Gå til innhold

Hvor mye løping er for mye?


Cardiobunny

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg løper 4 ganger i uken, og ca. 6 t tilsammen i uka. Alle er langkjøringer, men jeg har intervaller i midten av øktene. Målet er å få lavere fettprosent (mage). Trener også styrke 3 ganger i uka.. Skal teoretisk sett ligge i underskudd, men midjen min er bare blitt større, noe jeg har oppdretta en annen tråd om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ganske relevant:

Det er gjort mange studier på dette, og konklusjonen er ganske klar på at intervaller er langt bedre enn langkjøring når det kommer til fettforbrenning. Jeg ser i posten din at du har intervaller midt i langkjøringene, men om du ikke skal bli god på langløp kan det kanskje være greit å kun kjøre intervallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at det ødelegger forbrenningen å løpe så mye som jeg gjør (6t)? Det forbrenner jo mange kalorier :p

Dette må sees i kontekst - hva gjør du de andre timene av døgnet, over lengre tid etc

Har du progresjon på treningen din?

6t er jo en hel del mengde, er dette noe du gjør 7dager i uken, 365dager i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må sees i kontekst - hva gjør du de andre timene av døgnet, over lengre tid etc

Har du progresjon på treningen din?

6t er jo en hel del mengde, er dette noe du gjør 7dager i uken, 365dager i året?

Nei, har bare begynt med det de siste månedene :p Har jo jobbet meg opp til en slik treningsmengde ... Jeg elsker å løpe og av og til vil jeg løpe mer enn 1,5 t når det er fint vær (men begrenser meg, så jogger aldri lengre) fordi opplevelsen er fantastisk ;) Elsker å trene mye, da det er uansett den eneste hobbyen min, så jeg har jo tid til det. Er bare redd for forbrenningen, da mitt mål er å få mindre fett (rundt midjen/magen selv om det ikke går an å punktslanke, så da må jeg jo ned helt til det fjerner seg der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har bare begynt med det de siste månedene :p Har jo jobbet meg opp til en slik treningsmengde ... Jeg elsker å løpe og av og til vil jeg løpe mer enn 1,5 t når det er fint vær (men begrenser meg, så jogger aldri lengre) fordi opplevelsen er fantastisk ;) Elsker å trene mye, da det er uansett den eneste hobbyen min, så jeg har jo tid til det. Er bare redd for forbrenningen, da mitt mål er å få mindre fett (rundt midjen/magen selv om det ikke går an å punktslanke, så da må jeg jo ned helt til det fjerner seg der)

Dersom målet er å "stramme opp" så bør du signalisere dette til kroppen, det som langdistanseløping signaliserer er det motsatte av å beholde muskelmasse iom intensiteten (til nerveystemet) er for lav og varigheteb for høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, se på Marit Bjørgen og Therese Johaug, begge driver med mengder av lav+middels intensiv kondisjons trening, og begge er ganske stramme i fisken vil jeg påstå. At midjemålet øker på kaloriunderskudd tviler jeg veldig på,og jeg ville først sett på kostholdet, og matvarevalgene dine. Men ville nok kuttet noe ned på løpingen, og heller kjørt kortere og noe mer intensive økter. 6 timer langkjøring i uken er unødvendig med ditt mål og kan være ødeleggende dersom du vil stramme opp.

Når det er sagt,føler jeg utholdenhetstrening er noe uglesett her på forumet, og denne typen trening har mange positive sider ved seg, men dersom du løper kun for å "stramme opp", er det nok mer hensiktsmessig å trene litt annerledes en du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har på generell basis lite for seg å sammenligne Kari eller Ola Nordmann med profesjonelle eliteutøvere i verdenstoppen. For det første er de genetiske freaks i og med at de er i verdenstoppen, og for det andre så gjør de ikke noe annet enn å trene og da med et helt team med ulike profesjonelle hjelpere bak seg.

Cardiobunny liker å løpe. Det hun bør bestemme seg for er om løpinga hjelper henne nå målet sitt eller om hun vil fortsette å løpe slik hun gjør (fordi hun liker det) til tross for at det kan motvirke å nå målet. Det blir en avveining. Det er ikke nødvendigvis slik at alle bør trene på en mest mulig optimal måte, da det kan være grunner til at en mindre effektiv måte å trene på kan føre til økt trivsel (f.eks. fullkropp VS splitt, langkjøring VS intervall). Så lenge man er bevisst på det man gjør og hvilke konsekvenser det får så er det jo i grunn greit, da blir det et valg hver enkelt person tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er et godt poeng. Selv trener jeg utholdenhet jeg 5-6 ganger i uken, men skjelden lenger en 45 min,og trener styrke 4-5 ganger i uken, a ca 50 minutt. Kunne nok fått samme, kanskje bedre resultater med noe mindre treningsbelasting, men liker å trene ofte og mye, spise mye mat, og sove godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...