Gå til innhold

Hmm.. Fortsatt forvirra på inntak..


Anbefalte innlegg

Lars, siden du har såpass grei peiling på hypotyreose, kan jeg spørre om to ting? Jeg kunne sikkert lest meg opp til det, men det går så mye fortere å spørre :p

Er B12-mangel et resultat av hypotyreose, eller kan B12-mangel føre til hypotyreose også?

Det snakkes om primær hypotyreose og sekundær hypotyreose. Når man har en "midlertidig" hypotyreose pga. av dårlig matinntak/lav vekt, vet du hvilken "kategori" det går under? Kalles det kanskje bare under "temporary hypothyroidism"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble stor på ungdomsskolen da jeg ble sengeliggende i lengre perioder pga operasjoner også var det på den tiden jeg begynte å trøstespise ganske store mengder.. Så nei har ikke alltid vært stor.. Før var jeg både aktiv og normalvektig:) og fra 2005 har jeg vært stabil hadde litt jojo-tendenser før 2005..

Så jeg tror nok at ting ordner seg sakte men sikkert bare jeg faktisk letter på rævva og faktisk blir mer aktiv og spiser mer rett.. For jeg er faktisk temmelig sikker på at legen min har sjekka meg ganske nøye.. Og også for stoffskifte osv pga jeg kanskje er i faresonen.. Så jeg føler meg ikke direkte berørt der.. Og B12 mangelen er jeg temmelig sikker på kom av at jeg levde nærmere et halvt år på litt over en håndfull med mariekjeks og cola og røyk... Ikke mye vitmaminer av noe slag der..

Vi spør kanskje om mange rare spørsmål, men det er kun for å sjekke ut og utelukke ulike "årsaker". Det finnes noe som kalles insulinresistens, som kan gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Magefett er en indikasjon (et tegn) på det, særlig hvis det er mye av det i forhold til resten. Er du jevnt over stor, eller har det "satt seg" på magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, siden du har såpass grei peiling på hypotyreose, kan jeg spørre om to ting? Jeg kunne sikkert lest meg opp til det, men det går så mye fortere å spørre :p

Er B12-mangel et resultat av hypotyreose, eller kan B12-mangel føre til hypotyreose også?

Det snakkes om primær hypotyreose og sekundær hypotyreose. Når man har en "midlertidig" hypotyreose pga. av dårlig matinntak/lav vekt, vet du hvilken "kategori" det går under? Kalles det kanskje bare under "temporary hypothyroidism"?

Som jeg sa til min nye endokrinolog i dag - jeg er spesialist på min kropp og mitt tilfelle ;)

B12-mangel i hypotyreose er nok en effekt av sykdommen. Jeg har ikke hørt at man "kan få" hypotyreose av lavt B12. For voksne mennesker er det stort sett alltid Hishomoto's tyreoditt, som er at kroppens immunforsvar angriper skjoldbruskkjertelen og dreper den. Da er det permanent. De eneste tilfellene jeg vet om av "midlertidig hypotyreose" er binyreproblemer. Det blir ofte feildiagnostisert, pasienten blir satt på medisiner, ting blir verre og legen kaller pasienten etter hvert for hypokonder - mer T4/T3 i systemet er en større belastning på binyrene, så ting blir bare verre og verre. Du har vel også "post partum hypotyreose", men den går vel stort sett over av seg selv. Siden det er liten sjanse for at jeg noen sinne blir gravid har jeg ikke lest så mye om det ;)

Jeg har ogå en type hypotyreose som "ikke eksisterer i Norge" - jeg er T3-resistent. Det har gått til det stadiet at jeg selvmedisinerer utifra amerikanske retningslinjer (der eksisterer det) og har bedt legen om å holde kjeft, gjøre jobben som og passe på at jeg ikke blir syk, og ellers la meg få gjøre som jeg selv vil.

Så...jeg kan ganske mye om hashimotos, binyretretthet (selv om jeg ikke har det selv måtte jeg gjøre research for å sjekke - for det er visst ikke noe populært å teste for) og T3-resistens (som ikke eksisterer i Norge). Bortsett fra det er jeg en jævel på google, og det var der jeg fant det om B12.

Vitamin D er forresten også ofte veldig lavt hos folk med hypotyreose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg er nok jevnt over fordelt ja.. Noe som også gjør at jeg ikke ser så stor ut, en kompis av meg tippa meg til ca 85 (nå fikk han jo aldri fasiten but who cares hihi).. Insulin og diabetes og sånn vet jeg i allefall er sjekket og det er fint :) Men altså alt er veldig jevnt (til å med fingre er smålubne.. Vel tæra er vel ganske normale da :rofl:) hehehe.. Magen min er det som alltid først minker ved det minste tegn til nedgang.. Låra mine derimot de sitter som superlim.. Men i de periodene jeg faktisk har vært med aktiv (har mine perioder) så merker jeg jo nedgang.. Forholdsvis greit, så er vel rett og slett at jeg alltid ga opp for fort.. (selv med resultater) Jeg er rar :oops:

Men er mulig jeg kanskje ser syner.. men jeg tror jeg merker en forskjell på formen allerede etter at jeg begynte å trene.. Føler meg mer vel.. Så er vel bar det at jeg sliter bittelitt med selve kostholddelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til min nye endokrinolog i dag - jeg er spesialist på min kropp og mitt tilfelle ;)

B12-mangel i hypotyreose er nok en effekt av sykdommen. Jeg har ikke hørt at man "kan få" hypotyreose av lavt B12. For voksne mennesker er det stort sett alltid Hishomoto's tyreoditt, som er at kroppens immunforsvar angriper skjoldbruskkjertelen og dreper den. Da er det permanent. De eneste tilfellene jeg vet om av "midlertidig hypotyreose" er binyreproblemer. Det blir ofte feildiagnostisert, pasienten blir satt på medisiner, ting blir verre og legen kaller pasienten etter hvert for hypokonder - mer T4/T3 i systemet er en større belastning på binyrene, så ting blir bare verre og verre. Du har vel også "post partum hypotyreose", men den går vel stort sett over av seg selv. Siden det er liten sjanse for at jeg noen sinne blir gravid har jeg ikke lest så mye om det ;)

Jeg har ogå en type hypotyreose som "ikke eksisterer i Norge" - jeg er T3-resistent. Det har gått til det stadiet at jeg selvmedisinerer utifra amerikanske retningslinjer (der eksisterer det) og har bedt legen om å holde kjeft, gjøre jobben som og passe på at jeg ikke blir syk, og ellers la meg få gjøre som jeg selv vil.

Så...jeg kan ganske mye om hashimotos, binyretretthet (selv om jeg ikke har det selv måtte jeg gjøre research for å sjekke - for det er visst ikke noe populært å teste for) og T3-resistens (som ikke eksisterer i Norge). Bortsett fra det er jeg en jævel på google, og det var der jeg fant det om B12.

Vitamin D er forresten også ofte veldig lavt hos folk med hypotyreose.

Såvidt jeg vet, så har jeg aldri vært gravid :p Men jeg hadde en periode med lavt stoffskifte etter langvarig lav vekt og tilhørende dårlig kosthold. Stoffskifteprøvene er idag innenfor normalen ettersom vekten og matinntaket er langt bedre.

Men legen ringte meg for noen dager siden og sa at jeg måtte ta B-12 sprøyter, og det var derfor jeg lurte. Altså på om hvilke forhold B12-mangel og lavt stoffskifte hadde på hverandre. Om det ene var et resultat av det andre, eller om de "hang sammen"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg vet, så har jeg aldri vært gravid :p Men jeg hadde en periode med lavt stoffskifte etter langvarig lav vekt og tilhørende dårlig kosthold. Stoffskifteprøvene er idag innenfor normalen ettersom vekten og matinntaket er langt bedre.

Men legen ringte meg for noen dager siden og sa at jeg måtte ta B-12 sprøyter, og det var derfor jeg lurte. Altså på om hvilke forhold B12-mangel og lavt stoffskifte hadde på hverandre. Om det ene var et resultat av det andre, eller om de "hang sammen"...

Lavt B12 kan være en indikasjon, men...kan også komme av andre ting. Vet du hva legen din teste deg for? T4 og TSH innenfor normalverdiene sier ingen ting om stoffskiftet ditt - men det er standardprøvene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aner ikke navne på de.. Gg dessverre ga jeg fra meg blodprøve arket gitt :p Men er noen i familien min som har (ikke nærmeste but still) både lavt og høyt stoffskifte.. Og i forbindelse med B12 mangelen ble jeg altså testet for mer eller mindre alt minus aids og andre sykdommer som vi vet jeg ikke har.. absolutt alt annet ble testet og de tok jaggu meg 5!!! glass av meg så ja testa for alt jeg evt kunne mangle/ha overdose av.. Testet for sykdommer og syndromer.. Men tall og legenavn på ting der kan jeg ikke hjelpe deg gitt :p

Men jeg trener og spiser som jeg er frisk... Og jeg er frisk.. (Jeg er ganske flink til å gå til lege om jeg føler noe er feil - lever etter føre var prinsippet) Så jeg er nok frisk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg er nok jevnt over fordelt ja.. Noe som også gjør at jeg ikke ser så stor ut, en kompis av meg tippa meg til ca 85 (nå fikk han jo aldri fasiten but who cares hihi).. Insulin og diabetes og sånn vet jeg i allefall er sjekket og det er fint :) Men altså alt er veldig jevnt (til å med fingre er smålubne.. Vel tæra er vel ganske normale da :rofl:) hehehe.. Magen min er det som alltid først minker ved det minste tegn til nedgang.. Låra mine derimot de sitter som superlim.. Men i de periodene jeg faktisk har vært med aktiv (har mine perioder) så merker jeg jo nedgang.. Forholdsvis greit, så er vel rett og slett at jeg alltid ga opp for fort.. (selv med resultater) Jeg er rar :oops:

Men er mulig jeg kanskje ser syner.. men jeg tror jeg merker en forskjell på formen allerede etter at jeg begynte å trene.. Føler meg mer vel.. Så er vel bar det at jeg sliter bittelitt med selve kostholddelen :)

Vi har to hovedtyper av fettlagre i kroppen subkutant fett og viseralt fett. Det viserale fettet er det som omkranser de indre organene i magen, og subkutant fett er det fettet vi finner elles på kroppen, såkalt underhudfett. Ved insulinresisten og diabetes ser man ofte en større andel viseralt fett.

Sannsynligheten for at det en underliggende årsak til din vekt og ditt problem med "manglende" vektnedgang er vel kanskje liten. Men en "sjekk" over nettet av noen som ikke har fagutdannelse (bare er VELDIG interessert), er ikke optimalt. Jeg har stilt diagnoser før som har vært riktig og som leger ikke har oppdaget, så det er ikke umulig at man kan oppdage noe selv uten fagutdannelse. PCOS (polycystisk ovarie syndrom) er f.eks. også en mulig årask, men det blir spekulasjoner. Jeg tror det heller er vitkigere å gjøre ting riktig mtp. kosthold og trening (hele uka, uten utskeielser) for å se om det kan ha effekt. Om det ikke løser seg, anbefaler jeg på det sterkeste å komme deg til legen. Kosthold kan vi helt sikker også hjelpe deg med om du oppretter f.eks. en loggbok.

Uansett må du ha lykke til! Det er ingen tvil om at det er mulig og jeg kan si med 99,9 % sikkeret at du ikke vil angre når du faktisk kommer i bedre form ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Jeg har laget meg loggbok, allerede fra første dagen jeg faktisk begynte hele denne fikse ideen min om å komme i bedre form :p Og jeg begynte vel nesten nøyaktig for en uke siden faktisk så har jo ikke akkurat holdt på så veldig lenge :) Men ser jo selføgelig den at jeg er mer risikoutsatt for sykdommer osv, men allikevel så føler jeg meg ganske trygg på at jeg er frisk.. Jeg har gått til legen MINST en gang i mnd nå i litt over et år! Så jeg har blitt testet og sjekket osv.. Og så ekstremt ukompetente kan seriøst ikke så mange leger være! Også har jeg jo heller ingen direkte kroppslige plager annet enn at jeg er litt sløv av for lite mat, jeg kvikner alltid til etter mat og holder meg ganske lenge etterpå.. Så er vel helst det at jeg må finne en balanse som faktisk fungerer sånn at jeg får i meg nok :)

Og jeg føler meg vel også ganske sikker på at denne gangen kommer jeg ikke til å angre ;)Vet ikke helt hvorfor jeg plutselig har fått denne motivasjonen eller hvordan, men skal vel sies at det hjalp at jeg faktisk klarte å slutte å røyke (uten å faktisk ville det - så belønningen min er om jeg fortsatt savner røyk da jeg er 80 får jeg lov å begynne igjen :rofl:) hihihi.. Så på en måte føler jeg vel at da kan jo tross alt ikke dette være umulig heller. For det er jo heller ikke snakk om at jeg skal bli proff eller modell.. Bare rett og slett bedre form, og få litt mer ut av livet sånn med energi og form osv :DOg gjør jeg dette riktig skulle jeg da tro at noe vekttap da også var en naturlig "bivirkning".. i allefall bittelitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt B12 kan være en indikasjon, men...kan også komme av andre ting. Vet du hva legen din teste deg for? T4 og TSH innenfor normalverdiene sier ingen ting om stoffskiftet ditt - men det er standardprøvene ;)

B12-mangelen skyldes nok hovedsaklig kosthold antar jeg, men jeg liker alltid å vite hvorfor ting er som de er! Jeg har faktisk spist mye bedre den siste tiden, så jeg syntes bare det var rart at det kom nå. Men jeg har mye problemer med magen som legene ikke finner ut av og som jeg heller ikke finner ut av fordi det er så mange tester jeg ikke ka ta på meg selv.

Matvarer som er rike på B12 er særlig egg, melkeprodukter og kjøtt (kilde). Jeg spiser mye eggehviter og skyr/kesam (litt melk), samt en god del kjøttpålegg og grønnsaker (andre vitaminer). Jeg mistenker at det kan være noe med tarmene mine, uten at jeg vet med sikkerhet hva det kan være. Lekk tarm er en diskutert sykdom, og jeg tør rett og slett ikke påstå noe som helt for min gastroenterolog eller fastlege - det har jeg rett og slett ikke mot til. Men for noen uker siden da jeg spiste havregrøt med eggehviter så fikk jeg ekstremt vondt i hode etter en time (maten skal vel da være i tynntarmen). Jeg klarte ikke sitte oppreist på sofaen, og etterhvert ble jeg kvalm og kastet opp.

Jeg bryr meg ikke om smerte ift. meg selv, så jeg har spist det samme igjen etterpå - uten særlig reaksjon. Men jeg har spist f.eks. fluff tidligere, og da har jeg fått reaksjon, hovedsaklig i form av sterk hodepine. Blir litt forvirret når ting "kommer og går". Og nei, jeg har ikke hypokonderi, selv om det kanskje kan virke litt sånn :p

Legen min tar jevnlige blodprøver for å "passe på" at det står greit til. Tror det "bare" er standard blodprøver, men eksakt hvilke prøver som ble tatt vet jeg ikke. Jeg hadde kun overikten i hendene i et par sekunder fra jeg gikk fra hans kontor til luka i resepsjonen. Husket ikke hva som stod på arket, men jeg regner ikke med at han testet spesifikt for det nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Jeg har laget meg loggbok, allerede fra første dagen jeg faktisk begynte hele denne fikse ideen min om å komme i bedre form :p Og jeg begynte vel nesten nøyaktig for en uke siden faktisk så har jo ikke akkurat holdt på så veldig lenge :) Men ser jo selføgelig den at jeg er mer risikoutsatt for sykdommer osv, men allikevel så føler jeg meg ganske trygg på at jeg er frisk.. Jeg har gått til legen MINST en gang i mnd nå i litt over et år! Så jeg har blitt testet og sjekket osv.. Og så ekstremt ukompetente kan seriøst ikke så mange leger være! Også har jeg jo heller ingen direkte kroppslige plager annet enn at jeg er litt sløv av for lite mat, jeg kvikner alltid til etter mat og holder meg ganske lenge etterpå.. Så er vel helst det at jeg må finne en balanse som faktisk fungerer sånn at jeg får i meg nok :)

Og jeg føler meg vel også ganske sikker på at denne gangen kommer jeg ikke til å angre ;)Vet ikke helt hvorfor jeg plutselig har fått denne motivasjonen eller hvordan, men skal vel sies at det hjalp at jeg faktisk klarte å slutte å røyke (uten å faktisk ville det - så belønningen min er om jeg fortsatt savner røyk da jeg er 80 får jeg lov å begynne igjen :rofl:) hihihi.. Så på en måte føler jeg vel at da kan jo tross alt ikke dette være umulig heller. For det er jo heller ikke snakk om at jeg skal bli proff eller modell.. Bare rett og slett bedre form, og få litt mer ut av livet sånn med energi og form osv :DOg gjør jeg dette riktig skulle jeg da tro at noe vekttap da også var en naturlig "bivirkning".. i allefall bittelitt :D

At motivasjonen er det, er utrolig viktig - det er så mange som ikke har det. Det du trenger er å skaffe deg litt mer kunnskap og endre på dine kostholdsvaner og bli mer fysisk aktiv. Med disse forholdsvis "enkle" grepene kommer du veldig, veldig langt! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min tar jevnlige blodprøver for å "passe på" at det står greit til. Tror det "bare" er standard blodprøver, men eksakt hvilke prøver som ble tatt vet jeg ikke. Jeg hadde kun overikten i hendene i et par sekunder fra jeg gikk fra hans kontor til luka i resepsjonen. Husket ikke hva som stod på arket, men jeg regner ikke med at han testet spesifikt for det nei...

Jeg spurte legen min direkte jeg, og sørget for at han krysset av ALT som jeg KUNNE ha.. :p Så du kan jo alltids "passe på" legen din og mase på han så krysser han nok av mer enn hva som er normalen.. Er vel uansett det som må til om man skal utredes for ting som kanskje ikke er helt standard ting å sjekke etter.. Man kan jo i hvertfall ikke slutte å lete før man finner årsakene til symptomene :) Husker jeg måtte ta 2 prøver da jeg testa for B12, for den første hadde han glemt å krysse av for .. Så dermed siden han ville ha mer blor krevde jeg at han da skulle sjekke alt.. For jeg kom til å blånekte flere blodprøver før året var omme (minst) hihi :rofl:

Og igjen tusen takk for råd og hjelp osv :D Det er jo også med på å motivere litt det at folk faktisk gidder å ta seg bryet med å svare :D Så jeg skal definitivt holde i gang det jeg har startet nå! Selve treningen er jeg ikke no glad i enda, men stunden etter at jeg har trent og dusja er gull! Så kanskje jeg etterhvert lærer meg å i hvertfall tolerer trening som en litt mer artig aktivitet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte legen min direkte jeg, og sørget for at han krysset av ALT som jeg KUNNE ha.. :p Så du kan jo alltids "passe på" legen din og mase på han så krysser han nok av mer enn hva som er normalen.. Er vel uansett det som må til om man skal utredes for ting som kanskje ikke er helt standard ting å sjekke etter.. Man kan jo i hvertfall ikke slutte å lete før man finner årsakene til symptomene :) Husker jeg måtte ta 2 prøver da jeg testa for B12, for den første hadde han glemt å krysse av for .. Så dermed siden han ville ha mer blor krevde jeg at han da skulle sjekke alt.. For jeg kom til å blånekte flere blodprøver før året var omme (minst) hihi :rofl:

Jeg har spurt legen hva det kan være, men jeg tør liksom ikke påstå noe, da jeg ikke er kompetent nok til det. Og jeg har heller ikke vært vanskelig å be når det kommer til prøver. Jeg syntes ikke det er noe gøy, men jeg har ikke noe i mot å ta dem dersom det er nødvendig.

Og igjen tusen takk for råd og hjelp osv :D Det er jo også med på å motivere litt det at folk faktisk gidder å ta seg bryet med å svare :D Så jeg skal definitivt holde i gang det jeg har startet nå! Selve treningen er jeg ikke no glad i enda, men stunden etter at jeg har trent og dusja er gull! Så kanskje jeg etterhvert lærer meg å i hvertfall tolerer trening som en litt mer artig aktivitet :p

Ingenting gleder meg mer enn å kunne være til hjelp - så det er bare å spørre og så skal jeg svare så godt jeg kan ;)

Både kosthold og bevegelse er viktig for helsen, aller helst gjort sammen. Men kostholdet er det viktigste og det stedet hvor man lettest oppnår resultater alene. Dersom det virker for overvelmende å endre både kost og aktivitet med en gang, anbefaler jeg deg å i hvert fall starte med kosten. Dersom du blir bedre på den delen, vil du med stor sannsynlighet se resultater. I de aller fleste tilfeller vil også motivasjonen komme med resultater, og etterhvert vil nok lysten til å bevege seg mer komme også - jeg snakker erfaring, både fra meg selv og andre. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå påstår vel jeg aldri no til legen sånn veldig bastant jeg heller, men jeg er så livredd de at om det er noe gærent MÅ de finne ut før det blir for ille liksom.. Jeg ser for meg at det er lettere å fikse et lite problem enn om man venter til det blir på str. med en elefant :rofl:Så også vet legen at når han først får blod av meg bør han gjøre det beste ut av det han får.. Mange som er redde osv.. Men jeg blir vel i en annen tilstand rett og slett.. Og det er rett og slett ikke noesom helst jeg får gjort noe med.. For når det er sånn så er det ikke "barebare" og det er sjelden folk forstår det.. Det er jo også i grunn greit nok sånn sett.. Det er vanskelig å sette seg i sånn helt totalt urasjonell frykt før man faktisk har vært der.. :) Og jeg unner ingen å komme dit, så jeg har vel godtatt at jeg bare er annerledes :p

Treninga som jeg først har begynt med og kommet sånn ca inn i rutine kommer jeg ikke til å gi meg med igjen nei, er vel nesten det som er vanskeligst å få en rutine på.. Kostholdet er vel mer vane og litt langtidsprosjekt uansett, men det er det igjen som er vanskelig å mest forvirrende angående det å lære seg da.. Men føler meg litt sikrer nå.. Så tråden min hjalp jo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treninga som jeg først har begynt med og kommet sånn ca inn i rutine kommer jeg ikke til å gi meg med igjen nei, er vel nesten det som er vanskeligst å få en rutine på.. Kostholdet er vel mer vane og litt langtidsprosjekt uansett, men det er det igjen som er vanskelig å mest forvirrende angående det å lære seg da.. Men føler meg litt sikrer nå.. Så tråden min hjalp jo :D

For all del, hvis du er kommet i gang med litt trening, så er det kjempeflott om du fortsetter med det. Det jeg mente var at alt hjelper, så hvis du foreløbig ikke hadde motivasjon til trening, så er det kosten som er viktigst og det er der du utretter mest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt alt annet ble testet og de tok jaggu meg 5!!! glass av meg så ja testa for alt jeg evt kunne mangle/ha overdose av..

Ikke for å være teit, men 5 glass er null og niks. Persen min på en fastende blodprøve er 13 eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg si som andre har sagt - det viktigste er at du er i gang med en livsstilsendring, så får du etter hvert se om du ønsker å ta blodprøve for å finne ut om det kan være noe mer som bør fikses. Det kommer an på hva som er viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...