Gå til innhold

Står mellom 2 studievalg!


Emerjådd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har allerede sendt inn søknad til Markedshøyskolen, hvor jeg har søkt:

1. Kreativitet, innovasjon & forretningsutvikling

2. Markedsføring og merkevareledelse

Dette er mitt 1. og 2. valg. Jeg må bare lufte tankene mine her på forumet og oppretter derfor en tråd.

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge, fordi jeg vurderer å kontakte dem for å bytte om slik at jeg har Markedsføring og merkevareledelse som 1. valg.

Det som holder meg igjen er at det svært mange som studerer markedsføring. Men samtidig er jeg over gjennomsnittet interessert i reklame, kommunikasjon og det å utvikle kampaner m.m. Har gjort det bra på slikt før og mestret det ganske bra. Gikk ut med 6 i markedskommunikasjon og karakter 6 i entreprenørskap(her lagde jeg en slags reklamekampanje også) fra VGS.

Samtidig sitter jeg med tanken om å møte masse andre folk som har lyst til å skape noe. Jeg har lyst til å møte andre folk som vil starte en bedrift og bygge opp noe. Men samtidig tenker jeg at det er fullt mulig uten å studere. Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling går mye på å starte opp en bedrift fra A-Å. Men hva tenker dere, er det vits i å studere noe sånt? Det finnes jo flere grundercafeer og slikt også... Men føler det er lettere her. Hovedgrunnen her er vel at jeg kommer på en skole der jeg kan dele ideer og kanskje få med folk til å være med å starte opp noe.

Jeg klarer ikke å bestemme meg! Hvilket studie tror dere jeg kan få mest ut av?

Problemet er at jeg kjenner skaperlysten, samtidig som jeg som sagt er over gjennomsnittet interessert i markedsføring, merkevarer og reklame generelt. Kan prate masse om dette, selvom det bare er jeg som er interessert- haha! Et annet problem er jo også at disse 2 studiene går LITT inn i hverandre, da forretningsutvikling også innebærer markedsføring. Og markedsføring er jo det som bygger en bedrift.

Ett spørsmål til, er det noen her på dette forumet som vet om skoler som muligens er hakket bedre enn Markedshøyskolen? Syntes skolen virker veldig bra.. Men man har jo disse ryktene. BI er litt uaktuelt for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt markedsføring på BI. Anbefaler deg faktisk å se litt andre veier, eventuelt som f.eks bed.øk med markedsføring. Noe mer å bygge på! Markedsføring er er veldig gøy fag, jeg storkoste meg og gikk ut med A. Men relevant jobb i etterkant...? Nope.

Det er populært, og mange om beinet. Som du selv også påpeker.

Samtidig vil jeg oppmuntre deg til å følge magefølelsen din. Hva er det DU vil/ønsker? Brenner du nok for dette, til å ta opp kampen mot mange andre i en jobbsøkersituasjon?

Jeg gjorde ikke det, fikk jobb som key account manager, men det ble kjedelig. Snudde på flisa og ville bli sykepleier istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv opp fordeler og ulemper ved begge valgene, eventuelt gi de poeng på en skala fra 1-10 etter hvor positivt det er, se hva som får mest poeng/flest fordeler :) Gjør det du har mest lyst til innerst inne, heng deg ikke for nøye opp i hva alle andre studerer, mener jeg.

Hei og takk for svar! Jeg har nå fulgt ditt råd og satt opp fordeler og ulemper med begge studiene. Det er absolutt det jeg ikke vil i utgangspunktet. Jeg vil alltid gå en annen vei enn majoriteten. Fordi jeg tror jeg lykkes bedre på den måten rett og slett. Her har jeg lista opp noe hvertfall:

Kreativitet, innovasjon og forretningsutvikling

+ Lærer alt ang å starte en bedrift, som jeg i utgangspunktet har lyst til

+ Møter andre som også vil skape noe,og muligheten åpner seg for å bygge opp noe sammen og realisere ideér med dem.

+ Kreativt. Jeg betegner meg selv som kreativ..

+ Fellesemner: her kommer forbrukeradferd og markedsføring inn i bildet. Så det er jo selvfølgelig noe markedsføring.

+ Gikk ut av VGS med 6 på entreprenørskapseksamen.

- Ikke et slags "konkret" studie. Man er veldig "åpen", og det jeg ofte tenker på er om det faktisk er verdt å betale så mye penger for å "lære" å starte en bedrift. Alle kan jo starte en bedrift.

- Markedshøyskolen nevner at man kan jobbe som produktutvikler og rådgiver osv, men for meg virker det som om hvis du ikke starter opp eget firma via dette studiet/etter endt studie - hva skal man gjøre med denne litt rare utdannelsen da?

+/- Jeg har muligheten til å ta mastergrad i markedsføringsledelse etter bachelorgraden, selvfølgelig. Ellers så tilbys det sikkert en del kurs i markedsføring, men da tenker jeg også at disse kursene ikke vil kvalifisere til en jobb innenfor markedsføring uansett.

Markedsføring og merkevareledelse

+ Har fra jeg var liten syntes det har vært veldig kult med merker, selskaper osv. Dette gjenspeiles også i min interesse for graffiti. Husker jeg satt i bilen gjennom byen og så på forskjellige logoer og diverse. Dette går jo på merkevarer. Dette plusset går også på det at jeg syntes det generelt er kult med reklame og påvirkningskraften ovenfor forbrukerne.

+ Kommer ofte inn på eller tenker på reklame og markedsføring i hverdagen. Jeg vet ikke hvorfor, sikkert ikke mange som viser såpass interesse for noe de fleste hater.

+ Gikk ut fra VGS med karakter 6 på mediaeksamen, da jeg hadde utviklet en strategi for å selge en tjeneste. Lagde en kampanje.

- Svært mange studerer markedsføring. Har en haug med venner som studerer markedsføring eller noe rundt der. Det gjør at jeg revurderer det gang på gang.

- "Mister" på en måte muligheten for å starte opp noe eget. Jeg vet ikke hva jeg vil starte opp med, har tenkt på mye forskjellig. Det jeg mener med mister muligheten er at på markedsføringsstudiet er det mest sannsynlig veldig få som tenker på å starte opp for seg selv, jeg vil tro de fleste går med tanker om hva de skal jobbe som/bli/være.

Dette ble VELDIG langt - beklager det! Men nå har jeg en slags liste på det hvertfall :)

Jeg har tatt markedsføring på BI. Anbefaler deg faktisk å se litt andre veier, eventuelt som f.eks bed.øk med markedsføring. Noe mer å bygge på! Markedsføring er er veldig gøy fag, jeg storkoste meg og gikk ut med A. Men relevant jobb i etterkant...? Nope.

Det er populært, og mange om beinet. Som du selv også påpeker.

Samtidig vil jeg oppmuntre deg til å følge magefølelsen din. Hva er det DU vil/ønsker? Brenner du nok for dette, til å ta opp kampen mot mange andre i en jobbsøkersituasjon?

Jeg gjorde ikke det, fikk jobb som key account manager, men det ble kjedelig. Snudde på flisa og ville bli sykepleier istedet...

Hmm, ja. Jeg vil også tro jeg kan klare å storkose meg med markedsføring, da jeg er ganske interessert i det egentlig. Men det jeg alltid lurer på er om de som studerer markedsføring FAKTISK vil jobbe med reklame/fremme produkter. Det virker som de fleste går laangt videre og skaffer seg fancy jobber. Jeg kunne faktisk tenkt meg å jobbe i reklamebyrå eller slikt.

Problemet er at jeg ikke helt hva jeg vil eller ønsker, jeg syntes det er veldig vanskelig å finne ut. Har ikke prøvd så mye liksom.

Jeg har lite lyst til å måtte snu på flisa sjæl, men jeg vet det er mange som gjør det.

Og BTW, bare for å gjøre det enda mer vanskelig: Jeg har muligheten til å bygge karriere på bensinstasjonen jeg jobber på, og jeg trives forholdsvis godt, og vurderer dette også. Da KAN man få utdannelsen sin dekket hvis man er flink nok. Samt at man jobber fulltid ved siden av studier. Man får da utdannelse innenfor retail/varehandel, som er relevant når man driver en eller flere stasjoner.

Jeg setter stor pris på at dere hjelper meg litt i gang! Veldig hyggelig! Jeg trenger det, jeg sliter alltid med å ta valg, uansett hva det gjelder. Jeg brenner på en måte for 2 ting på en gang, og da blir det surrete. Vil gjerne vite hva dere tenker nå da, haha!!

Takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som en fornuftig kar, du har listet opp fordeler og ulemper med begge studiene. Personlig mener jeg ulempene med begge studievalgene dine er større enn fordelene. Studie nr 1 er et rent pengesluk, og nr 2 er det utallige av som utdanner seg til. Om du har et stort ønske om å starte noe eget så anbefaler jeg økonomi. Økonomiutdanning i bunn vil kunne hjelpe deg på mange fronter. Og ikke minst vil det være en del muligheter til å senere bestemme seg for hva du ønsker å spesialisere deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker som en fornuftig kar, du har listet opp fordeler og ulemper med begge studiene. Personlig mener jeg ulempene med begge studievalgene dine er større enn fordelene. Studie nr 1 er et rent pengesluk, og nr 2 er det utallige av som utdanner seg til. Om du har et stort ønske om å starte noe eget så anbefaler jeg økonomi. Økonomiutdanning i bunn vil kunne hjelpe deg på mange fronter. Og ikke minst vil det være en del muligheter til å senere bestemme seg for hva du ønsker å spesialisere deg for.

Hmm, har tenkt på det litt selv. Kjipt å høre at det er et rent pengesluk.. Kan du utdype? Hehe. Jeg er jo faktisk litt enig da, men det studiet blir mye for å møte andre og dele ideer, men kanskje ikke verdt 180 000 kroner akkurat det da.

Reklame/markedsføring/merkevarer o.l er jo det jeg tror selv jeg brenner mest for. Blir ganske engasjert og "tent" når jeg prater om det og presenterer. Føler at jeg har litt peiling og forståelse for faget. Men jeg er klar over at det er veldig mange som utdanner seg innenfor markedsføring. Men jeg er faktisk ganske interessert som sagt...

Økonomiutdanning interesserer meg litt for lite.. Mulig det er dumt. Sikkert veldig nyttig.

Veldig hyggelig med gode svar :)

Helt ærlig hadde jeg ikke valgt noen av de.

Du utdanner deg sannsynligvis til arbeidsledighet.

Det er det jeg også er redd for, men jeg kan jo utdanne meg videre også?...

Hvis jeg velger markedsføring så har man jo også mastergrad. Pluss at jeg som sagt er litt over gjennomsnittet interessert i det da.

Følg magefølelsen, du er langt i fra den eneste som har byttet studie etter en stund, men da vet du i alle fall :)

Jeg prøver så godt jeg kan å følge magefølelsen! Er klar over at det er veldig mange som bytter retning etterhvert, men jeg prøver hvertfall mitt beste for å unngå det og legger derfor en del tid i å finne ut litt hva jeg velger nå.

Det er ikke lenge til jeg må svare på studieplassen jeg er tildelt, og jeg er fortsatt relativt usikker.

Vurderer også å jobbe ett år til, egentlig.. Men det har jeg heller ikke lyst til, for jeg er veldig gira på å møte nye mennesker og gå på skole nå! ;)

Tusen takk for alle svarene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg nå står det litt mellom å faktisk velge markedsføring og merkevareledelse eller å jobbe videre hos Statoil ett år til. Har noen dager igjen før jeg må svare på tilbudet om studieplassen også, men kan fortsatt søke studier til den 15. april.

Har også sett litt på et studie innenfor ernæring, det virker jo også interessant.. Haha!

Jeg merker at jeg burde begynt å tenke på dette for et par mnd siden. Men helt fra videregående har jeg egentlig tenkt på reklame/markedsføring, det som er greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg meg litt tid til å ta en interessetest, vilbli.no sin. Har tatt sånne tester flere ganger ulike steder og kommer som regel til det samme.

Ganske interessert

  • betjene kunder i en butikk
  • designe trykk til T-skjorter
  • jobbe med økonomi eller ledelse i en bedrift
  • lage dekorasjoner
  • lage omslag på cd-er og bøker
  • lage tekst til en reklame
  • lage tekst, lyd og bilder ved hjelp av digitale verktøy
  • lære andre å trene riktig

post-37110-14441000019156_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro markedsføringslinja gir deg mest faglig tyngde og gir best muligheter for jobb etterpå. Nå vet jeg ikke hvordan markedsføring er på MH, men jeg vil tro du lærer å tenke mer strategisk på den retningen enn den andre. Det er mye mer enn bare den typiske kreative reklamebyrå-delen.

Det finnes også utallige muligheter for de som har en gründer i magen som ofte er gratis. De har sikkert noen sånne tilbud ved MH, eller så finnes det vel noen Start-lag i der du bor, Startup-lab etc. DNB har vel også noe tilbud for de som er interessert i å starte opp. Det er med andre ord gode muligheter for å få mye av det kreative og innovasjons-relaterte andre steder. Hvis du velger 2, så er det heller ikke noe som skulle tilsi at du ikke kan møte kreative folk fra nr 1.

Som nevnt, så går det også an å ta en bachelor innen økonomi og adm., så kan du velge valgfag og spesialisering innenfor markedsføring. Ulempen er at du sikkert må ha en del fag du ikke interesserer deg for. Det er jo noe som egentlig er en kjempefordel ettersom du stiller mye sterkere når du skal finne deg jobb, og som gir deg mye bedre og bredere faglig tyngde og en forståelse, noe som sikkert kommer godt med hvis du skal starte opp noe selv. Så jeg ville tatt en seriøs vurdering på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro markedsføringslinja gir deg mest faglig tyngde og gir best muligheter for jobb etterpå. Nå vet jeg ikke hvordan markedsføring er på MH, men jeg vil tro du lærer å tenke mer strategisk på den retningen enn den andre. Det er mye mer enn bare den typiske kreative reklamebyrå-delen.

Det finnes også utallige muligheter for de som har en gründer i magen som ofte er gratis. De har sikkert noen sånne tilbud ved MH, eller så finnes det vel noen Start-lag i der du bor, Startup-lab etc. DNB har vel også noe tilbud for de som er interessert i å starte opp. Det er med andre ord gode muligheter for å få mye av det kreative og innovasjons-relaterte andre steder. Hvis du velger 2, så er det heller ikke noe som skulle tilsi at du ikke kan møte kreative folk fra nr 1.

Som nevnt, så går det også an å ta en bachelor innen økonomi og adm., så kan du velge valgfag og spesialisering innenfor markedsføring. Ulempen er at du sikkert må ha en del fag du ikke interesserer deg for. Det er jo noe som egentlig er en kjempefordel ettersom du stiller mye sterkere når du skal finne deg jobb, og som gir deg mye bedre og bredere faglig tyngde og en forståelse, noe som sikkert kommer godt med hvis du skal starte opp noe selv. Så jeg ville tatt en seriøs vurdering på det også.

Markedsføring på Markedshøyskolen går litt vekk fra økonomidelen som BI fokuserer mye på i forhold. Og siden jeg er ganske opptatt av den "markedsfaglige" delen, med tanke på psykologi og utvikling så føler jeg at Markedshøyskolen treffer meg best der.

Du har et godt poeng ang. startlag og andre muligheter. Det er akkurat det, man kan lære mye uten å studere forretningsutvikling også..

Du har også er godt poeng når det kommer til økonomi og administrasjon.. Men jeg faller litt for lett av slikt tror jeg. Skal lese meg opp hakket mer.

Tusen takk for bra svar, får litt mer perspektiv nå.

Begynt så vidt å lese på HiOA (Høgskolen i Oslo og Akershus). Og her har jeg jo muligheten til gratis utdanning! I stedet for et studielån på nærmere 200 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Dersom du er interessert i innovasjon og forretningsutvikling, anbefaler jeg IT-støttet bedriftsutvikling https://www.ntnu.no/studier/itbaitbedr på ntnu, det er en blanding av it, økonomi og ledelse, og er veldig rettet mot entreprenørskap og digitalisering. Det er også et par markedsføringsfag som markedsorientert produktutvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...