Gå til innhold

Markløft


ultrababe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du utfører øvelsen teknisk riktig (ha gjerne en som kan følge med at du gjør ting riktig), så har iallefall ikke jeg noen dårlig erfaring med dype markløft/markløft fra step eller liknende. Vekten bør dog, som alltid, tilpasses nivået og vanskelighetsgraden på øvelsen.

Når det er sagt så er ikke markløft en øvelse som kan subsidieres av fks chins da de trener ganske så forskjellige områder av kroppen.

Hvor mye erfaring har du med vanlig markløft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre får arrestere meg om jeg tar feil, men personlig mener jeg at det kommer veldig an på hva målet/formålet med treningen er. Om det er for estetiske årsaker så holder det nok med roing, chins osv. Men for å bli sterkere så ville jeg ALDRI nærmet meg et treningsprogram uten markløft. Det er alfa og omega når det kommer til styrketrening. Når det er sagt er det også veldig viktig å vite hva man holder på med, å ha riktig teknikk. Spesielt når det begynner å nærme seg 1RM da er det ofte mye slurv ute å går. Om mark kjøres rett vil jeg tro det er skadeforebyggende, men uten å ha god teknikk så vil det nok skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kommer til det estetiske som eirich poengterer, så skal det jo også nevnes at markløft, sammen med andre øvelser, fremmer en bedre kroppsholdning. Det skal også legges til at markløft, og varianter av markløft (fks: med strake bein), er blandt de bedre øvelsene for å få liv i rumpemuskelaturen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det tydelig er forvirrende med begrepet dype markløft...er ikke så bevandret i helt 100% korrekte øvingsnavn, men grunnen til at jeg skriver dype, er fordi mange kjører bare med litt knekk i knærne, jeg har hørt at for å få best effekt både på rygg og ben/rumpe bør man gå like dypt som i knebøy, altså tilnærmet 90 % i knærne. Men tydelig at de fleste gir meg tommelen opp så det er jo prima!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det tydelig er forvirrende med begrepet dype markløft...er ikke så bevandret i helt 100% korrekte øvingsnavn, men grunnen til at jeg skriver dype, er fordi mange kjører bare med litt knekk i knærne, jeg har hørt at for å få best effekt både på rygg og ben/rumpe bør man gå like dypt som i knebøy, altså tilnærmet 90 % i knærne. Men tydelig at de fleste gir meg tommelen opp så det er jo prima!

Dybden på utgangsposisjonen bestemmes ganske enkelt av seg selv med utgangspunkt i hvor bred benstilling du kjører, og lengden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Bump.

Har et problem med at ryggen krummes når jeg trener markløft tungt (5RM). Antar at jeg er for svak i korsryggen. Hvilke øvelser anbefales for å motvirke denne krummingen? Strake mark? Evt. noe annet?

En video hadde hjulpet. Men "resetter" du imellom hvert løft? eller spretter du? Får du krumming fra første løft eller utover i settet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En video hadde hjulpet. Men "resetter" du imellom hvert løft? eller spretter du? Får du krumming fra første løft eller utover i settet?

Resetter mellom hvert løft. Svak krumming første 1-3 reps, så en litt mer urovekkende krumming de resterende. Prøver å spenne som f**n og holde spennet på vei opp, samt å "styre med kassa" i stedet for hoftene/korsryggen, men jeg får det ikke ordentlig til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resetter mellom hvert løft. Svak krumming første 1-3 reps, så en litt mer urovekkende krumming de resterende. Prøver å spenne som f**n og holde spennet på vei opp, samt å "styre med kassa" i stedet for hoftene/korsryggen, men jeg får det ikke ordentlig til!

Er stanga langt fra leggene når du starter hvert løft? Og hvordan er skuldrene i forhold til stanga? bak eller forran?

En video hadde nok som sagt hjulpet mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toucher stanga når jeg bøyer meg ned, er litt usikker på skuldrene, tror de skal være rett over stanga, men skal ikke si det med sikkerhet. Jeg er relativt lang (186cm), og det føles litt unaturlig å dra stanga mot meg når jeg løfter. Men jeg skal filme det neste økt (en uke til), så hadde jeg blitt takknemlig for tilbakemelding :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus; Nå er jeg absolutt ingen ekspert på markløft, har øvd mye teknikk med PT'en min, og er oppe i 90 kg i markløft nå, men det der hadde jeg fått sykt vondt i ryggen av, tror jeg.. Det jeg har lært er at jeg skal "slide" stanga ned med lårene og så forsiktig touche bakken, for så og gå opp igjen.. For meg ser det ut som du nesten "slipper" stanga mer ned enn det som er bra..At stanga kommer ned lenge før resten nedre del av kroppen kommer etter.. Nå var det kanskje ikke det du spurte etter, men.. Correct me if I'm wrong!

Edit; når jeg sitter å leser hva jeg har skrevet nå så ser jeg at jeg er veldig elendig til å formulere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg filmet. Jeg ser at ryggen krummes litt fortsatt, men det føltes ikke noe ille under løftet - mye bedre enn forrige økt i hvertfall. Tar gjerne imot tips og triks!

http://www.youtube.com/watch?v=YLC1Gx7KfNY

Mulig du mangler noe mobilitet/er stiv. Prøv å press rumpen lenger nedover/bakover. En annen ting du må gjøre, er å låse skulderbladene NED og BAK før hver rep. Da vil du også få stangen nærmere leggene. Husk å stram kjernen under hele løftet, viktig at du prøver å holde brystkassa oppe. Dette skjer nokså automatisk hvis du låser av skulderbladene. Fest blikket rett frem/skrått nedover.

Vil anbefale deg å øke mobiliteten og eventuelt tøye hamstrings. Før hver markløftøkt kan du kjøre goblet squats og eventuelt andre øvelser. Søk på dynamisk oppvarming her på siden.

Og tenk slik: når stanga skal opp, så skyter du hofta fram etter stanga har passert knærne, istedenfor å dra med korsryggen. Og likens når du skal senke stangen, da presses du hofta og rumpa bak til stanga har passert knær, før du slipper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...