Gå til innhold

Trenger hjelp med matpakke for pendler/turnus arbeider!


Anbefalte innlegg

Hei! eeeevigheter siden eg har vært her inne, og eeeevigheter sin eg har trent rutinemessig.. anyways, dere har greie på mat å sånn :)

Eg har en liten utfordring med matpakken min og vil gjerne ha tips, forslag og hjelp av dere!

Som regel blir eg med mine kollegaer til nærmeste dagligvare og kjøper brød, smør og pålegg. Dette tillater da også diverse spontankjøp siden lunsjen som regel ikkje er planlagt! Dette blir ofte både dyrt og dårlig!

Utfordringen er at eg er anleggsarbeider, og er da enten borte fra hjemmet over en periode, eller hjemme for en periode (1/1 turnus eller 4-dagers uke, med hotell/hytte/brakke/leilighet -opphold).

Det er lunsjen i borteperiodene eg trenger litt assistanse til! Ønsker meg en sunn og meget næringsrik lunsj, men har noe dårlig fantasi..

Problemstillingen:

Ofte tilnærmet ingen tid eller tilrettelagte forhold til forbredelse (fks for varmebehandling)

Maten eller medbrakt produkt bør tåle en del timer utenfor kjøleskapet

Må gjerne inneholde bra med proteiner, karbo, og fett!

I dag ble det forøvrig en boks bogskinke og godt smør i grove rundstykker, som sikkert er greit nok! Men variasjon er viktig.

Noen forslag?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd over-night-oats? :) Grøt som lager seg selv over natta. Du kan ha alle slags type korn eller frø du vil - veldig godt med havre, byggryn, quinoa og chia frø - frukt i biter, bær, melk - foretrekker selv mandelmelk eller cocosmelk, litt salt og litt kanel :D Mange liker også å ha oppi stevia eller sukrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke deffer og kun er opptatt av kalorier er det jo ikke så vanskelig. Med en gang man skal spise mer "sunt" kan det bli litt mer utfordrende.

En av mine nye lunsjer i år som jeg har likt godt er pannekaker. Har brukt roughly 50 g havregryn, 3 egg, 30 g proteinpulver + stevia. Tror det var det. Mulig jeg er enkel, men jeg synes er supergodt. Sleng gjerne på noen skiver ost også.

Er du skikkelig smart kan du lage mange av de også, slik at du har til flere måltid/dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om ikkje eg må prøve meg på pannekaker også ja! :)

Er ikkje bare opptatt av kalorier. Eg ønsker en næringsrik lunsj som er praktisk i forhold til arbeidsforholdene mine!

Worst case blir vel turnus med dårlig tilgang på kjøkken og kjøle. 7 dager på jobb i strekk, med dårlige forhold til å lage og oppbevare mat.. Da må man enten ha laget alt på forhånd, eller plukke det ut av butikkhylla.

Det går selvsagt helt fint med brød og pålegg, men ønsker litt mer..

Mye å be om, men ønsker bare forslag og inspirasjon :) og liker godt forslagene hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

cottage cheese med eple eller syltetøy oppi, all mulig frukt, avocado delt i to spist med skje, kokt egg (kokt på forhånd, knekkebrød eller speltlompe med pålegg; skivet ost og kjøttpålegg er raskt og enkelt, skyr/yoghurt, omelett lagd på forhånd

Eventuelt lage en stor porsjon med gryterett el annen middag og fordele til lunsj utover uka.

Også relativt kjapt å slå sammen en salat med grønnsaker, kjøttpålegg, kanskje litt egg, bønner, fetaost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther

Det jeg gjorde da jeg var på kurs, var å kjøpe en pakke pulled pork/pulled turkey. Stekte det opp og fordelte det i matbokser med x-antall kokte egg og grønnsaker. Kjempegodt også kaldt, synes hvertfall jeg, og holder seg noen dager i kjøleskapet :) Trenger du mer karb kan du også koke opp noe ris i stedet for å fylle på med grønnsaker. Jeg hadde det noen timer i skapet før jeg spiste, det var null problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde da jeg var på kurs, var å kjøpe en pakke pulled pork/pulled turkey. Stekte det opp og fordelte det i matbokser med x-antall kokte egg og grønnsaker. Kjempegodt også kaldt, synes hvertfall jeg, og holder seg noen dager i kjøleskapet :) Trenger du mer karb kan du også koke opp noe ris i stedet for å fylle på med grønnsaker. Jeg hadde det noen timer i skapet før jeg spiste, det var null problem.

^ Anbefales å smøre tortillas med valgfri kesamdipp/avokado/gresk yoghurt, legge på salat og dvs grønnsaker, pulled turkey oppå der igjen og rulle sammen tortillaen i aluminiumsfolie. Ligger fint et par dager i kjøleskapet, eller en dag i et skap. Smaker bare bedre om den får ligge litt, da trekker aaaalt det gode inn i tortillaen. Skjær hele greia i to når du skal spise, og du har en jævlig god versjon av kebab. Bare hundreogti ganger sunnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...