Gå til innhold

NTNU


Nicolai Hildre

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver for tiden å finne ut hva jeg vil gjøre etter sommeren/VGS, eller nærmere hvilken skole som er best for meg. Var nettopp på utdanningsmessen i Lillestrøm og snakket med en hyggelig jente fra NTNU og jeg fikk øye på studiet Idrettsvitenskap. Dette er midt i blinken for meg, tror jeg! Har også tittet på NIH, men det er ingen av studiene de har der som interesserer meg like mye...

Er det noen her som studerer denne retningen på NTNU, eller har noen kjennskap til hvordan studiet er? :)

(Usikker på om dette er riktig subforum, men var det nærmeste jeg fant som kunne stemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok årstuduim i Samfunns- og Idrettsvitenskap 2007/2008. Teoretisk rettet mot forskning og utdanning, med obligatorisk oppmøte på fysiske økter (80 % tror jeg det var). Siden det er noen år siden jeg studerte der, har de sikkert endret på noe, men flinke folk som underviste og interessante tema. Jeg endte opp som lærer i blant annet kroppsøving, så endel av stoffet var relevant. Du tenker kanskje mer i retning av Idretts- og Bevegelsesvitenskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult!

Jeg er faktisk litt usikker på om det er bachelorprogrammet i Bevegelsesvitenskap eller Samfunns- og Idrettsvitenskap som passer meg best. Jeg vil gjerne ha noe som minner om faget treningslære på Idrettsfag VGS, så da er vel kanskje Bevegelsesvitenskap det beste? Virker i alle fall sånn på beskrivelsene på NTNU.no.

Noen som vet noe om det studiet? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har også tenkt på Bevegelsesvitenskap på NTNU, og syns det virker mer spennende enn Samfunns-og Idrettsvitenskap. Sistnevnte er mer om idrettens rolle i samfunnet ift. skole, breddeidrett og toppidrett, men Bevegelsesvitenskap handler mer om hvordan menneskekroppen reagerer på trening med tanke på alder, livssituasjon og slike ting? Mer anatomi med andre ord. Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket i studiekatalogen nå:

Bevegelsesvitenskap

Førstegangsvitnemål: 44,8

Ordninær: 47,9

Samfunns- og Idrettsvitenskap

Førstegangsvitnemål: 42,8

Ordinær: 46,0

------

Okei, puuuuh! Da har jeg forstått riktig. Er så vanskelig å tyde hva de egentlig mener når man leser om studiene...

Men hvordan er Bevegelsesvitenskap i forhold Ergoterapeut (HIST, link her). Blir man omtrent det samme, men at det er mer praksis på HIST enn på NTNU? Syns de to virker ganske like i forhold til hva man egentlig lærer. Eller blir ergoterapeut mer at man jobber med bevegelseshemmede og skal finne ut hvordan de på best måte skal fungere normalt i hverdagen?

Hva blir man når man studere Bevegelsesvitenskap? Hva jobber man som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste blir vel lærere innefor feltet. Ellers kan man bli trener eller leder i idrettsrelaterte organisasjoner.

Rehabilitering som krever fysisk trening kan også være en mulighet. Ellers er det vel en fin basisutdanning å bygge på for å ta PT eller fitnesskurs senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste blir vel lærere innefor feltet. Ellers kan man bli trener eller leder i idrettsrelaterte organisasjoner.

Rehabilitering som krever fysisk trening kan også være en mulighet. Ellers er det vel en fin basisutdanning å bygge på for å ta PT eller fitnesskurs senere.

Hmmmm, jeg er ikke så gira på å bli lærer altså... men syns den rehabilitering/opptrenings-delen er mer lokkende. Kan neppe være noe stort marked for det? Det er jo på en måte en fysioterapi-jobb da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noe veldig stort marked for det nei, men er vel noe rehabilitering som krever motoriske tester og lignende.

Vil nok tro ergoterapaut er litt mer praktisk rettet med tanke på arbeidsmarkedet, men er vel mer en jobb som aktivitør enn opptrening om jeg har forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er noe veldig stort marked for det nei, men er vel noe rehabilitering som krever motoriske tester og lignende.

Vil nok tro ergoterapaut er litt mer praktisk rettet med tanke på arbeidsmarkedet, men er vel mer en jobb som aktivitør enn opptrening om jeg har forstått det rett?

Jaaa, det er det. Finne ut hva som må til for at en person som har utviklingshemninger skal fungere mest mulig normalt i hverdagen. Slik jeg har forstått det, hvert fall! Men jeg tror nok også at det studiet er mer praktisk rettet mot en arbeidssituasjon da det er mye praksis.

Hmmm, ble så usikker nå.. hadde egentlig bestemt meg for bevegelsesvitenskap. Men kanskje det er lærer jeg skal bli? Er jo tøft å være en gymlærer som faktisk lærer elevene noe relevant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Jaaa, det er det. Finne ut hva som må til for at en person som har utviklingshemninger skal fungere mest mulig normalt i hverdagen. Slik jeg har forstått det, hvert fall! Men jeg tror nok også at det studiet er mer praktisk rettet mot en arbeidssituasjon da det er mye praksis.

Hmmm, ble så usikker nå.. hadde egentlig bestemt meg for bevegelsesvitenskap. Men kanskje det er lærer jeg skal bli? Er jo tøft å være en gymlærer som faktisk lærer elevene noe relevant ;)

Mange som tar bachelorer osv blir nok lærere/pt og muligens på offentlig opptreningssentere.

Med en MASTER: får du nok et litt mer bredere "jobb"valg. Blant annet som fysisk kordinator i sportsklubber(heller sjeldent) men er fullt mulig. Hvis du er usikker på hvor du vil søke ang skole;)

Så har Høyskolen i Sogn Og Fjordane både årsstudium, bachelor og master;) +de samarbeider med bali;) så du kan ta halve året der:) (er de som står for lærere der nede osv). + du har fjell og masse tur/ski osv;)

Her er et lite svar fra en lærer jeg spurte: Dette gjelder stort sett bachelor;)

Men: Det er riktig at noen blir PT og andre tar PPU i tillegg, og får jobb feks på idrettslinje ved en videregående skole. Det er også mange som får jobb ved ulike rehabiliteringsenter (f.eks trening av overvektige og andre livsstilsykdommer) og innen folkehelsearbeid i kommune (frisklivsentraler) eller fylke. Andre havner innen idretten eller feks fysiologisk testing. En master gir alltid flere jobbmuligheter enn bare bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, det er det. Finne ut hva som må til for at en person som har utviklingshemninger skal fungere mest mulig normalt i hverdagen. Slik jeg har forstått det, hvert fall! Men jeg tror nok også at det studiet er mer praktisk rettet mot en arbeidssituasjon da det er mye praksis.

Hmmm, ble så usikker nå.. hadde egentlig bestemt meg for bevegelsesvitenskap. Men kanskje det er lærer jeg skal bli? Er jo tøft å være en gymlærer som faktisk lærer elevene noe relevant ;)

Jeg går jo sivilingeniør nå, men det er ikke utenkelig at jeg ender opp som lærer (fysikk og matte) og i så fall vil jeg gjerne supplere med gym før jeg tar pedagogikk! Tror det hadde vært veldig moro å være en god gymlærer ;) Men jeg får se, kan hende det ikke blir lærer i det hele tatt også :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som tar bachelorer osv blir nok lærere/pt og muligens på offentlig opptreningssentere.

Med en MASTER: får du nok et litt mer bredere "jobb"valg. Blant annet som fysisk kordinator i sportsklubber(heller sjeldent) men er fullt mulig. Hvis du er usikker på hvor du vil søke ang skole;)

Så har Høyskolen i Sogn Og Fjordane både årsstudium, bachelor og master;) +de samarbeider med bali;) så du kan ta halve året der:) (er de som står for lærere der nede osv). + du har fjell og masse tur/ski osv;)

Her er et lite svar fra en lærer jeg spurte: Dette gjelder stort sett bachelor;)

Men: Det er riktig at noen blir PT og andre tar PPU i tillegg, og får jobb feks på idrettslinje ved en videregående skole. Det er også mange som får jobb ved ulike rehabiliteringsenter (f.eks trening av overvektige og andre livsstilsykdommer) og innen folkehelsearbeid i kommune (frisklivsentraler) eller fylke. Andre havner innen idretten eller feks fysiologisk testing. En master gir alltid flere jobbmuligheter enn bare bachelor.

Tanken er selvsagt å ta master, så det virker jo som om det skal være mulig å få jobb som ikke omhandler læreryrket om man gjør det! ;) Er så vanskelig med utdanningsvalg!

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Tanken er selvsagt å ta master, så det virker jo som om det skal være mulig å få jobb som ikke omhandler læreryrket om man gjør det! ;) Er så vanskelig med utdanningsvalg!

Tusen takk for svar! Setter stor pris på det!

Sitter selv med utdanningsvalg;9 Studerer økonomi, men vil ha noe mer "praktisk"/interessant. Ser på både betongfag/elektriker/vei og anlegg og idrett xD hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...