Gå til innhold

Starte å lage sunne ting, hva trenger jeg?


tho_kva2

Anbefalte innlegg

Hei,

Har sett på en del oppskrifter på fitnessbloggen, men da trenger jeg diverse saker. Hva burde jeg ha i en startpakke slik at jeg får laget meg det meste av det digge jeg kommer over? :)

Kommet frem til noe som

sukrin

sukrin+

sukrin gold

Stevia flytende

Mandelmel

Fiberhusk/Fiberfin.

Yaconsirup?

Kokosmel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest QueenWinther

Du trenger ikke all søtningen - blir veldig dyrt. Jeg har klart meg veldig fint med kun sukrin gold. Havremel/fibra fullkornsmel er også veldig greit å ha. Flytende stevia bør du kjøpe på iHerb, der du sparer en del ift hva det koster i helsekostene i Norge. Anbefaler å ha vanilje + nøytral. Fiberhusk og fiberfin er to veldig forskjellige ting - fiberhusk funker som bindemiddel når du har glutenfrie oppskrifter, fiberfin der i mot øker fiberinnholdet og kan erstatte 20% av melet i en oppskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correct me if I'm wrong, men i første omgang kan du bruke blender og male mandler til mandelmel, kokos til kokosmel (blir dog ikke fettredusert hvis du ønsker dette). Jeg maler alltid havregryn til havremel selv.

Enig i kommentaren om at du ikke trenger all den søtningen. Dessuten, baker du med sjokolade/ vaniljeprotein er det ofte mer enn søtt nok fra før IMO. Ps Husk at du ikke kan forvente at det smaker som vanlig god bakst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker helt supert å kverne selv, det er mye billigere, men blir som nevnt høyre fettprosent. I tillegg går det raskere mugg i det pga av fukt. Er lurt å tørke ut både kokos og mandler på lav varme i ovn, både før og etter maling.

Til søtbakst er kombinasjonen av kokos- og havremel bra, og til vanlig bakst går det fint an å bake kun på havremel (jeg supplerer ofte med melblandingen jyttemel). En ting som er lurt å tenke på med havremel som base, er at det har en tendens til å gjøre bakverket ganske tørt. Bruker derfor ofte yoghurt og/eller cottage cheese for å få inn litt saftighet. Og gjerne fiberhusk og egg så deigen blir smidigere.

Ang. søtning har jeg alltid kun brut jeg kun to-tre typer, avhengig av hva jeg skal lage. Et-to sukrinprodukt (gold eller melis) og tagatose. Bruker tagatosen mest siden den ikke har noen bismak og i tillegg karamelliserer seg. Den er også søtere enn sukker så selv om den er psychodyr så drøyer den lenge. Spesielt hvis du også supplerer med sukrinprodukter som ikke er fullt like kostbare.

Men det aller viktigste med å spise sunt, som du sikker allerede vet, spis variert ... og spis plenty grønnsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...