Gå til innhold

Noen her med kronisk utmattelse? Hvordan bli bedre og kunne trene


psychgeek

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er vanlig i Norge å se på lave T-nivåer hos kvinner som mulig årsak til energimangel? Eller i det hele tatt å sjekke nivået da blodprøver blir tatt?

Det tviler jeg på.

Kunnskapen på området i Norge er generelt lav, selv hos spesialister. Og da tenker jeg først og fremst for menn, som jo er de som typisk har slike problemer.

Hos kvinner er det nok mindre vanlig. Problemet i Norge er jo at man som regel ikke får hjelp for slikt uten at en prøve er alvorlig gal. Alt innenfor referansenivåene er godkjent.

Men for all del. Ta det gjerne opp med legen din. Det skal jo være bare en enkel blodprøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Sliter med samme problem selv, men jeg har ikke IBS (eller mistanke om det). Jeg fikk problemene mine etter jeg fikk kyssesyken i 2009, fant ikke ut at det var mest sannsynlig ME før nå. Alle blodprøver er negative hos meg også (bortsett fra litt forhøyet kortisol og ACTH på morgen, men det var ikke så farlig når den ble halvert i løpet av dagen(?)), samt at etter et besøk på sykehuset fant ut at jeg hadde en typisk bilde på sykdomsutvikling og symptomer. Vet ikke hvor store likhetstrekk det er mellom post-viral utmattelse og utmattelse i sammenheng med IBS? Har ikke testet lavkarbo over lengre perioder selv, kun noen dager og da blir jeg så innmari grinete :p. Har ikke funnet noen matvarer jeg reagerer på heller.

Viktige ting for meg er søvnmengde, minimalt med stress og forsiktighet rundt trening. Jeg blir helt utslått dagen etter av en tung trening. Vet ikke hvor grensen til hvor mye jeg tåler av trening fordi jeg merker ingenting under trening, bare dagen etter. Søvn er veldig viktig, jeg må i alle fall ha 8.5t søvn, kanskje mer på treningsdager (?). En ting som har hjulpet meg er LDN (står ikke i felleskatalogen, men fastlegen kan søke/skrive ut som unntak). Det funker ganske bra gitt at jeg sover nok, ikke stresser for mye og ikke overtrener.

Følger med på tråden her hvis det skulle dukke opp flere tips, føler jeg har ikke kommer lengre med fastlege/sykehus pr dato. Usikker på om det er noe mer verdt å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere slitt med ME i flere år. Nå skal ikke jeg snakke for alle som har ME eller andre utmattelsestilstander, men for meg var det store mengder stress over flere år som gjorde at jeg ble syk. Det tok veldig lang tid før jeg fant ut at det var stress som var problemet, for følelsen av stress var noe som var helt normalt for meg. Det som hjalp meg til å bli frisk var en veldig bra terapi der jeg lærte en god metode for å gi slipp på stresset. Etterhvert som jeg ble bedre, ble også trening en god metode for å få ut stresset og finne roen :) Men siden du nevner at du har IBS kan det høres ut som om du bør gjøre noe med kostholdet (jeg har ikke så mye kunnskap om IBS, så kan ikke uttale meg noe særlig her).

Jeg fikk forøvrig veldig lite hjelp av leger/spesialister osv. Den terapien jeg nevnte over fant jeg omsider etter å ha søkt på nettet etter metoder som kunne gjøre meg frisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men for meg var det store mengder stress over flere år som gjorde at jeg ble syk. Det tok veldig lang tid før jeg fant ut at det var stress som var problemet, for følelsen av stress var noe som var helt normalt for meg. Det som hjalp meg til å bli frisk var en veldig bra terapi der jeg lærte en god metode for å gi slipp på stresset.

Samme her. Har blitt mye bedre, men tror jeg har mer å gå på. Hva slags terapi var dette? :)

Sliter med samme problem selv, men jeg har ikke IBS (eller mistanke om det). Jeg fikk problemene mine etter jeg fikk kyssesyken i 2009, fant ikke ut at det var mest sannsynlig ME før nå.

Har hørt at det ikke er uvanlig å utvikle ME i forbindelse med kyssesyken. Hvordan fikk du nå diagnosen ME? Jeg har også forhøyet kortisol, men legene gir blaffen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Har blitt mye bedre, men tror jeg har mer å gå på. Hva slags terapi var dette? :)

Har hørt at det ikke er uvanlig å utvikle ME i forbindelse med kyssesyken. Hvordan fikk du nå diagnosen ME? Jeg har også forhøyet kortisol, men legene gir blaffen. :)

http://psykologkontor.no/gruppeterapi/ Her står det litt om terapien. Går kort fortalt ut på at du skal lære deg å endre tankemønstre (litt tricky å forklare i dybden). Jeg syntes det virket litt skummelt siden det var gruppeterapi, men du velger helt selv hvor mye du vil dele om deg selv og din egen tilstand. Man lærer veldig mye nytt når man er der, og om man ikke føler at man har kommet helt i mål når terapien er over etter 4 uker kan man fint melde seg på igjen så mange ganger man ønsker. Dette senteret ligger i Bergen, men er virkelig å anbefale, enten om man sliter med ME eller andre ting som depresjon, angst, dårlig selvbilde, depresjon, tvangstanker ovs. Anbefalte denne terapien til en venninne av meg som har ME, og hun er også på bedringens vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forhøyet kortisol, eneste prøven som viser noe som helst unormalt. Jeg merker også med trening, at de øktene hvor jeg tar skikkelig i, så blir jeg umiddelbart kvalm, og har lav energi. Dagen etter er jeg veldig tung og trøtt. Men har ikke lyst til å slutte å trene, det er så viktig for meg.

Jeg har kuttet ut gluten etter jul, og opplevde en god bedring en god stund. Så "sprakk" jeg på kake, og har gått i kjelleren igjen, og selv om jeg nå er på glutenfri igjen, så finner jeg ikke tilbake til energien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt redd jeg skal starte en diskusjon som tar helt av her og det er virkelig ikke meningen, jeg vil bare si at jeg ble frisk igjen og fortelle hvordan... :)

Jeg ble diagnostisert med "utmattelsesyndrom" etter en lengre periode med lite energi.

Jeg hadde hatt kyssesyken (uten å vite at det var det) og hanglet i lang tid.

Etter nesten ett år med leting etter årsak til sykdom og halv sykemelding på jobb (jeg satt bare og stirret framfor meg på jobb, men trengte noe å stå opp for), ble jeg skulderoperert..

Akkurat det gjorde noe med kroppen min.

Da jeg ble vekket fra narkosen (jeg hadde knapt orket å dra på sykehuset den dagen),

spurte jeg operasjonslegen om jeg kunne få opp og gå litt, for jeg likte ikke å være så surrete i hodet.

Jeg ikke bare gikk, men jeg løp og hoppet i gangene!!... Legen sa at han aldri hadde sett noen oppføre seg slik rett etter å ha våknet fra narkose..

Jeg forble ikke så energisk hele tiden, det skal sies, men fire mnd. etterpå, ble jeg HELT FRISKMELDT.. :)

Jeg har snakket med to leger om akkurat dette og har fått tilbakemld. av den ene på at det samme hadde hendt med en legen kjente, dog ikke permanet. (Det er snart tre år siden jeg ble frisk.) Pasienten hadde MS og ble kvitt knytninger i muskulaturen i mange dager etter narkosen.

Den andre legen sier at hun ikke har hørt om andre tilfeller, men at det faktisk kan stemme at kroppen min ble "resatt" av narkosen.

Nå sier ikke jeg at man skal be om å bli lagt i narkose, altså, men jeg tenker, går det an å bli hypnotisert, å få

kroppen i en helt avslappet tilstand og på den måten "resette" den? (Hypnose av lege/ terapaut).

Hypnose er jo en våken tilstand og er ikke mer "hokus pokus" enn å snakke til det ubevisste i kroppen vår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har vært i narkose. To ganger, faktisk. Opplevde dog ikke en slik bedring, faktisk var jeg mer sliten i over en uke etterpå.

Jeg har også gått regelmessig til fysioterapeut med knytninger i nakke og skuldre, og opplevde bedring i skuldre, men ikke i energi...dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har vært i narkose. To ganger, faktisk. Opplevde dog ikke en slik bedring, faktisk var jeg mer sliten i over en uke etterpå.

Jeg har også gått regelmessig til fysioterapeut med knytninger i nakke og skuldre, og opplevde bedring i skuldre, men ikke i energi...dessverre..

Huffda..

Psykomorisk fysioterapeut jobber mer med kropp og sinn som helhet, har du

prøvd det? Jeg lærte meg å puste med magen og jeg ble kvitt mange av spenningene i kroppen med slik behandling. Håper

det ordner seg for deg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har fått en eller annen diagnose og/eller behandling: Hvilken vei har dere har gått for å oppnå dette? Fastlegen? Andre behandlere?

Jeg gikk til min fastlege, som er almennspesialist. Det ble tatt masser av blodprøver (ca. en gang i mnd.), som viste infeksjoner i kroppen, lave og høye verdier av ting jeg nå ikke husker og noe vitaminmangel.

Jeg gikk i tillegg til psykolog. Det var på eget initiativ, fordi jeg følte meg "lat", siden jeg ikke orket stort... Jeg taklet

veldig dårlig at jeg ikke fikk kroppen til å lystre og trengte å se ting fra et annet perspektiv enn fra inni meg selv.. :)

Det finnes svar på NESTEN alle spørsmål om relaterte sykdommer/ tilstander på:

http://www.meforum.info/ og

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/forum.php

Det kan være verdt å kikke litt på begge disse stedene, selv om du kanskje ikke har f. eks. lavt stoffskifte. Det er så mye som henger sammen i kroppen vår og kanskje du får svar på ting du ikke visste at du lurte på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har erfaring med ME/CFS og gå ned i fettprosent? Jeg er på bedringens vei og klarer å holde en rimelig aktiv hverdag. Noen uker må jeg kutte ut trening, men som regel går det fint å trene 4 ggr i uken + sykling til/fra jobb og trening. Jeg er derfor ikke på en sted hvor fatiguen er så sterk at jeg ikke orker å spise eller trene. Det jeg derimot merker er at det er vanskelig å gå ned i fettprosent, og kanskje gjør jeg noe feil, men sist jeg klarte å gå ned så lå jeg på 1400 kcal (+ trening 4 ggr i uken). Syntes dette er veldig lite for ei på 168/67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...