Gå til innhold

Hmm.. Fortsatt forvirra på inntak..


Anbefalte innlegg

Nå har jeg egentlig lest ganske mye på hva som liksom skal være normalt, men nå har jeg aldri følt meg normal, ei heller har magen min det.. :pSå spørsmålet er vel egentlig ikke hvor mye jeg bør ha i meg, men hvor mye må jeg minimum ha i meg.

De siste par åra har jeg funnet ut at jeg har fått i meg ca. 600-800kcal om dagen (da jeg er hjemme alene som er mesteparten av tiden). Jeg har spurt både helsesøster og fysio om hvor mye jeg minst må ha i meg for at trening og kosthold skal ha noen effekt.. Men fikk bare "spis ofte spis lite" også "spis ca 2000".. Menne såpass vet jeg da i allefall at jeg ikke skal ha..

Men det betyr ikke at jeg er noe klokere på hvor mye MÅ jeg ha i meg for at kroppen min skal få nok næringsstoffer og energi? Også er det jo det at jeg ikke egentlig kjenner metthet- sultfølelse på vanlig måte heller så dermed tør jeg ikke stole på den heller :ninja:

Er en del sånne tråder her har jeg sett:p Menne følte liksom ikke at de svarte på hva jeg lurte på:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veier du 115kg ca, så kan du fort spise 2000 kalorier(og gjerne enda litt mer) og enda gå ned i vekt :)

6-800 kalorier er veldig lite, så det kan hende at du har "skrudd ned forbrenningen din" om du har levd sånn over lengre tid...så jeg ville kanskje ha gått til lege og sjekket stoffskifte.

Noen småtips ellers:

Få opp proteinntaket

Ut og gå

Tren styrke

Få i deg nok mat

Så skal du se at du begynner å gå ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke vært hos legen.. Sprøyte tar jeg kun om livet mitt er i fare! Men har da sjekket alt stort sett og har ikke egentlig noen helseproblemer, eneste er vel feil på kosthold (mengde tror jeg) og at jeg har et hatforhold til trening :p

Nå har jeg riktignok begynt å trene! Men kostholdet er vanskelig.. Jeg har fått høre om at man får i seg for lite vil jo ikke kroppen gi slipp på det den har av fett, så jeg vil over den grensa i allefall.. For 600-800kcal er for lite i følge det jeg får høre :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:confused: 2000 er da alt for mye! Jeg vil bare vite egentlig hva jeg må ha MINST for at det skal fungere.. Lege blir vel ikke involvert med det første fordi, vel det betyr som regel sprøyter og som sagt lever jeg sikkert i mange år til (så ikke livsnødvendig) :rofl:

Siden 2004 da levde jeg et halvt år på en liten hamburger fra mix hver 4.dag.. Og etter det spiste jeg vel langt over evner i 2005.. Fra 2008 er det vel jeg har levd ¨på mine 600-800.. For et par år siden hadde jeg heftig B12-mangel, men det er vel eneste helseproblemet sånn sett i denne sammenheng :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:confused: 2000 er da alt for mye! Jeg vil bare vite egentlig hva jeg må ha MINST for at det skal fungere.. Lege blir vel ikke involvert med det første fordi, vel det betyr som regel sprøyter og som sagt lever jeg sikkert i mange år til (så ikke livsnødvendig) :rofl:

Siden 2004 da levde jeg et halvt år på en liten hamburger fra mix hver 4.dag.. Og etter det spiste jeg vel langt over evner i 2005.. Fra 2008 er det vel jeg har levd ¨på mine 600-800.. For et par år siden hadde jeg heftig B12-mangel, men det er vel eneste helseproblemet sånn sett i denne sammenheng :p

Om du spiser rett, så går det an å klare seg med 11-1200 kalorier, men hvor bra det er for kroppen, det er en annen sak. 2000 kalorier er faktisk ikke spesielt mye mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Før jeg begynte med endringene (ca en uke siden)... Så spiste jeg vanligvis (kanskje) frokost som var en brødskive. Også spiste jeg en litt stor middag og det var det..

Nå så prøver jeg å få i meg frokost og mer frukt osv da.. Og dette er det jeg har fått i meg siste uka etter at jeg har prøvd å endre..

Lørdag:

Frokost: 3 knekkebrød (grove), 2 med makrell i tomat på tube og en med brunost. 2dl lettmelk.

Middag: 1 kyllingfilet, 2kokte poteter (som jeg i dag stekte i panna med hoff krydder), 2 små løk og en boks mais.

Kvelds: 3 knekkebrød (grove), 2 makrell og en brunost.. 2dl nesquick sjokolademelk (lettmelk)

Søndag:

Frokost: 3 kokte egg, en kopp te (løsvekt te) også 6suketter (klarer ikke te uten masse sånne tabletter :oops::rofl:)

Lunch: 2 brødskiver med kaviar og 2 dl melk

Middag: 4 stekte egg, 2 brødskiver og brokkoli (ekstremt mye mat :confused:) Men var eneste måten å komme litt opp, orker ikke så mye til kvelds i dag.. Tror jeg har litt lyst på mindre middag i morgen :rofl:

Kvelds: 2dl nesquick sjokolademelk

Mandag:

Frokost (30min før middagen): 1 brødskive med sjokopålegg og et glass melk.

Middag: 4 stekte egg, brokkoli, 2 brødskiver og kjøttboller.. (gedigent :confused:)

Tirsdag:

Frokost: 1 Brødskive med kaviar

Lunch: 2 Brødskive med banan og ett glass sjokolademelk

Middag: 2 Ørretfilet stekt, litt spaghetti, og ca halv pose med brokkoliblanding

Onsdag:

Frokost: litt kålrot

Lunch: Ost og skinkemuffins

Middag: Kylling i pita og sjokolademelk

Torsdag er vel ikke verdt å nevne en gang siden, jeg levde på ost og skinkemuffins og baguett fra Big Gite og en liten brus :p

Ble litt langt dette da.. Men er i hvertfall min "nye og forbedrede?" mat.. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:p Ja denne uka har jeg liggi på rundt 1100-1500 :) Og det jeg har skrevet opp der

Du kan fint ligge i det spekteret der. Men husk at jo større underskudd du har jo større sjanse er det for at du også mister muskler i tillegg til fett, så tålmodighet og skynde seg langsomt er en god regel.

Pass på få få i deg proteiner til hvert måltid, ser du med fordel kan øke proteininntaket ditt noe. Proteiner hjelper på å bevare muskelmassen. Det er veldig viktig at du ikke mister for mye muskler for at du ikke skal gå opp igjen i vekt etter du er ferdig med dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke vært hos legen.. Sprøyte tar jeg kun om livet mitt er i fare! Men har da sjekket alt stort sett og har ikke egentlig noen helseproblemer, eneste er vel feil på kosthold (mengde tror jeg) og at jeg har et hatforhold til trening :p

Nå har jeg riktignok begynt å trene! Men kostholdet er vanskelig.. Jeg har fått høre om at man får i seg for lite vil jo ikke kroppen gi slipp på det den har av fett, så jeg vil over den grensa i allefall.. For 600-800kcal er for lite i følge det jeg får høre :unsure:

Det sies at man må spise 500 kcal eller over 1000 før å gå ned i vekt. Nå er dette noe som ikke skal gjøres over lengre tid da ,men dett var noe jeg fikk info om på et kurs:) Ellers bør du virkelig ikke spise så lite til vanlig,og spesielt ikke hvis du trener mye..jeg tør å påstå at du har skadet forbrenningen din og kanskje har lavt stoffskifte altså. Da bær du trosse sprøyteskrekken og ta prøver hos legen for ellers kan det hende ud kan pådra deg større skader som du vil merke i hverdagen til slutt og de er ganske ubehagelige.

Det beste er at du som har lite kunnskap må skaffe deg det og jeg vil faktisk anbefale å ta et kurs ,feks Grete roede,der du kan få svar på d meste du lurer på ang slanking og mat. Her kan man selvfølgelig få hjelp til det men det er mye lettere for deg å suge til deg info når du prater med noen ,en fagperson,feks.

Mine tips er dra til legen.

Kjøp deg en kjøkkenvekt og begynne å veie mat og telle kcal.

Bruk tid til å sette deg inn i det og skriv ned alt fra start.

Og ellers de tipsene du fikk litt lengre oppe som å spise emr proteiner,som er veldig viktig da det alfa omega for forbrenningen.

Drikk vann,regner med du som veier såppas bør kunne drikke 3-4 liter vann o dagen uten at det gjør noe. Mindre hvis du ikke er aktiv selvfølgelig.Men vann er utterst viktig for å holde kroppen igang.

Prøv å kutte ut hvete og fete melkeprodukter fra kosten,drikk skummet melk,kjøp deg knekkebrød/brød bakt på rug.Spis havregrøt:)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste årene har jeg vært stabil med tanke på vekt, i allefall har speilbildet vært stabilt.. Men jeg har heller aldri vært en veldig aktiv sjel da..

Det å miste muskler er vel ikke noe jeg trenger, de få jeg har burde jeg vel holde på som gull for det kan ikke være mange av de :p

Men målet mitt i det langsiktig er vel ikke nødvendigvis å miste mest mulig vekt å ha vektmål. Men å finne en livsstil som er bedre og som jeg kan leve med i lengden. Kanskje jeg klarer å føle meg litt mer oppvakt og ha litt mer overskudd.. Kanskje jeg kan få litt mer utholdenhet så jeg slipper å bli så fort andpusten osv.. Det er vet som i utgangspunktet er målet mitt.. Også blir det bonus om jeg går ned, men det er ikke et mål i seg selv liksom..

Og diett er vel ikke akkurat noe jeg kommer til å prøve da jeg i utgangspunktet bare vil endre/varierer med vanlig sunn mat som jeg kan leve videre med. Jeg bruker diett.no som regner ut sånn ca innhold så det er i grunn greit nok :) Og alt som koster penger som er unødig er totalt umulig for mitt nåværende budsjett:p Det er vel også grunnen til at jeg faktisk "blotter" meg såpass som jeg gjør her.. Ellers hadde jeg nok aldri aldri turt å være så ærlig.. (Vet fortsatt ikke om jeg kommer til å la det stå i lengden men får se:oops:)

Men altså, om jeg dermed holder meg stabilt på 1100-1600kcal og jeg spiser sunn mat og variert så skal dette i utgangspunktet være nok til at kroppen fungerer bra? Og for meg er dette snakk om langvarig endring, og ikke dietter og superslanking. Jeg vil rett og slett bare ha en litt bedre utgave av meg selv, super veltrent komer jeg aldri til å bli da jeg ikke har intressen for det ( ikke nå i hvertfall) :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg egentlig bare du bør følge de rådene du får og prøve å spise et variert og sunt kosthold,gjerne på over 1300 kcal da under der er lite anbefalt og bare tren! Både styrke og kondisjon. Kjøp deg n pulsklokke,den hjelper deg godt med å følge med på pulsen og fremgangen. jeg har heller adri vært noe stinn av penger jeg råd til en treningssykkel til 599 på obs har jeg:P og et manuellsett på xxl med to stenger og 1 og 0,5 kg vekter plu og 5 kg pluss du kjøper til etterhvert 2,5 kg og 5 kg lodd osv:) Det går an å begynne en plass værtfall. Selv begynte jeg å trene etter Jillian Michaels sine treningsvideoer,som du får på play.com til 80 kr eller mindre forresten og etterhvert blir man sprekere...d er også enkelt når man har en video som varer 30-45 min man må fullføre minst 3 ganger i uka feks. Skaff målebånd og mål cm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lasta ned Jillian Michaels 30 Day Shred som jeg driver og trener til. Også har det blitt noe Zumba, men føler vel at Jillian kanskje blir litt mer ordentlig trening :)

Eventuelle innkjøp som jeg gjør med tanke på trening blir nok ikke før april, mai en gang.. Sånn som det er nå har jeg ikke råd til å "sløse" på noe :( Treningssykkel har jeg faktisk, men fikk ganske vondt i nakken og skuldra :rofl: Aner ikke hva jeg gjorde feil egentlig men ble heller ikke like sliten av syklinga som jeg faktisk blir av Jillian.. Etter den treninga blir jeg helt ferdig, så er vel kanskje en ide å fortsette med henne :D

Oki, så minimum 1300 det skal jeg da i allefall klare! Kanskje jeg heller kan øke litt etterhvert som jeg blir vant med mer mat :)

Å bli sprekere hadde helt klart vært stort pluss, målebånd tror jeg ikke jeg kommer til å bruke, jeg har tatt et førbilde og annet enn det har jeg vel ikke så store planer om å registrere størrelsen min noe mer detaljert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...