Gå til innhold

kalorioverskudd eller underskudd ved styrketrening?


Linda26

Anbefalte innlegg

hei jeg er en 26 år gammel jente som trener styrke 4 ganger i uka og en dag intervall(løping) har trent i 4 uker nå.

Mitt spørsmål er om jeg burde ligge på et kcal overskudd på sånn 2200-2400 kcal, eller underskudd 1500 ish? (sefølgelig et sunt og proteinrikt kosthold ved begge varianter)

jeg er ganske forvirret ettersom jeg hører og leser så mye forskjellige overalt. jeg er normalvektig. veier 62 kg, men mener selv jeg har for stor rompe for mye fett der og store lår, og hoftene mine er det litt fett på samt litt mage som jeg vil ha helt flat. jeg vil altså bli trent og slankere.

Noen som vet hva som lønner seg for meg da? og evt hvorfor?

når jeg trener så trener jeg ganske hardt prøver å pushe meg maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Den 13 Feb 2015 at 17.20, Linda26 skrev:

hei jeg er en 26 år gammel jente som trener styrke 4 ganger i uka og en dag intervall(løping) har trent i 4 uker nå.

 

Mitt spørsmål er om jeg burde ligge på et kcal overskudd på sånn 2200-2400 kcal, eller underskudd 1500 ish? (sefølgelig et sunt og proteinrikt kosthold ved begge varianter)

 

jeg er ganske forvirret ettersom jeg hører og leser så mye forskjellige overalt. jeg er normalvektig. veier 62 kg, men mener selv jeg har for stor rompe for mye fett der og store lår, og hoftene mine er det litt fett på samt litt mage som jeg vil ha helt flat. jeg vil altså bli trent og slankere.

 

Noen som vet hva som lønner seg for meg da? og evt hvorfor?

 

når jeg trener så trener jeg ganske hardt prøver å pushe meg maks.

Hei, det høres ut som at du spiser veldig lite, spør du meg. Jeg vil tro at 2200-2400 ikke er overskudd, jeg tror kanskje at det er ca behovet ditt, kanskje trenger du enda mer! Du trener jo mye, og forbrenner nok 300-400 kalorier på styrke og intervaller.

Har du trent i 4 uker på det programmet du følger nå? Hvor mye har du trent fra før av? Hvis du nettopp har begynt å trene styrke, bør du jo lytte til kroppens signaler for å spise nok, øke i styrke og muskelmasse, da vil kroppen din etterhvert se strammere ut fordi du får forholdsvis mer muskler enn fett ;) 

Da jeg begynte å trene styrke var jeg veldig redd for å spise ekstra, og prøvde å holde igjen på kaloriene, var litt for oppsatt på tallet på vekta. Det er først nå som jeg har slappet litt mer av på matinntaket, spist nok når jeg har vært sulten, at jeg har økt i muskelmasse og fettprosenten har gått ned (y) 

Sørg også for restitusjon hvis du pusher deg maks hver økt, varier treningen så kroppen får tid og overskudd til å hente seg inn og bygge muskler! 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Deler litt av mine erfaringer:

Er du virkelig "så stor" som du skal ha det til? Jeg følte meg rett og slett feit, men etterhvert så innså jeg atte nei så stor er jeg ikke. Og da var valget enkelt; bygge muskler.

Hvor høy er du?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg deg på vedlikeholdsnivå, så vil du sakte men sikkert endre kroppssammensetningen din - bygge muskler og forbrenne fett mens vekta står omtrent stille.

Er enten muskelbygging eller fettforbrenning hovedprioritet legger du deg høyere/lavere på matinntak. Da går selvfølgelige det ene fortere, på bekostning av det andre.

Det er mange ulemper med å ligge så lavt som 1500 kcal, så ikke gjør du om du ikke "må". Bruker du lenger tid på å bli kvitt fettet, skal det mer til før det kommer tilbake igjen, siden kroppen får tid til å tilpasse seg (enkelt forklart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...