Gå til innhold

Markløft


ultrababe

Anbefalte innlegg

Det jeg har lært er at jeg skal "slide" stanga ned med lårene og så forsiktig touche bakken, for så og gå opp igjen.. For meg ser det ut som du nesten "slipper" stanga mer ned enn det som er bra..At stanga kommer ned lenge før resten nedre del av kroppen kommer etter.. Nå var det kanskje ikke det du spurte etter, men.. Correct me if I'm wrong!

Ja, stanga skal være tett inntil kroppen, men stanga skal ligge død før jeg begynner på neste sett, ikke bare touche bakken (derav navnet deadlift ;)) Men at jeg må stramme opp kjernen (som jeg antar at du mente) er jeg enig i!

Mulig du mangler noe mobilitet/er stiv. Prøv å press rumpen lenger nedover/bakover. En annen ting du må gjøre, er å låse skulderbladene NED og BAK før hver rep. Da vil du også få stangen nærmere leggene. Husk å stram kjernen under hele løftet, viktig at du prøver å holde brystkassa oppe. Dette skjer nokså automatisk hvis du låser av skulderbladene. Fest blikket rett frem/skrått nedover.

Vil anbefale deg å øke mobiliteten og eventuelt tøye hamstrings. Før hver markløftøkt kan du kjøre goblet squats og eventuelt andre øvelser. Søk på dynamisk oppvarming her på siden.

Og tenk slik: når stanga skal opp, så skyter du hofta fram etter stanga har passert knærne, istedenfor å dra med korsryggen. Og likens når du skal senke stangen, da presses du hofta og rumpa bak til stanga har passert knær, før du slipper den.

Begynte med mobilitetsøvelsene som er presentert her på fitnessbloggen for noen uker siden, så satser på at det løser opp litt etterhvert. Svakheten min ligger nok i trapezius, noe som også har blitt nevnt i loggen min. Klarer ikke å holde skulderbladene bak på 140kg. Skal teste hvor tungt jeg klarer med låste skulderblader neste økt.

Takk for tilbakemeldingene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...