Gå til innhold

Lettere å løpe når det er kaldt?


Zakuro

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til noe pussig når jeg løper, det er alltid mye lettere å løpe når temperaturen er mellom 0 og -5 sånn ca. Orker å løpe lengre og fortere uten å bli mer sliten av det, er som om jeg bare flyr av gårde! Trodde først det bare var dagsformen som var forskjellig men det er veldig konsekvent, det er kun når temperaturen er riktig. Hvorfor er det sånn? Bare jeg som opplever det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter mer i kulden. Bruker fort 3 km på å komme i gang da knær og ankler blir stive og rare i kulden (selv med gode klær -ja). Ved høy puls syntes jeg dessuten det river litt i halsen når jeg "sluker" den kalde lufta.14-18 grader = perfekt! Gjerne oppmot 20 også - frem med shorts og sportstopp:)

Generelt bruker kroppen litt mer energi i kalde omgivelser - merket særlig dette på sykkel (muligens fordi varigheten på ritt/trening er så langvarig at d er lettere å merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert individuelt, men maratonprestasjon er best i 5-10 grader, http://fellrnr.com/wiki/Impact_of_Heat_on_Marathon_Performance.

Sjølv føler eg dette gjeld for kortare distansar også, faktisk heilt ned til 1500 meter. Merk at dette gjeld også for afrikanarar som skulle vere godt tilpassa løp i varme. Kan godt hende prestasjonane hadde vore endå betre i minusgrader, men det er det ikkje data for (alle dei store løpene går i plussgrader).

På sykkel får ein jo ein del nedkjøling av fartsvind, så der er nok optimal temperatur litt høgare. I tillegg er det ein del mindre luftmotstand når det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til noe pussig når jeg løper, det er alltid mye lettere å løpe når temperaturen er mellom 0 og -5 sånn ca. Orker å løpe lengre og fortere uten å bli mer sliten av det, er som om jeg bare flyr av gårde! Trodde først det bare var dagsformen som var forskjellig men det er veldig konsekvent, det er kun når temperaturen er riktig. Hvorfor er det sånn? Bare jeg som opplever det?

Jeg opplever det samme som deg...føler at det går lettere å løpe ute på vinterstid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...