Gå til innhold

Matolje - Hva er den sunneste?


Millasob

Anbefalte innlegg

Begynner å lure litt på hva som er den sunneste oljen i matlaging. Har hørt veldig mye av at kokosolje er et magisk superprodukt som man MÅ bruke.

Men.. Jeg kom over denne artikkelen fra fitnessbloggen og her sier de at kokosolje og palmeolje er en av de sunneste man kan velge.... De nevner også at rapsolje er veldig sunt, men litt lenger nede i artikkelen står det at det er an av de oljene man bør holdes unna. Så hva er riktig her ang. palmeolje, rapsolje og kokosolje?

Så nå er jeg litt forvirret. Jeg vet at kokosoljen inneholder 90% METTET fett, og dette er fett man skal få mindre i oss :huh: så jeg lurer litt på hvorfor alle fitnessfolk mener at denne oljen er den sunneste :dry: ? Tell me something I don´t know!

Vet olivenolje er en av de sunneste, samme gjelder fiskeoljer (Omega-3)

Men var ikke solsikkeolje også sunt da? Eller har jeg blitt feilinformert her? Så hva er den "sunneste" matoljen?

Noen erfaringer med olje laget av ris? Leste et sted at dette var den aller sunneste, men finner ikke siden igjen, så kan noen konfirmere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kris Gunnars sine artikler ville jeg lest med et veldig kritisk blikk.

Effekten av kokosolje er sterkt overdrevet. Grunnen til at det har fått et godt rykte er pga korte mettede fettsyrer som visstnok ikke blir lagret i like stor grad, og kokosfett er også tillagt en rekke egenskaper som studier ikke underbygger.

Både raps- og olivenolje vil fungere helt fint og har en fin sammensetning. Solsikkeolje har mye omega-6, noe man også vil finne mye motstand mot i ulike miljøer, men er etter mitt syn også noe som kan fungere helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje er på ingen måte magisk, og som Thomas over her nevner så har kokosolje fått et godt rykte i fitnessmiljøet pga de noe kortere mettede fettsyrene. Men som med alt annet - alt med måte!

Jeg personlig foretrekker smør, olivenolje og kokosolje, men bruker aldri mer enn 2-5 gram i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje er på ingen måte magisk, og som Thomas over her nevner så har kokosolje fått et godt rykte i fitnessmiljøet pga de noe kortere mettede fettsyrene. Men som med alt annet - alt med måte!

Jeg personlig foretrekker smør, olivenolje og kokosolje, men bruker aldri mer enn 2-5 gram i slengen.

+1

Med unntak av kokosmelk/krem der det fort kan gå en halv boks av gangen (matlaging feks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var det med varmebehandling igjen? Er det f.eks relevant at virgin olivenolje er veldig "sunt", men ved høy varmebehandling skjer det noe med strukturen i fettsyren som gjør at det ikke er så bra lenger(?)

Jeg er ikke fanatisk, men jeg bruker en god rapsolje til steking til og med 160-180 grader. Smør tåler vel "alt" av varmebehandling, mener jeg å huske. Men, jeg er på tynn grunn her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan var det med varmebehandling igjen? Er det f.eks relevant at virgin olivenolje er veldig "sunt", men ved høy varmebehandling skjer det noe med strukturen i fettsyren som gjør at det ikke er så bra lenger(?)

Jeg er ikke fanatisk, men jeg bruker en god rapsolje til steking til og med 160-180 grader. Smør tåler vel "alt" av varmebehandling, mener jeg å huske. Men, jeg er på tynn grunn her altså.

Virgin olivenolje passer best til salater og dressinger, da den i tillegg til selve oljen også inneholder mer olivensaft som svir seg ved litt lavere temperatur enn straight olivenolje. Til steking på lav temperatur går det fint, f.eks. løk og hvitløk til en tomatsaus.

Smør tåler mindre varme enn rapsolje. Smør smaker digg helt opp til det er brunt, men like etterpå blir det svidd og da smaker det bare brent. Det er først og fremst melkestoffene i smøret som svis. Hvis du bruker klarnet smør / ghee så kan du steke på høyere varme.

Denne oversikten over ulike matoljer er nyttig: https://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar (y)

da vet jeg virgin olivenolje = dressinger og salater

rapsolje fynker bra til steking, samme gjelder solsikkeolje uten at dette har mer omega-6 da som igjen så er alt me måte.

men hva er forskjellen mellom vanlige mettede fettsyrer og de kortere mettede fettsyrene som er i kokosolje?

Og hvordan er det med risolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra svar (y)

men hva er forskjellen mellom vanlige mettede fettsyrer og de kortere mettede fettsyrene som er i kokosolje?

Og hvordan er det med risolje?

Fett fraktes fra tarm til lever, på "reisen" dit gir den fra seg triglyserider (TG). Disse spaltes av fra kylomikronpartikkelen som fett pakkes inn i.

Unntaket fra regelen er MCT; mellomlange fettsyrer (6-12 karbon-atomer). Disse bindes til albumin og er korte nok til å bli vannlløselige. Slik følger disse blodbanen og tar snareveien direkte til porvenen og lever, ikke via lymfen. Disse bindes ikke til glyserol og danner dermed ikke TG, andre fettsyrer gjør dette. I klinisk ernæring kan dette være hensiktsmessig ved noen former for malabsorpsjon.

Det disse helseguruene nekter å innse at selv om MCT i utgangspunktet ikke lagres i fettvev, men oksideres i leveren så vil jo andre energirike molekyler bli brukt til dette formålet. Flere gang har jeg registrert påstander at "En kan bare spise så mye MCT fett en vil, bli god og mett og samtidig gå ned i vekt". Dette selvsagt er feil. Et eksempel er denne "MCT-kaffen" som entusiastene har kastet seg over. Fordi H-melk av en eller annen grunn plutselig ikke ble godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...