Gå til innhold

Maxpuls etter medisinering


Jan Kristoffersen

Anbefalte innlegg

Har i utgangspunktet lav maxpuls på spinning (145) og hvilepuls (45) men etter et hjerteinfarkt i 2014 så er jeg tungt medisinert og har vansker med og gå over 120 slag etter hard intervall trening. Mitt spørsmål er er det makspulsen etter medisinering som jeg må regne puls sonene etter eller den gamle maxpulsen før hjerteinfarkte jeg må regne puls sonene etter. Har på movescount i Elixia systemet satt ned maxpulsen til 135 men det virker enda får høyt og nå på hjemmesystemet satt ned til 130 som virker bedre i forhold til puls som oppnås på trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Er du sikker på at makspulsen din var så lav som 145? Nå vet jeg ikke hvor godt trent du var før hjerteinnfarktet, men du skal være rimelig godt trent med sykkel for å nå makspulsen. Det skyldes at musklene du bruker på sykkel er færre enn ved for eksempel løping, og at de musklene som brukes stivner lenge før du når makspuls.

Du kan prøve å måle makspulsen din ved for eksempel roing på romaskin. Tipper du når vesentlig høyere puls der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at makspulsen din var så lav som 145? Nå vet jeg ikke hvor godt trent du var før hjerteinnfarktet, men du skal være rimelig godt trent med sykkel for å nå makspulsen. Det skyldes at musklene du bruker på sykkel er færre enn ved for eksempel løping, og at de musklene som brukes stivner lenge før du når makspuls.

Du kan prøve å måle makspulsen din ved for eksempel roing på romaskin. Tipper du når vesentlig høyere puls der.

#betablokkere #antiadrenergika #kalsiumantagonister #googleit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#betablokkere #antiadrenergika #kalsiumantagonister #googleit

Hva prøver du å si?

"Edit" googla noen av orda du kom med. Jeg har ikke skrevet at man ikke får lavere makspuls etter hjerteinnfarkt, jeg vet ingenting om hjerteinnfarkt eller medisiner som brukes. Det jeg lurte på var om han virkelig hadde så lav puls som 145 før hjerteinnfarktet, og om han har målt det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen maxpulsen er forskjellig fra idrett til idrett, jeg har ikke testet de andre idrettene men min maxpuls på spinning er testet til 145 og nå etter medisinering er den atskillig lavere så etter ei hard times intervall økt på spinning sykkelen har jeg snittpuls på 95 og hat maxpuls på 110. Spørsmålet er om jeg skal bruke maxpuls før eller etter medisiner. Jeg har vært oppet i 163 i et mosjonsløp for et par år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen maxpulsen er forskjellig fra idrett til idrett, jeg har ikke testet de andre idrettene men min maxpuls på spinning er testet til 145 og nå etter medisinering er den atskillig lavere så etter ei hard times intervall økt på spinning sykkelen har jeg snittpuls på 95 og hat maxpuls på 110. Spørsmålet er om jeg skal bruke maxpuls før eller etter medisiner. Jeg har vært oppet i 163 i et mosjonsløp for et par år siden

Som sagt har man bare en makspuls.

Makspuls er det man bruker som utgangspunkt når man beregner pulssoner, det at du har flere makspulser mener jeg ikke er riktig, men du har flere terskelpulser avhengig av hva du trener).

Hvorvidt du har fått redusert makspuls etter hjerteinnfarkt er ikke godt å vite, men at du er i dårligere form pga. medisiner, og at kanskje medisinene gjør at din nåværende makspuls er lavere enn normalt kan godt være.

For å vite om du har lavere makspuls må du ta en ny makspulstest (men du bør høre med legen din om hvor hardt du kan presse deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Indiska skriver så tar du utgangspunkt i nåværende puls, altså etter medisinering. Nå vet ikke jeg hvor seriøs du er med treningen, men for å gjøre det enkelt for deg selv kan du også trene mer etter subjektiv følelse. Lett trening tilsvarer pratetempo, moderat trening tilsvarer at du kan snakke korte setninger og hard trening tilsvarer at du hiver etter pusten og kjenner syre om du holder på over tid.

Terskeltrening, om man bare har en makspuls eller ikke spiller ingen rolle. Som du selv sier så er det vanskeligere å oppnå høy puls i idretter man ikke er så godt trent i, ikke bare grunnet musklenes evne til å jobbe spesifikt og mengde muskler som er i arbeid, men også grunnet arbeidsstilling. I svømming ligger du f.eks. horisontalt og hjertet trenger ikke jobbe så hardt for å pumpe blodet tilbake til hjertet. En vil uansett opererer med ulike soner i de forskjellige idrettene utifra den makspulsen en har klart å oppnå under den aktuelle idretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Indiska skriver så tar du utgangspunkt i nåværende puls, altså etter medisinering. Nå vet ikke jeg hvor seriøs du er med treningen, men for å gjøre det enkelt for deg selv kan du også trene mer etter subjektiv følelse. Lett trening tilsvarer pratetempo, moderat trening tilsvarer at du kan snakke korte setninger og hard trening tilsvarer at du hiver etter pusten og kjenner syre om du holder på over tid.

Terskeltrening, om man bare har en makspuls eller ikke spiller ingen rolle. Som du selv sier så er det vanskeligere å oppnå høy puls i idretter man ikke er så godt trent i, ikke bare grunnet musklenes evne til å jobbe spesifikt og mengde muskler som er i arbeid, men også grunnet arbeidsstilling. I svømming ligger du f.eks. horisontalt og hjertet trenger ikke jobbe så hardt for å pumpe blodet tilbake til hjertet. En vil uansett opererer med ulike soner i de forskjellige idrettene utifra den makspulsen en har klart å oppnå under den aktuelle idretten.

Hvis dette er riktig syns jeg det er veldig rart at ingen av informasjonssidene (lolympiatoppen, ntnu o.l) jeg har lest nevner noe som helst om at man skal bruke "makspulsen" man oppnår i én spesifikk idrett når man skal finne pulssonene man skal trene utifra.

Det de fleste artiklene jeg har lest skriver om er at man skal beregne makspulsen utfra den type trening man er best trent i, men at man bruker samme makspuls uavhengig av treningsform fordi man kun har én makspuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er riktig syns jeg det er veldig rart at ingen av informasjonssidene (lolympiatoppen, ntnu o.l) jeg har lest nevner noe som helst om at man skal bruke "makspulsen" man oppnår i én spesifikk idrett når man skal finne pulssonene man skal trene utifra.

Det de fleste artiklene jeg har lest skriver om er at man skal beregne makspulsen utfra den type trening man er best trent i, men at man bruker samme makspuls uavhengig av treningsform fordi man kun har én makspuls.

De som driver med mer avansert trening fastsetter sonene basert på flere ting enn bare puls, blant annet laktat, watt++. Og du har rett i det at opphopning av laktat nok er den største begrensningen mht å oppnå høyere puls i en idrett som bruker mindre andel muskler og hvor utøveren ikke er godt nok trent i aktuelle idrett. Ola Normann vil stort sett ikke styre intensiteten ved hjelp av laktatmåler på trening, og da vil det å teste "makspuls" i aktuell idrett kunne være en god hjelp til å finne de riktigere sonene, eller så kan man jo gjøre det enda enklere, å styre etter subjektiv følelse.

For min egen har jeg tatt makspulstest både på sykkel og mølle, jeg fikk 7 slag laverer puls på sykkel enn ved løp. Jeg har ikke utarbeidet ulike soner for løping og sykling siden jeg ikke sykler så alt for mye, men vet at jeg blir pokker så stiv i beina om jeg ligger lenge over 85% av makspuls (løp) på sykkel, mens jeg ved løping fint kan holde den intensiteten over lang tid. Om jeg hadde brukt soner fra sykkeltest så ville det samme tilsvart ca 90%, noe som fint kan samsvare med at jeg ikke er så veldig god i aktuelle idrett, i tillegg til at mindre andel muskelmasse brukes.

Jan Kristoffersen, kanskje denne linken kan være til hjelp for deg. Mot slutten av kapittelet står det litt om noen av medisinenes effekt på hjertet og makspuls.

Edit: Jeg er forøvrig helt enig med deg i at man kun har en reell makspuls. Men at det kan være enklere å finne de riktige sonene dersom man opererer med litt ulik puls på f.eks. sykkel vs løp grunnet tidligere nevnte faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for engasjementet jeg er rimilig godt trent har ti birkbeiner ritt ni birkebeiner renn og fem birkebeiner løp pluss noen helmarathon diverse turrenn og turritt. I følge kondis så varierer maxpulsen for hver idrett, kanskje vi har bare en maxpuls men for meg varierer den, jeg kommer mye høyere på ski og løping som ikke er de idrettene jeg har trent mest på i det siste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan.

(ser du er venn med min gamle skiskyttertrener Tommy Støa)

Du vil nok få vesentlig bedre råd dersom du er ærlig med deg selv.

Å ha gjennomført birken (flerfoldige ganger) er bra. Men det er en sannhet med modifikasjoner å hevde at du er godt trent.

Eller, for all del. Å gjennomføre birkebeinertrippelen er bra. Ferdig med saken.

Men du har hatt mye sykdom, du har hatt hjerteinfarkt, du har en del overflødig fettvev... og tidene dine på konkurransene er ikke gode nok til at jeg mener du stiller som godt trent.

Det her er absolutt ikke for å rakke ned deg eller dine prestasjoner, på noen måte. Det er bare det at det er mye lettere å skulle gi noen ordentlig hjelp, dersom man vet utgangspunktet til personen. :)

Og hvis du sier at du er godt trent, så vil du få råd som ganske sikkert ikke vil være optimale for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg deg Raptorial, du vet meget om meg. Jeg driver som aktiv mosjonist mine beste tider ligger jo noen år tilbake og jeg er alt for tung til å oppnå noen kjempetider for øyeblikket. Hvet at jeg må mye ned i vekt for å kunne oppnå gode tider. Regner meg som ganske grei form og jeg kjenner flere som har vært i mye bedre form en meg som har fått det, og være stor er ikke noe fordel men hovedsakelig er hjerteinfarkt arvelig har jeg lært på sykehuset.jeg fikk mitt under grenserittet, hadde faktisk regnet med å perse men gjennomførte for jeg viste ikke hva som traff meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet jeg er rimilig godt trent har ti birkbeiner ritt ni birkebeiner renn og fem birkebeiner løp pluss noen helmarathon diverse turrenn og turritt. I følge kondis så varierer maxpulsen for hver idrett, kanskje vi har bare en maxpuls men for meg varierer den, jeg kommer mye høyere på ski og løping som ikke er de idrettene jeg har trent mest på i det siste

Hvis ikke pulsen din på sykkel forbedres så trener du feil. Kanskje du ikke trener hardt nok. Jeg hadde samme problemet før, fikk ikke pulsen over 173 på sykkel. Men jeg visste at makspulsen min er mye høyere, og har målt makspulsen min til 196 (får pulsen opp til 193 på sykkel). Jeg bruker 196 når jeg skal beregne pulssoner.

Hvis du oppererer med en lavere makspuls enn du egentlig har så vil du trene alt for lett på de øktene du skal trene hardt. Poenget med intervalltrening er å trene opp den anaerobe utholdenheten, bruker du derimot en lavere makspuls enn du egentlig har så vil du sjelden komme i den anaerobe fasen og dermed vil du miste mye verdifull trening. Du vil da havne i den fella som kalles lapskaustrening, hvor de harde øktene blir for lette og de lette øktene for harde.

Men igjen, råder deg til å høre med legen om hvor hardt det er forsvarlig at du kan trene, og hvordan du bør legge opp treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis du leser de svarene du har fått ang makspuls ett par ganger til så forstår du hva de mener. Hvorfor er du så opptatt av pulsen? Hvordan legger du opp treningen etter puls? Og sist men ikke minst. Ta en makspuls test, og voila så har du svaret foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...