Gå til innhold

Fra tredemølle til asfalt...


ABC123

Anbefalte innlegg

Nå som det har vært flere dager med fint vær har jeg veldig lyst til å løpe ute. For at dørstokkmila ikke skal bli for stor er det mest praktisk for meg å løpe hjemmefra på asfalt, og evt til et skogsområde (2km hver vei, så 4km minimum på asfalt) eller hele turen på asfalt. Det jeg sliter med er tempo ute i forhold til tempo på tredemølle... På mølla jogger jeg på 6:30-7min/km (feks brukte jeg i går 20min på 3km på mølle), men ute sliter jeg med å komme under 8min/km, har PB på rundt 41min på 5km. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få opp farta ute? Særlig på asfalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at ute er det vel sjeldent helt flatt, slik som det er på mølla (hvis du ikke har stigning da), og i bakker går det automatisk litt tregere :) I tillegg er det kanskje fler hindringer som tar litt av tiden? Vente på biler o.l. Det beste for å få opp tempoet er vel uansett bare å løpe mer på asfalten. Du kan jo for eksempel finne deg en fast rute så du kan se fremgangen din med den samme stigningen (bakkene) og hindringene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever mer å løpe utendørs enn å løpe på mølle, fordi det er en litt annen måte å løpe på. På mølla får du hjelp av at båndet beveger seg og hjelper deg fremover, mens du ved å løpe ute må bevege deg fremover på egenhånd. Løsningen må være å rett og slett løpe mer utendørs. Et greit (men ikke like godt) alternativ er å bruke litt stigning på mølla, men det blir likevel ikke helt det samme fordi du må løpe på en annen måte utendørs kontra mølla.

Et annet tips fra meg er å trene styrke på bein. Jeg har merket stor fremgang på løpingen ved at musklene har blitt sterkere. Mer muskler = mer power ;)

Intervalltrening er også en god måte å øve seg på å løpe i høyere fart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at møllen viser helt nøyaktig fart. Ellers er det andre ting som luftmotstand, løpesett, bakker, underlag, venting osv osv som akkumulerer seg opp.

Tips, løp mer ute. Glem fart mølle vs ute. Skal man først bry seg om fart, da må man ta utgangspunkt i hvor man løper. Mål fart ute nå, mål igjen neste uke, neste uke osv. Da vil man se at farten øker etterhvert som formen øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mølla får du hjelp av at båndet beveger seg og hjelper deg fremover

Kan du utdype dette?

Til trådstarter: Løping på mølle og ute er ganske likt. Største forskjellen er at det ikke er helt flatt ute, en bitteliten forskjell er luftmostanden. En annen stor forskjell er det psykologiske i at mølla "tvinger deg" til å holde gitt fart, mens ute bestemmer du hele tiden farten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du utdype dette?

.

Jeg mener at jeg må bruke mer fraspark når jeg løper ute, mens på mølla flytter båndet foten min bakover. Ergo bruker jeg mindre krefter på å flytte meg fremover på mølla i motsetning til utendørs hvor jeg må sparke ifra mer for å komme meg fremover. Min personlige erfaring og mening i hvert fall :)

Edit: Du kan egentlig sammenlikne det litt med å løpe nedover kontra å løpe på en flat vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen stor forskjell er det psykologiske i at mølla "tvinger deg" til å holde gitt fart, mens ute bestemmer du hele tiden farten selv.

Enig der, bare syns det er merkelig at jeg trives godt med å løpe over lang tid i høyere hastighet på mølle, men har ikke sjanse til å komme opp i samme hastighet ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever mer å løpe utendørs enn å løpe på mølle, fordi det er en litt annen måte å løpe på. På mølla får du hjelp av at båndet beveger seg og hjelper deg fremover, mens du ved å løpe ute må bevege deg fremover på egenhånd. Løsningen må være å rett og slett løpe mer utendørs. Et greit (men ikke like godt) alternativ er å bruke litt stigning på mølla, men det blir likevel ikke helt det samme fordi du må løpe på en annen måte utendørs kontra mølla.

Et annet tips fra meg er å trene styrke på bein. Jeg har merket stor fremgang på løpingen ved at musklene har blitt sterkere. Mer muskler = mer power ;)

Intervalltrening er også en god måte å øve seg på å løpe i høyere fart på.

Tja, har som regel noe stigning på mølla, ben og rygg er mer samarbeidsvillige da. Har alltid hatt sterke bein, men er mer eksplosiv (15+ år med kampsport) styrke, trener greit med samme belastning som min mann når vi trener bein.

Intervalltrening har jeg trent flere ganger i uka siden desember, når det kommer til løping veksler jeg ofte mellom lengre økt i jevnt tempo og intervall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa
Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få opp farta ute? Særlig på asfalt?

Eit enkelt tips er rett og slett å løpa meir ute...

Det kan vera ei tilvenningssak, eg for min del løper naturleg raskare ute enn på mølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...