Gå til innhold

Hmm.. Fortsatt forvirra på inntak..


Anbefalte innlegg

Ehm.. Si det du! Vil anta at den er normal? (nesten litt flaut dette, men har ikke kroppstemperaturmåler heller jeg :oops:) Men hva har munntemperaturen egentlig å si?

Den forteller om du har lav forbrenning eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm da kan jeg kjøpe meg temperaturmåler neste gang jeg husker på det da om de ikke koster allverden :p.. Hva skjer egentlig om jeg skulle ha lav forbrenning? :oops: Hva vil det bety liksom? :p

At du forbrenner mindre og derfor lettere legger på deg og har vanskeligere for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Rhoede kurs eller andre typer kurs har jeg uansett ikke økonomi til.. Men nå synes jeg da at jeg fikk ganske mange bra tips her jeg! :D Mange som kan mye her også.. Så er jo egentlig en ganske fin buffet av kunnskap :p Tror vel det er like greit her enn om jeg skulle betale masse penger for et kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i grunn veldig logisk, jeg har alltid hatt lav kroppstemptatur, ligger sjeldent høyere enn 35,8-36,1 på morningen, å jeg legger på meg ganske lett. Jeg må å ned på lavt inntak av kalorier/stor megde trening om jeg skal ned nevneverdig i vekt.

Du har høyere morgentemperatur enn meg, i såfall. Men - du burde ligge over 36,5 i munnen (legg til 0,5 grader i munnen) og ha en basaltemp på 37. Kanskje på tide å blø litt hos legen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forteller om du har lav forbrenning eller ikke...

Den skal vel tas over flere dager skal den ikke? For å se en gjennomsnittstemperatur. Ulike faktorer kan påvirke temperaturen, så ved hjelp av en gjennomsnittstemperatur, så vil den være mer nøyaktig. Når det er sagt:

Er 172høy ca og ehm veier vel ca-ish 115 (sist jeg veide meg i allefall) :oops: Men har ganske kraftig benbygning da. But still... :ninja:

Nei har ikke vært hos legen.. Sprøyte tar jeg kun om livet mitt er i fare!

Det blir kanskje litt drøyt å si at livet står i fare, men med en såpass høy vekt, så påvirker det helsen. Man merker det ikke nå kanskje, men at et eller annet helsemessig problem knyttet opp mot vekten kommer en eller annen gang, er vel nesten garantert. Å ta en liten blodprøve, kan faktisk være til stor nytte. Og om du forteller blodprøvetakeren om at du ikke liker sprøyter, så er det flere ting man kan gjøre for å gjøre blodprøvetakningen bedre. Emla-krem (lokalbedøvende krem som tas på stikkstedet) og tynnere nål er to eksempler. Hvorvidt du kan bruke en mindre nål eller ei, har jeg ikke kunnskapen til å svare på, men jeg vet mange får "lov" til å få det dersom de er redde for smerte.

Når det er sagt, så er det ikke vondt å ta en blodprøve. Noen er kanskje litt overfølsomme, men jeg tror faktisk mye sitter i hode. Forbered deg på et stikk, og etter stikket er det normalt ikke noe mer "vondt" enn det...

Lørdag:

Frokost: 3 knekkebrød (grove), 2 med makrell i tomat på tube og en med brunost. 2dl lettmelk.

Middag: 1 kyllingfilet, 2kokte poteter (som jeg i dag stekte i panna med hoff krydder), 2 små løk og en boks mais.

Kvelds: 3 knekkebrød (grove), 2 makrell og en brunost.. 2dl nesquick sjokolademelk (lettmelk)

Søndag:

Frokost: 3 kokte egg, en kopp te (løsvekt te) også 6suketter (klarer ikke te uten masse sånne tabletter :oops::rofl:)

Lunch: 2 brødskiver med kaviar og 2 dl melk

Middag: 4 stekte egg, 2 brødskiver og brokkoli (ekstremt mye mat :confused:) Men var eneste måten å komme litt opp, orker ikke så mye til kvelds i dag.. Tror jeg har litt lyst på mindre middag i morgen :rofl:

Kvelds: 2dl nesquick sjokolademelk

Mandag:

Frokost (30min før middagen): 1 brødskive med sjokopålegg og et glass melk.

Middag: 4 stekte egg, brokkoli, 2 brødskiver og kjøttboller.. (gedigent :confused:)

Tirsdag:

Frokost: 1 Brødskive med kaviar

Lunch: 2 Brødskive med banan og ett glass sjokolademelk

Middag: 2 Ørretfilet stekt, litt spaghetti, og ca halv pose med brokkoliblanding

Onsdag:

Frokost: litt kålrot

Lunch: Ost og skinkemuffins

Middag: Kylling i pita og sjokolademelk

Torsdag er vel ikke verdt å nevne en gang siden, jeg levde på ost og skinkemuffins og baguett fra Big Gite og en liten brus :p

Lørdag: 2dl lettmelk + 2 dl sjokolademelk

Søndag: en kopp te + 2dl lettmelk + 2 dl sjokolademelk

Mandag: et glass melk

Tirsdag: et glass sjokolademelk

Onsdag: sjokolademelk

Torsdag: en liten brus

Hvis det er det eneste du drikker i løpet av en dag, så drikker du faretruende lite! Ja, det er vann i mat også, men overhode ikke nok til å dekke underskuddet ved det lille du får i deg der. Drikker du noe annet, og i så fall hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel tas over flere dager skal den ikke? For å se en gjennomsnittstemperatur. Ulike faktorer kan påvirke temperaturen, så ved hjelp av en gjennomsnittstemperatur, så vil den være mer nøyaktig.

Jo, helt klart - den bør tas over tid og bør ikke tas i uken før mensen, om jeg ikke husker feil. Enten uken før eller etter - hvilket gir dere en uke å få et gjennomsnitt på om dere holder dere på den trygge siden. I tillegg skal man selvsagt ikke ha feber. Man skal heller ikke bevege på tungen, da det øker blodgjennomstrømningen og dermed øker temperaturen. Det beste er å trøkke det opp bak, men personlig vil jeg vente med alle former for penetrering til lengre ut på dagen :p

Men en uke holder til å få et godt gjennomsnitt. Ligger man på 36 og under er det bare å pelle seg til legen. Langvarig, ubehandlet hypotyreose kan skade hjernen og senke kognitive evner betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå som jeg skal gjøre noe med formen min så da føler jeg at jeg i hvertfall ikke trenger sprøyte.. Og for meg sitter det både fysisk og psykisk.. Sprøyter slår meg rett og slett helt ut og det er også vondt i og med at blodårene mine er like redde som meg så stikker de av og dermed må jeg få sprøyte i håndleddet.. Så nei, ingen sprøyter med mindre jeg faktisk er i livsfare.. Andre ting får heller dukke opp den ene gangen i året jeg tar sprøyte.. :p Sprøyter og tannleger er vel de 2 tinga som får meg helt ut av fatning det gjøres kun ved nød:D

Jeg drikker en del vann, men tenkte det nesten sa selv jeg :oops: Siden man kan vel ikke leve på så lite drikke også inneholder jo ikke vann noe så da har jeg bare drikki uten å egentlig tenke så mye på det.. Men per dag får jeg vel i meg kanskje mellom 3-6 glass med vann.. Jeg drikker når jeg er tørst og da er det vann som går med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå som jeg skal gjøre noe med formen min så da føler jeg at jeg i hvertfall ikke trenger sprøyte.. Og for meg sitter det både fysisk og psykisk.. Sprøyter slår meg rett og slett helt ut og det er også vondt i og med at blodårene mine er like redde som meg så stikker de av og dermed må jeg få sprøyte i håndleddet.. Så nei, ingen sprøyter med mindre jeg faktisk er i livsfare..

Så...at du må gå unormalt lavt ned i kalorier er et mindre problem enn å ta blodprøve?

At ubehandlet lav forbrenning kan gi varige hjerneskader er et mindre problem enn å ta blodprøve?

Å måtte kjempe en kamp som kanskje er unødvendig og medfører at du må gå tre ganger så lenge på diett som alle andre er et mindre problem enn å ta en blodprøve?

Jeg skal ikke tvinge deg til noe som helst. Vi har alle våre kjepphester, men personlig hadde jeg foretrukket livsfare over å måtte leve i 50 år med en skadet hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, helt klart - den bør tas over tid og bør ikke tas i uken før mensen, om jeg ikke husker feil. Enten uken før eller etter - hvilket gir dere en uke å få et gjennomsnitt på om dere holder dere på den trygge siden. I tillegg skal man selvsagt ikke ha feber. Man skal heller ikke bevege på tungen, da det øker blodgjennomstrømningen og dermed øker temperaturen. Det beste er å trøkke det opp bak, men personlig vil jeg vente med alle former for penetrering til lengre ut på dagen :p

Men en uke holder til å få et godt gjennomsnitt. Ligger man på 36 og under er det bare å pelle seg til legen. Langvarig, ubehandlet hypotyreose kan skade hjernen og senke kognitive evner betraktelig.

Men dette er da vel noe som burde bli plukket opp i blodprøver.. Og da jeg tar mine tester de for mer eller mindre ALT nettopp pga at jeg er en marerittpasient.. Og jeg ble jo sjekket for uendelig mange ting både i sammenheng med senebetennelse(for å utelukke andre ting) og også for å sjekke hvorfor jeg var så uopplagt at jeg bokstavelig talt kunne finne på å glemme å kle meg om morningen en periode (da jeg mangle B12) så tror jeg er egentlig ganske bra fulgt opp når det kommer til det da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er da vel noe som burde bli plukket opp i blodprøver.. Og da jeg tar mine tester de for mer eller mindre ALT nettopp pga at jeg er en marerittpasient.. Og jeg ble jo sjekket for uendelig mange ting både i sammenheng med senebetennelse(for å utelukke andre ting) og også for å sjekke hvorfor jeg var så uopplagt at jeg bokstavelig talt kunne finne på å glemme å kle meg om morningen en periode (da jeg mangle B12) så tror jeg er egentlig ganske bra fulgt opp når det kommer til det da :)

Hvis du er en "marerittpasient" med uforklarlige smerter kan det være lurt å sjekke om du har fibromyalgi. Nyere forskning viser at fibromyalgi i veldig mange tilfeller er subklinisk hypotyreose.

Og det blir ikke plukket opp i blodprøver om du ikke vet hva du skal sjekke etter.

Temperaturtesten vil uansett kunne gi en indikasjon på om du har lav forbrenning eller ikke, og i såfall om det er skjoldbruskkjertelen eller binyrene som er grunnen. Om du ikke har fått testet *minst* fT4, T4, fT3, T3, rT3, anti-TPO og sånt, så vil ikke legen kunne se det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er da vel noe som burde bli plukket opp i blodprøver.. Og da jeg tar mine tester de for mer eller mindre ALT nettopp pga at jeg er en marerittpasient.. Og jeg ble jo sjekket for uendelig mange ting både i sammenheng med senebetennelse(for å utelukke andre ting) og også for å sjekke hvorfor jeg var så uopplagt at jeg bokstavelig talt kunne finne på å glemme å kle meg om morningen en periode (da jeg mangle B12) så tror jeg er egentlig ganske bra fulgt opp når det kommer til det da :)

Når tok du den prøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med marerittpasient mener jeg ikke med uforklarlige smerter.. Men rett og slett at jeg ER marerittpasient i oppførsel (vel og merke) totalt livredd og absolutt ingen kontroll.. :ninja: Men ja jeg vet jeg har sjekka i hvertfall noe av det kjenner igjen noen av "navna" siden jeg fikk tilsendt min egen blodprøve siden en annen lege skulle ha den.. Og på den greia man skal krysse av for hva man tester så kryssa han av mer eller mindre alle .. da inkludert stoffskifte pga at jeg var litt uopplagt av meg... Så jeg er i grunn frisk som en fisk jeg... Som bare har litt dårlig form.. Men det skal bli bedre:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jabbar, A; Yawar, A; Waseem, S; Islam, N; Ul Haque, N; Zuberi, L; Khan, A; Akhter, J (2008). "Vitamin B12 deficiency common in primary hypothyroidism". JPMA. the Journal of the Pakistan Medical Association
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stor på ungdomsskolen da jeg ble sengeliggende i lengre perioder pga operasjoner også var det på den tiden jeg begynte å trøstespise ganske store mengder.. Så nei har ikke alltid vært stor.. Før var jeg både aktiv og normalvektig:) og fra 2005 har jeg vært stabil hadde litt jojo-tendenser før 2005..

Så jeg tror nok at ting ordner seg sakte men sikkert bare jeg faktisk letter på rævva og faktisk blir mer aktiv og spiser mer rett.. For jeg er faktisk temmelig sikker på at legen min har sjekka meg ganske nøye.. Og også for stoffskifte osv pga jeg kanskje er i faresonen.. Så jeg føler meg ikke direkte berørt der.. Og B12 mangelen er jeg temmelig sikker på kom av at jeg levde nærmere et halvt år på litt over en håndfull med mariekjeks og cola og røyk... Ikke mye vitmaminer av noe slag der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...