen diett heller. Med en endring i kostholdet ditt, tror jeg du rimelig lett vil miste en god del kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål ja.. Jeg vet ikke om jeg egentlig klarer å finne noen konkrete mål :oops: Jeg vil vel rett og slett bare bli sunnere i første omgang og i mer aktivitet.

Det hadde vel heller ikke skadet om jeg går ned, men det blir jo (for meg) over et så langt tidsperspektiv at jeg rett og slett ikke klarer å sette noen direkte mål.. Det burde jo ikke være umulig med et variert/sunt/rett kosthold og mer aktivitet enn hva jeg har hatt før..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du spiste 800 kcal noen av dagene, men jeg kan med 95 % sikkerhet si at du ikke har inntatt 800 kcal hver dag i tre år, og ikke ha gått ned i vekt.

Jeg sa som regel, som i en vanlig dag. Men dette gjorde jo at jeg igjen spiste sikkert dobbelt opp da jeg først kom over mat hos andre, men fortsatt ingen aktivitet.

Så sånn sett er det vel mer hensiktsmessig å spise mer jevnt så jeg kanskje unngår og overspise hver gang jeg drar bort. Regner ed at det da ikke skal være så vanskelig å styre seg om man jevnt over får i seg nok mat.. Så er vel derfor jeg da også lurer på hva som er rett for meg :p Og de dagene jeg også har vært borte og spist masse har det også som regel blitt en del brus.. Jeg mangle en balansepinne her.. Og da er det jo først og fremst det å spise rett hjemme som er det aller viktigste sånn i første omgang siden det er der jeg er mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter rask vektreduksjon. Om du går raskt ned i vekt må du jobbe hardt for å vedlikeholde vekta etterpå. Til sammen ville det tatt like lang tid som å gå sakte ned i vekt. Du kommer sikkert til å gå ned noen raske 5 -6 kilo med styrketrening og kondisjon i begynnelsen, men det vil jevne seg ut etterhvert. Jeg begynte på 120 kilo og det tok meg 5 år å komme ned til 80-85ish.. Ville vel ikke kalt det raskt?

Mente ikke å hinte til at du kaster i deg mat som om du ikke hadde sett mat på flere år. :p Syns heller du spiser så fryktelig lite. Du må jo være sulten og sliten hele tiden? Er du redd kaloriene? Kalorier er ikke fienden! They are our friends! Og endringene er ikke drastiske. Det er bare syken din som prøver å innbille deg det. Det er ikke sånn at du ALDRI kan spise sjokkis igjen for eks. Du må bare justere ned inntaket. Det er forskjell på å spise et kakestykke og å spise hele kaken.

1500 kalorier er ikke sunt! Med mindre du er veier 40 kilo.

Å komme i form for deg = Styrketrening og kondisjon. Just gotta do it. Det handler ikke om å å bli slank og muskuløs, men å styrke kroppen til å tåle den ekstra kroppsvekten. Dessuten om du vil ned i vekt kommer det til å være en del slapp hud etterhvert (som med tiden vil trekke seg sammen, men det tar laaaang tid), og med mer muskler vil det bli mindre av det.

Jeg skjønner hva du sliter med, for jeg har slitt med det samme selv. Før spiste jeg av og til skinkebiff, men for det meste kjøttdeig. Det tok laaaang tid før jeg greide å spise kylling, og nå liker jeg det faktisk. Jeg lærte meg å spise fisk først i fjor vår. Og ikke før nå i år har jeg begynt å tilberede fisk til middag selv. Nyttårsforsett er 1 fiskemiddag i uken. Å så lære å spise tunfisk :).

Som sagt, jeg tror du har lite realistiske forventninger til å gå ned i vekt. Jeg prøver ikke å være slem, bare hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke direkte kaloriene jeg er redd for kanskje.. Er vel heller det at jeg synes det er skremmende mengder med mat som jeg skal ha i meg.. Tanken ligger vel litt bak i hodet "hvordan skal det funke med så mye mat da det ikke funka når jeg spiste bare halvparten" :p

Nå spiser jeg både fisk og kylling, kjøttdeig liker jeg ikke siden det er så mye "tyggedingser" i det :rofl: Så jeg har alltid spist karbonadedeig :D For meg er det vel heller tilbehør av grønnsaker og sunne tillegg som kanskje har blitt litt glemt :p Jeg er ikke egentlig så veldig glad i matlaging, og enda mindre i opprydninga etter matlaging (kjedelig når det bare er meg) så da har det bare blitt til at jeg jukser meg gjennom med kun pasta, potet eller ris uten grønnsaker som tilbehør.. Men jobbes med da! :)

Sultfølelsen min har jeg vel ikke stolt på siden det bærte nedover med meg på ungdomsskolen, jeg har sjelden eller aldri noen mellomting, enten er jeg stappmett eller så er jeg så sulten at det nesten gjør vondt.. Det å være slapp har jeg vel nesten bare gitt opp å slåss mot.. Har vært sløv og uopplagt i mange år nå egentlig som standard..

Og hva som er realistisk i forhold til vektnedgang vet jeg faktisk ikke.. Er vel også derfor jeg vegrer meg for å sette et faktisk mål.. For jeg vil ikke at alt skal handle om det å gå ned (selv om jeg såklart vil gå ned) ehh .. ja, ikke alltid jeg er flink til å forklare :confused:Men jeg vil at denne gangen når jeg har funnet ut at jeg vil gjøre noe med livsstilen min så vil jeg at det skal handle om det som går rundt liksom.. Kosthold, sunnere og komme i bedre form osv.. Og endre til et kosthold som jeg kan leve med, finne ut hvor mye matmengde som jeg skal ha/trenger.. Jeg synes det er veldig vanskelig å spise nok virker det som. I dag så har jeg fått i meg 897kcal (nå er jo ikke dagen over enda) men etter at jeg begynte å telle (bare for å få et litt bedre bilde av om jeg faktisk måtte opp eller ned) så skal jeg innrømme at jeg føler meg litt småpressa da jeg har fått i meg så lite :p

Også vil jeg heller ikke ned i så mye at jeg begynner å miste puppa mine.. Eneste jeg noensinne har vært fornøyd med :rofl: Så ja.. Jeg er vel ikke den letteste personen å gi råd til/hjelpe heller kanskje :oops: Men setter uendelig pris på det! Og jeg har da faktisk endra en del allerede, så er vel bare å egentlig finne finjusteringa og det å opprettholde treningen og maten.

Synes det er imponerende at du klarte det på 5 år jeg da :)

Så hva er sunt å få i seg med tanke på kcal? Hele poenget er jo at jeg skal kunne leve på det men at det hele veien er et sunt underskudd liksom.. I følge kalkulatoren på FB så forbruker jeg som stillesittende ca 1930 og den litt mer aktive blir ca2300 (sånn ca husker ikke nøyaktig de siste sifra)

Vet ikke riktig om jeg stoler på den kalkulatoren men.. Er i hvertfall det den sier :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke funket før på 800 kcal, var for at du overspiste til de grader når du dro ut, og at du sikkert spise litt mer enn 800 kcal ;) Men uansett.. det er ingenting som heter at du har ødelagt forbrenningen din. Og med mindre du har noen spesielle sykdommer, er det ingenting som tilsier at du skulle legge på deg av å spise normalt (2000ish kcal). Kalkulatoren er nok ikke helt på jordet, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg spiser ca 20000-ish så blir det jo ikke noe underskudd da.. Det må det vel være uansett? Ellers er det vel ikke noe vitsi?

Men nei de dagene jeg ikke var hjemme så ble det nok en del mer ja, da jeg både spiste mye og forholdsvis usunn mat og drakk massevis av brus.. Men allikevel skulle man vel tro at sånne perioder ikke skulle ha sååå mye å si men :p Tror ikke at jeg klarer å få i meg så mye som 2000 det er jo ekstremt mye mat (med en gang man tar bort alt det raske som brus og fast food osv) Jeg sliter jo nok som det er med å komme opp 1500 egentlig :oops:

Og jeg har nok heller ikke trodd at selve forbrenningen er ødelagt, den kommer seg vel igjen bare man gjør ting rett kanskje.. Er vel heller sultfølelsen min som jeg ikke er sikker på :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men om jeg spiser ca 20000-ish så blir det jo ikke noe underskudd da.. Det må det vel være uansett? Ellers er det vel ikke noe vitsi?

http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Der kan du fylle ut infoen om deg for å se hvor du havner sånn ca ut i fra aktivitetsforbruk, og f.eks legge deg 500-1000 kcal under det som gjelder deg og din dag for å gå ned i vekt. Dager du er inaktiv på, kan du spise 1500 kcal, og likevel gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som idag så sier du at du kun har fått i deg litt over 800 kalorier, hva har du spist da?

Du sier også at du drikke rmye brus osv når du er borte, gjør du dette ofte er det mye flytende ekstra kalorier der osv.

Uten at jeg er noen ekspert er jeg enig med mange av de som skriver at du bør legge den på en 1500-2000 kcal pr dag.

Prøv å finne et spisemønster som passer deg, om det er mange små måltider eller tre større måltider f. eks.

Legg inn en lang gåtur hver dag f eks samtidig som du trener etter videon 2-3 dg pr uke. Du trenger ikke slenge seg med på knallharde økter på et senter. All mosjon er bedre enn ingen.

Men til sist vil jeg si at du må jobbe med innstillingen(ikke slemt ment). Du må bestemme deg for hva du vil og hvordan du skal komme deg dit! Planlegging er alfa omega.

Skriv en ukesplan - hvordan skal du spise, når, hvor mye skal du trene, når osv. Sett delmål og jobb med det mentale:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du matvekt? Hvis ikke kan det være greit å kjøpe slik at du får et mål på hvor mye mat du får i det. I hvert fall i en periode til du etter hvert tar slikt på øyemål.

Ellers er det meste i grunn sagt. Legg deg på 1500-2000 kcal. Juster evt etterhvert ut i fra hva som skjer når du legger deg på 1500-2000. Pass på å få i deg nok proteiner (2 g/kg kroppsvekt) slik at kroppen ikke tærer unødvendig på musklene i stedet for fett. Fokuser på rene råvarer og unngå halvfabrikata. Finn noen spennende oppskrifter du kunne ha tenkt deg å prøve, og utfordre deg selv på kjøkkenet. Matlaging er kjempeartig når man mestrer nye og spennende retter!

Du kan jo prøve å skrive opp en matplan for neste uke, så kan vi komme med tilbakemeldinger. Du kan sikkert få mye inspirasjon i matlagings-forumet her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg spist 2 ost og skinke muffins (litt under 50g hver) til frokost med ett glass melk (ca 2 dl) også til lunch en banan.. Og til middag ble det ovnsbakt ørret med 2 gulrøtter, en halv rødløk, 2 vårløk, 1 paprika og ett pitabrød.. Noe som i følge diett blir litt under 900.. :confused: Vann er det jeg bruker som standard tørstedrikk. Så er det jeg hittil har fått i meg i dag.

For noen dager siden så testa jeg jo ut Kylling i Pita retten her og den var kjempegod :D Så hadde egentlig planer om å prøve å fikse mer sunne middagsretter blant annet den hamburgeren også :) Så sånn sett har jeg da litt nyvunnet motivasjon ;)

Tusen hjertelig takk for alle svar! Da skal jeg prøve å legge meg på minimum 1500kcal om dagen i allefall til å begynne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at man må spise 500 kcal eller over 1000 før å gå ned i vekt. Nå er dette noe som ikke skal gjøres over lengre tid da ,men dett var noe jeg fikk info om på et kurs:)

:D

Det sies nok ikke det, evt de som sier det har ikke peiling. Det blir det samme som å si at bilen ikke går tom for bensin om man fyller under 20 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...