Gå til innhold

Fettet trekker ikke inn i kjøttet når du steker det

IngunnE

Anbefalte innlegg

I dag hadde vi fagdag sammen med opplysningskontoret for egg og kjøtt, og da ble vi fortalt at når du steker rent kjøtt i fett, trekker det ikke inn i kjøttet. Hun forklarte dette med at fettet ikke vil blande seg med vannet som er i kjøttet, og det gjelder kun RENT kjøtt.

Vi stekte deretter kjøtt, men jeg vil jo si at mye fett fortsatt er med på overflaten, men om du da tørker av?

Så dere, fortell meg alt dere vet om dette. Er det sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man steiker et stk kjøtt så siver det jo vann ut at kjøttet etterhvert som det blir varmt inni. Ser ikke for meg at det samtidig suges opp fett. Men det legger seg jo et lite lag av steikefett på steikeskorpa. Tørker du av biffen så fjerner du jo en del av fettet, men om man får med alt avhenger nok av hvor godt man tørker.. Kan kanskje skylle biffen i vann for så å krydre den igjen etterpå :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ganske nyttig info hvis det stemmer :p Høres logisk ut at det ikke trekker inn i kjøttet, når du skriver det sånn.. Får alltid litt panikk når folk heller olivenoljeflaska på huet ned i panna, :confused: men synes maten smaker bedre når den er stekt i litt olje, enn helt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heller litt olje i teflonpanna, og smører den utover med et tørkepapir = mikrotynt lag med fett (det meste blir sugd opp i papiret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:eek:

Dette var ganske nyttig info hvis det stemmer :p Høres logisk ut at det ikke trekker inn i kjøttet, når du skriver det sånn.. Får alltid litt panikk når folk heller olivenoljeflaska på huet ned i panna, :confused: men synes maten smaker bedre når den er stekt i litt olje, enn helt uten.

Flere som er i samme bås som meg ja;) For også lettere panikk når jeg mamma tømme halve flasken oppi pannen eller enda værre; en enorm smørklatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...