Gå til innhold

Forvirrende treningssoner,skjønner ingenting.


WaZaPp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilke tall burde jeg sette inn da?

Sett klokka på prosentvis visning, hold deg til under 75% på rolige økter, mellom 75% og 87% på moderate økter og skal du kjøre intervall så er nok ca 85% og oppover fine greier :)

Hvordan er det du trener til vanlig? Har du en plan på hvor lenge du skal holde på, hvor mange økter i uka ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er tallene på klokka helt feil da mener du? Eller kan de bare være sånn? Jeg trener som regel 3 ganger i uka. Hver økt varer i 2 timer ca. På disse 2 timene har jeg høy puls hele tiden. Altså sone 3-5 vil jeg påstå. Jeg presser meg hardt. For jeg har hele tiden trodd at det er da jeg brenner fett... Så feil har jeg tatt :( Går fort i oppoverbakke og løper ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt.

Desto lavere intensiteten er vil du forbenne mer fett i FORHOLD til karbohydrater. Grunnen til dette er at fett tar lengre tid å bryte ned for bruk som energi og vil dermed ikke være foretrukket energikilde under høyere intensitet. Ved høyere intensitet vil kroppen dermed vektlegge seg mer på nedbrytning av glukose fra karbohydrater. Dersom man trener over laktatterskelen, altså over det nivået der kroppen får tilstrekkelig med oksygen, vil den ikke forbrenne fett da fett krever oksygen for å kunne brytes ned. MEN dette er ikke nødvendigvis synonymt med å gå ned i vekt eller miste kroppsfett da du må ta hensyn til mer enn bare HVA kroppen forbrenner men også hvor MYE kroppen forbenner.

Eks:

30min. trening ved intensitet 1, forbrenner mye fett

30min. trening ved intensitet 3, forbenner mindre fett, men mer energi vil bli brukt (fra karbohydrater)

Ergo så vil du gå mer ned i vekt av sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er tallene på klokka helt feil da mener du? Eller kan de bare være sånn? Jeg trener som regel 3 ganger i uka. Hver økt varer i 2 timer ca. På disse 2 timene har jeg høy puls hele tiden. Altså sone 3-5 vil jeg påstå. Jeg presser meg hardt. For jeg har hele tiden trodd at det er da jeg brenner fett... Så feil har jeg tatt :( Går fort i oppoverbakke og løper ned.

Talla kan stå sånn, dersom du mener de er riktige. Om klokka viser prosent istedet for pulsslag er det lettere å holde seg i den sonen man har tenkt.

Tre dager i uka, to timer pr økt, så ville jeg lagt opp til noe av det samme som du allerede kjører på med, særlig om du føler du har nok energi når neste økt skal påbegynnes igjen.

Du vil jo forbrenne fett, men du forbrenner mer karbohydrater fra kosten din mens du holder på. Alt handler egentlig om Kcal inn vs kcal ut.

Om du ikke har fremgang ville jeg heller ha lagt inn mer aktivitet dagene imellom. Gåtur i nabolaget feks, styrketrening med strikk, fjelltur, skogstur, gåtur på mølla til tven eller annet "tidsfordriv" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

altså; om fettforbrenning er målet ... ikke tenk for mye. Kaloriunderskudd vil jo også bety fettforbrenning. og kaloriunderskudd oppnår du faktisk ved å få en del kilometere i bena. Lengre avstand= flere kcal. pulsen du har vil også påvirke, men antall kilometer vil nok ha mer å si. To kilometer med 90% er slitsom, men vil ikke utgjøre vesentlig for kaloriregnskapet. 10 km+ da begynner energiforburket å blir betydelig...selv med 70%,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavere intensitet=utnytte fett som energi.

Høyere aktivitet=utnytte karbohydrater (glykogen) som energi.

Omtrent slik:

Fat-and-CHO-use-with-ex-intensity.png

Det er noe individuelt hvordan dette faktisk foregår, og husk at intensitetssonene kun er veiledende. Det kan godt hende du begynner å forbrenne mer karbohydrater enn fett på en høyere intensitet enn hva som er typisk (hvis du klarer å holde svært høy puls i relativt lange økter kan mye tyde på dette).

Men hvis målet er å forbrenne fett/slanke seg, så ikke tenk så mye—spis mat, men ikke for mye, og vær fysisk aktiv på en måte du trives med. Hvis lange, rolige økter (fjellturer eller lignende) ikke er det som gir deg mest, så dropp dette. Kjør en hard intervalløkt i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...