Gå til innhold

Stille uforberedt til løp..


PernilleMosk

Anbefalte innlegg

Min kjære omtenksomme bror Ole-Mats har vært så vennlig at han har meldt på lillesøster på Larviksrunden.. Det er 3 uker til, og jeg føler meg lite rustet il å gjennomføre dette med noe som helst stil, og iallefall INGEN ære i behold.

Finnes det noen tips der ute som kan hjelpe meg å få til å løpe 8km om 3 uker? :p

5km går greit, men da er jeg gaaanske gåen!

Jeg har jo selvfølgelig også vært så bråkjell at jeg har promotert dette noe voldsomt både på Facebook, jobb ol. Så det vil komme tilskuere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5km går greit, men du er gåen ?

Tom for pust?

Vondt i bena,ryggen eller andre steder?

Ta på deg joggeskoene imorgen, og jogg 5km.

Rett før du når 5km, så spør du deg sjøl ærlig om du klarer å løpe en km til..

Det er jo tross alt Langfredag.

Eg vet du klarer både 6km og mer, så det går bra.

Neste joggetur øker du distansen igjen, og gjerne visualiser turen underveis.

Kjenn etter hvordan du har det, og tenk på teknikken når du begynner å bli sliten.

Start rolig slik at du er gjennomvarm, og løp så i ett jevnt tempo som du ikke har noen problemer med å holde. Ikke skru opp farten selv om noen løper forbi, eller fordi du har lyst å gi på.

For og klare og holde jevn fart, kan du underveis spørre deg selv to spm :

Kjenner jeg antydning til stivhet i beina?

Klarer jeg og holde dette tempoet greit i den tiden som er igjen ?

Så målet ditt er og øke i distanse eller tid de neste to ukene.

Treningseffekten utav dette blir at muskelcellene i løpemusklene gradvis får bedre blodtilførsel. Dette fører til at muskelcellene kan jobbe stadig lengre og mer intensivt. Løpemuskulatur og skjelett styrkes.

(Selvsagt minimalt på to uker, men du skal vel løpe halvmaraton med din kjære bror på ett senere tidspunkt. ;)

Tips:

-Hofta opp og fram. Du skal helst ikke synke sammen i hofteleddet («Sitte») under løping.

Hvis du klarer og få hofta opp og fram, bruker du automatisk mindre tid på hvert steg.

-Ikke brems – Gi gass. Hvordan foten treffer i forholdt til hofta, har mye å si for hvor kjapt du skaper bevegelse. Dersom foten din settes ned et stykke foran hofta, vil du i praksis bremse kroppen. Det igjen fører til at du bruker mye krefter på å bokstavelig talt bremse din egen fart for å så bruke mye krefter på å oppnå farten igjen.

-Blikket fram. Det bidrar til stabilitet og balanse.

-Stabilitet – Prøv å unngå sideveis rotasjon, f.eks når ventre fot går fram skal høyre arm gå fram. Det vil motvirke rotasjon i overkroppen.

Hva er målet?

Klare og fullføre 8km, eller prøve å gjennomføre best mulig tid ? (Selvsagt begge deler, men hvor konkurranselysten er du? )

whether-you-think-you-can-or-think-you-cant-youre-right.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når 5 km går greit, selv om du er sliten etterpå, er ikke 8 km noe problem. Særlig tatt i betraktning de endorfinene du kommer til å i blodbanen ha på løpsdagen ;) Nå vet jeg ikke hvor ofte du løper, hvor langt og intensiteten. Men på generelt grunnlag, siden det bare er tre uker igjen, hadde jeg økt distansen med 1 km hver økt ( frem til du når 8 km) frem til løpet. Du må gjerne sette ned tempoet for å orke å gjennomføre. Tenk at du alltid skal løpe første halvdel rolig og øk gradvis neste halvdel.

Jeg hadde ikke satt igang med masse intervaller når det er så kort tid til løpet. Du vil ha en fordel av å få en erfaringen med at du takler de 8 km og kjenne hvordan beina dine reagerer på det (det blir stivt, vondt og slitsomt men er likevel gjennomførbart).

Du bør ha noen dager hvile før selve løpet, så legg inn siste økt litt i god tid her. Siste løpeøkten kan godt være litt kortere og roligere.

Som sagt, 8 km er ikke noe problem. Klart du blir sliten, men det går over :D Dessuten vil du alltid ha æren i behold, stilen er det ikke så farlig med :p

Også har du jo en fordel av å ha din egen duracellkanin som hare :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, lykke til!

Send meg en PM hvis vi skal finne noe morro og melde Ole-Mats på ! (y):D

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg blir sliten i pust først og fremst, men beina blir tunge de og. Løper med barfotsko, så leggene blir selvsagt stive, men virker ikke som det er det som er problemet. Så tror jeg at jeg bruker mye unødvendig energi i overkroppen og, for jeg blir anspent og sliten i skuldrene av alle ting. Men jeg skal ta med meg tipsene dine!

(Og Ole var faktisk såpass jovial at han meldte seg selv på samme løp ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når 5 km går greit, selv om du er sliten etterpå, er ikke 8 km noe problem. Særlig tatt i betraktning de endorfinene du kommer til å i blodbanen ha på løpsdagen ;) Nå vet jeg ikke hvor ofte du løper, hvor langt og intensiteten. Men på generelt grunnlag, siden det bare er tre uker igjen, hadde jeg økt distansen med 1 km hver økt ( frem til du når 8 km) frem til løpet. Du må gjerne sette ned tempoet for å orke å gjennomføre. Tenk at du alltid skal løpe første halvdel rolig og øk gradvis neste halvdel.

Jeg hadde ikke satt igang med masse intervaller når det er så kort tid til løpet. Du vil ha en fordel av å få en erfaringen med at du takler de 8 km og kjenne hvordan beina dine reagerer på det (det blir stivt, vondt og slitsomt men er likevel gjennomførbart).

Du bør ha noen dager hvile før selve løpet, så legg inn siste økt litt i god tid her. Siste løpeøkten kan godt være litt kortere og roligere.

Som sagt, 8 km er ikke noe problem. Klart du blir sliten, men det går over :D Dessuten vil du alltid ha æren i behold, stilen er det ikke så farlig med :p

Også har du jo en fordel av å ha din egen duracellkanin som hare :whistle:

Tusen takk for svar! :)

Jeg skal prøve å økende med en km allerede i morgen. Er jo nydelig vær om dagen, og vi har flotte løyper i bøkeskogen her i byen :) Tror nok mye ligger i hode også. Og om jeg krabber i mål er det egentlig greit, det blir bare ekstra festlig for de som ser på.

8km er jo egentlig ikke så langt, så dette MÅ da gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som skjer når jeg blir veldig varm er at jeg får et slags tunnelsyn, og føler meg svimmel og litt utav meg sjøl. Vet ikke helt hva det kommer av, men det føles ut som øya skal poppe ut av skallen på meg. Det tror jeg egentlig ikke de kommer til å gjøre, men hvis det skjer så veit jeg hvertfall at jeg har gitt alt! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du greier å løpe 5 km er du i utgangspunktet i brukbar form vil jeg tro og har et greit oksygen opptak. Viss jeg var deg ville jeg fokusert på korte og intensive ( 85-90 % puls ) økter f.eks 4x4 eller 10 bakkeløp på ca 100 meter 2 - ( 3 ) ganger pr. uke ( husk å varme opp godt ) de neste to ukene og en lengre økt ( 70 % puls ) to ganger i uka de neste to ukene. Den siste uken før løpet holder det med et par lengre jogge turer. Jeg er en erfaren - ekstrem trimmer - og bruker å følge et liknende opplegg tre- fire uker før et løp. Kalori overskudd må til da du i tillegg til å trene hardt skal lade opp kroppen til å løpe 8 km. God uttøying etter hver økt er også nyttig da kroppen yter bedre viss musklene ikke er stive. Få i deg raske karbohydrater rett etter hver økt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du greier å løpe 5 km er du i utgangspunktet i brukbar form vil jeg tro og har et greit oksygen opptak. Viss jeg var deg ville jeg fokusert på korte og intensive ( 85-90 % puls ) økter f.eks 4x4 eller 10 bakkeløp på ca 100 meter 2 - ( 3 ) ganger pr. uke ( husk å varme opp godt ) de neste to ukene og en lengre økt ( 70 % puls ) to ganger i uka de neste to ukene. Den siste uken før løpet holder det med et par lengre jogge turer. Jeg er en erfaren - ekstrem trimmer - og bruker å følge et liknende opplegg tre- fire uker før et løp. Kalori overskudd må til da du i tillegg til å trene hardt skal lade opp kroppen til å løpe 8 km. God uttøying etter hver økt er også nyttig da kroppen yter bedre viss musklene ikke er stive. Få i deg raske karbohydrater rett etter hver økt .

Kalori overskudd ja.. Jeg som hadde tenkt til å komme skikkelig igang med kostholdet igjen, der jeg følger en diett på 1500 kcal daglig etter et par ukers pause. Men da er kanskje det dumt da? Jeg er livredd for å legge på meg igjen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Vel, en gang stilte jeg uforberedt til fysisk opptat. Da skulle jeg være først i alt og vise hvordan alt skulle gjøres (skulle evaluere kandidater i fysisk test). Gjør ikke det flere ganger. Spydde på bakrommet så ingen så meg. ALDRI mer.

Har ingen tips, men lykke til tøffingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lovisa

Hei!

Eg skal ikkje komma med innspel til løpetrening fram til løpet - der har du fått masse tips allereie. Men eg vil seia at dersom 5 km "går greit", og løpet er 8 km så er du ikkje uforberedt - då er du så å seia klar! :)

Ang kaloriunderskudd så ville eg kanskje ha vurdert litt mindre underskudd dei tre vekene som gjenstår, men dersom du føler du har nok energi så kjør på. Eg har sjølv hatt god framgang innan løping i ein periode eg gjekk ned 0,5 kg i veka.

Lykke til! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 7 km i skogen i dag! Akkurat ferdig, og føler allerede nå at jeg har mer å gi! Fy faen så DIGG! Første gang i mitt liv jeg har nyti en løpetur! Energi på topp, og pusten og beina er med meg hele veien! :D [ATTACH=full]160881[/ATTACH]
7

Kalori overskudd ja.. Jeg som hadde tenkt til å komme skikkelig igang med kostholdet igjen, der jeg følger en diett på 1500 kcal daglig etter et par ukers pause. Men da er kanskje det dumt da? Jeg er livredd for å legge på meg igjen :p

Da er du klar for å løpe 8 km da vel :) Angående kalori overskudd over en periode på 3 uker der en trener intensivt i to uker og middels i en uke vil en ikke legge på seg noe av betydning . Et kalori overskudd vil gi , i vertfall teoretisk sett ekstra krefter i ukene før løpet . Men en trenger selvsagt ikke gå på overskudd viss en føler at kroppen fungerer godt uten. Jeg går selv på et lite underskudd utenfor sesongen . Det er kun 3-4 uker før et løp jeg går på overskudd for da kjenner jeg at greier å trene enda hardere og yter bedre under selve løpet. Lykke til med løpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 7 km i skogen i dag! Akkurat ferdig, og føler allerede nå at jeg har mer å gi! Fy faen så DIGG! Første gang i mitt liv jeg har nyti en løpetur! Energi på topp, og pusten og beina er med meg hele veien! :D [ATTACH=full]160881[/ATTACH]
7

Kalori overskudd ja.. Jeg som hadde tenkt til å komme skikkelig igang med kostholdet igjen, der jeg følger en diett på 1500 kcal daglig etter et par ukers pause. Men da er kanskje det dumt da? Jeg er livredd for å legge på meg igjen :p

Da er du klar for å løpe 8 km da vel :) Angående kalori overskudd over en periode på 3 uker der en trener intensivt i to uker og middels i en uke vil en ikke legge på seg noe av betydning . Et kalori overskudd vil gi , i vertfall teoretisk sett ekstra krefter i ukene før løpet . Men en trenger selvsagt ikke gå på overskudd viss en føler at kroppen fungerer godt uten. Jeg går selv på et lite underskudd utenfor sesongen . Det er kun 3-4 uker før et løp jeg går på overskudd for da kjenner jeg at greier å trene enda hardere og yter bedre under selve løpet. Lykke til med løpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 7 km i skogen i dag! Akkurat ferdig, og føler allerede nå at jeg har mer å gi! Fy faen så DIGG! Første gang i mitt liv jeg har nyti en løpetur! Energi på topp, og pusten og beina er med meg hele veien! :D [ATTACH=full]160881[/ATTACH]
7

Kalori overskudd ja.. Jeg som hadde tenkt til å komme skikkelig igang med kostholdet igjen, der jeg følger en diett på 1500 kcal daglig etter et par ukers pause. Men da er kanskje det dumt da? Jeg er livredd for å legge på meg igjen :p

Da er du klar for å løpe 8 km da vel :) Angående kalori overskudd over en periode på 3 uker der en trener intensivt i to uker og middels i en uke vil en ikke legge på seg noe av betydning . Et kalori overskudd vil gi , i vertfall teoretisk sett ekstra krefter i ukene før løpet . Men en trenger selvsagt ikke gå på overskudd viss en føler at kroppen fungerer godt uten. Jeg går selv på et lite underskudd utenfor sesongen . Det er kun 3-4 uker før et løp jeg går på overskudd for da kjenner jeg at greier å trene enda hardere og yter bedre under selve løpet. Lykke til med løpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit dere hva? Jeg er så sykt stolt av meg selv nå!! Jeg har løpt 9,2 km i dag! Det er faen meg nesten en mil!! Detta er helt sinnssykt! Og det værste er at jeg koser meg hele veien! Hadde noen sagt til meg bare for litt siden at jeg skulle løpe 3km hadde jeg bare flira, null sjanse. Men nå har jeg faen meg løpt nesten en mil!!

JEG ER RÅ!! :D

(Beklager selvskrytinga, men fra å være en tjukk storrøyker på 113 kg, til å være den jeg er idag er bare helt hinsides fantastisk!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...