Gå til innhold

slik reduserer (halverer!) du energiinnholdet i ris


Anbefalte innlegg

I følge denne artikkelen er det mulig å redusere kaloriinnholdet i risen ved å koke den sammen med en bestemt mengde kokosolje, og dermed oppbevare den kaldt. Det forklares ved at dette skal endre sammensetningen i risen. Noen tanker?! Jeg tenker bullshit, mendette er visstnok forskningsbasert. Nå liker ikke jeg ris, så for meg har set null å si ... men ja, blir jo nysgjerrig!

http://www.side2.no/helse/forskere-slik-kutter-du-kalorimengden-i-ris/8559112.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koker du ris og avkjøler den vil noe av stivelsen i risen bli til resistent stivelse (RS3) som ikke brytes ned og absorberes. Så i teorien er det en viss sannhet bak påstanden :)

Har skrevet litt om det tidligere: http://fitnessbloggen.no/resistent-stivelse-tarmhelse/

MY GAINZ! NOOOOOOOOOOOO. Foodprep (matbokser i kjøleskap) minker kaloriene i måltidene mine?! That sneaky science phuq.

Hva med fullkornpasta? potet? Beholder de kaloriene sine? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MY GAINZ! NOOOOOOOOOOOO. Foodprep (matbokser i kjøleskap) minker kaloriene i måltidene mine?! That sneaky science phuq.

Hva med fullkornpasta? potet? Beholder de kaloriene sine? :p

Potet har mye RS om de har blitt avkjølt over en god stund, pasta har vel en liten andel ettersom det gjerne er mel i det.. Tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig over å gå glipp av mye kcal altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste det styret der, men jeg stusset egentlig mest på det at de tilsatte kokosolje jeg da. Vil ikke risen tiltrekke seg en del av dette og egentlig øke i kcal? Sist jeg sjekket så var det vel ikke 0 kalorier i kokosolje?

Jeg har ikke orket å satt meg inn i dette, men sist jeg sjekket ble stivelse i ris omdannet til RS3 kun ved avkjølning. Hvordan kokosfettet kommer inn i bilder her aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke orket å satt meg inn i dette, men sist jeg sjekket ble stivelse i ris omdannet til RS3 kun ved avkjølning. Hvordan kokosfettet kommer inn i bilder her aner jeg ikke.

Det som sto i den linken der var at de regnet med å kunne redusere energintaket ved en viss type ris med opp til 50 % ( enkelte typer ville ikke være like effektive ) ved å koke opp med kokosolje i vannet og kjøle ned rett etter det var ferdig kokt. Jeg stusset litt på at de ikke tar kokosoljen med i beregningen bare. Det virket som at denne oljen hadde en viktig rolle, da det sto at de kun hadde forsøkt dette med kokosolje, men skulle forsøke med andre typer også og se om det ville ha samme virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sto i den linken der var at de regnet med å kunne redusere energintaket ved en viss type ris med opp til 50 % ( enkelte typer ville ikke være like effektive ) ved å koke opp med kokosolje i vannet og kjøle ned rett etter det var ferdig kokt. Jeg stusset litt på at de ikke tar kokosoljen med i beregningen bare. Det virket som at denne oljen hadde en viktig rolle, da det sto at de kun hadde forsøkt dette med kokosolje, men skulle forsøke med andre typer også og se om det ville ha samme virkning.

Hmm. Om kokosfettet ikke blir absorbert så må jo den resistente stivelsen fungere som en fettblokker samtidig som den selv ikke fordøyes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det styret der, men jeg stusset egentlig mest på det at de tilsatte kokosolje jeg da. Vil ikke risen tiltrekke seg en del av dette og egentlig øke i kcal? Sist jeg sjekket så var det vel ikke 0 kalorier i kokosolje?

ja ... det var dette med olja som forvirret meg også. At stivelsen endre i kald va varmt mat er ikke akkurat ny viten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jo bare tilsette 3% kokosolje av vekten til risen: 100gram ris og 3 gram kokosolje.

Det blir jo bare ca 1 teskje olje. Kan det være at oljen øker vannets koketemperaturen såpass at det oppstår molekylære endringer i risen kontra vann med 100grader koketemperatur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jo bare tilsette 3% kokosolje av vekten til risen: 100gram ris og 3 gram kokosolje.

Det blir jo bare ca 1 teskje olje. Kan det være at oljen øker vannets koketemperaturen såpass at det oppstår molekylære endringer i risen kontra vann med 100grader koketemperatur ?

Nei, fordi fett løser seg ikke i vann uten en emulgator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...