Gå til innhold

Forvirrende treningssoner,skjønner ingenting.


WaZaPp

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er stokk dum nå,men det er en ting jeg overhode ikke skjønner bæret av. Disse treningssonene. Alle sier man brenner mest fett i sone e 1 og 2,som som for min del er en rolig gåtur,uten noe puls. Hvordan kan det være så fettforbrennende??

o_O

Når jeg trener ligger jeg alltid i sone 3-5. Så her brenner jeg altså ikke fett? Kan noen forklare meg dette? Mine økter er alltid harde.

Jeg kommer fort opp i veldig høy puls og den ramler veldig raskt ned igjen,mulig jeg er i rævva form,men har trent på mølle og maaange fjellturer med ekstremt høy puls,og har peist på hele veien.Har slike økter ca 3 ganger i uka +-. Er ikke dette bedre fettforbrenning,en å rusle en tur??

:rolleyes:

Min makspuls er 200 har jeg funnet ut. Når jeg trener så ligger pulsen stort sett over 165. I går løp jeg på mølla i 80 minutter,her var gjennomsnittspulsen min 170. Dette med trening,puls,pulssoner osv forvirrer meg så sinnsykt mye at jeg rett og slett bare har lyst å gi opp alt sammen.

Blir så frustrert når jeg med mitt ADD hode ikke forstår noen ting

:( Jeg vil brenne fett! Jeg vil ha bort det laget som ligger på kroppen. :mad:

Har trent i 5 år nå,kroppen min ser akkurat lik ut som da jeg startet. Hehe.. Fortell meg at jeg gjør noe veldig feil med treninga mi sånn at jeg kan endre det. Om det er en treningsekspert der ute som kan gi råd så hadde det vært fint. Bruker pulsklokke,garmin forerunner 620. Jeg har sikkert driti meg ut pga dette men får bare være.

:blush:

Spiser normalt,og har dager jeg skeier ut. Og en ting til,hvordan kan jeg få til å løpe uten å komme opp i skyhøy puls?

:dead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det e rett at man forbrenner mest fest i sone 1-2. Er man over syreterskel, som er sone 4-5, klarer ikke kroppen forbrenne fett og må da få tilført energi i form av karbohydrater. Hvor fort løper du når du løp 80min med 170 i snittpuls? For å finne sin sone 3 bør man aller helst ta en laktattest, men på olympiatoppen finnes det tabeller som regner ut fra prosent av makspuls. Hva trener du utenom løpingen? Om man løper og forbrenner kalorier er det ikke gitt at man ser mer trent ut, da må man i tillegg trene styrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i råtten løpeform,men løper 8-9 km/t. Løper jeg 10 km/t,så er pulsen oppe i 190. Har gått så mye på fjellet at løpeformen jeg hadde før er borte :(

Det er ikke dårlig det! :) hva er målet da? er det å forbrenne fett eller er det å bli bedre form? :) Er det bare fettforbrenning som står i fokus kan man trene lenge i i2-3 uten at det har så mye å si, men om man vil bli i god form bør man ha turer i son 1-2, intervaller i 3 og litt i sone 4-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg løper 8 km/t så er pulsen på ca 180. Jeg får ikke melkesyre da,og kan ha den løpefarten lenge. Trener ikke så mye styrke. Kun armene som får styrketrening hver dag... Er så utrolig vanskelig å finne gode øvelser for underkroppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg løper 8 km/t så er pulsen på ca 180. Jeg får ikke melkesyre da,og kan ha den løpefarten lenge. Trener ikke så mye styrke. Kun armene som får styrketrening hver dag... Er så utrolig vanskelig å finne gode øvelser for underkroppen...

Okei, hvis du bare løper så vil du naturligvis få litt mer muskler i beina. Men stort sett vil løpingen gjøre deg mindre uten at muskelsammensetningen blir annerledes. Så du vil se lik ut bare mindre fasong. Løping opp til syreterksel forbrenner mest fett og det er nesten sånn at jo lavere puls jo mer prosent av det du forbrenner er fett. Men så har det seg slik at du forbrenner mindre ved lavere puls. Om du vil bygge opp en god kondisjon ville jeg anbefalt deg å legge inn en intervall kort i sone 4-5 , en rolig langkjør i1 og en hurtig langkjør i2-3 i uka. Helst med en dag mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet er å brenne fett og kalorier. Så jeg blir altså ikke i god form av å trene i sone 4-5? Og brenner altså ikke fett da. Synes det er så merkelig..heh. Men føler jo ikke at jeg får så mye ut av økta hvis jeg bare skal rusle på mølla. Blir jo ikke sliten av det engang. Jeg har faktsik alltid trodd at jo hardere økta er jo mere fett blir brent. Da har jeg altså tatt så ufattelig feil i alle disse årene... Herregud at det går an! Og ikke minst trent feil! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å brenne fett og kalorier. Så jeg blir altså ikke i god form av å trene i sone 4-5? Og brenner altså ikke fett da. Synes det er så merkelig..heh. Men føler jo ikke at jeg får så mye ut av økta hvis jeg bare skal rusle på mølla. Blir jo ikke sliten av det engang. Jeg har faktsik alltid trodd at jo hardere økta er jo mere fett blir brent. Da har jeg altså tatt så ufattelig feil i alle disse årene... Herregud at det går an! Og ikke minst trent feil! :(

Selvfølgelig har det en effekt! Men prosentvis forbrenner man mer fett i sone 1-3, men man forbrenner jo færre kalorier! Jeg driver selv med utholdenhetstrening og vi kjører 85-90% i sone 1, myye sone 3 og litt sone 4-5 i oppkjøringen til konkurranser. Selvfølgelig har korte harde intervaller en effekt, og disse vil også gjøre at du forbrenner mer etter selve økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg trene i sone 1-2 må jeg jo gå i flere timer for at det skal har noen effekt. Jeg må også si at jeg har hatt litt mye fokus på å brenne mest mulig kalorier når jeg trener,sånn at jeg kan unne meg mere mat,og kanskje blitt en litt "vond sirkel" der. Jeg aner ikke lengre hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal jeg trene i sone 1-2 må jeg jo gå i flere timer for at det skal har noen effekt. Jeg må også si at jeg har hatt litt mye fokus på å brenne mest mulig kalorier når jeg trener,sånn at jeg kan unne meg mere mat,og kanskje blitt en litt "vond sirkel" der. Jeg aner ikke lengre hva jeg skal gjøre...

Okei. First of all: hvis målet er vektnedgang kan du kjøre intensiv trening over lengre tid og du vil forbrenen mer fett. Men du blir ikke mer fit av å blir mindre, du må ha muskelmasse under, her er jeg mer blank da jeg ikke trener mye styrke selv. Kanskje noen andre kan hjelpe?

Det jeg vet er at du forbrenner mer fett i lavere soner, men at du forbrenner mindre kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier jo at jeg ikke forbrenner fett ved intensiv trening. Treninga er ikke intensiv i sone 1-2. Nå er jeg forvirret.

Du forbrenner mindre fett ved intensiv trening. Det er derfor man tar til seg karbohydrater i f.eks lange løp der kroppen trenger karbohydratene for å prestere. Kalorier er mer enn fett! Man kan forbrenne en del ved å ligge i1-2. Jeg forbrenner f.eks 500kcal/timen når jeg kjører rolig trening i1, mens en trening i3 kan jeg forbrenne 600. I en høyere intensitet i4-5 vil man forbrenne mer, men her klarer man ikke ligge så veldig lenge før man stivner, derfor bruker man intervaller. Om det bare er snakk om kalorier forbrenner man mer ved høyere intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 minutter intensiv trening i går brant jeg 466 kalorier ifølge min nye pulsklokke. Ved 2 timers intensiv fjellvandring brenner jeg ca 530-550. Jeg er 168 høy og veier hmmm,ja ca 53 kg. Har sluttet å veie meg. Uansett så føler jeg at jeg må trene leeeeenge og hardt om jeg skal forbrenne masse kalorier. Huff dette så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

80 minutter intensiv trening i går brant jeg 466 kalorier ifølge min nye pulsklokke. Ved 2 timers intensiv fjellvandring brenner jeg ca 530-550. Jeg er 168 høy og veier hmmm,ja ca 53 kg. Har sluttet å veie meg. Uansett så føler jeg at jeg må trene leeeeenge og hardt om jeg skal forbrenne masse kalorier. Huff dette så vanskelig!

hvis du er 168 høy og veier 53 vil jeg heller anbefale deg å ligge i overskudd, komme deg opp i vekt og bygge muskler! Jeg har selv vært der at dte eneste som betydde noe var å forbrenne mest mulig kalorier i løpet av en økt. Jeg bare løp og løp og løp. Nå gjør jeg det samme, men veier 10kg mer og ser myye bedre ut. Fordi jeg i tillegg la inn annen trening, som styrke, svømming og sykling. Du kan umulig ha mye fett på kroppen! FOkuser heller på å bygge litt mer muskler! Som sagt jeg ser bedre ut nå, 10kg tyngre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva det er som tyter ut her og der på kroppen min,men regner med det er fett. Er værtfall noe veldig mykt og skrukkete haha. Styrketrening ja,noe jeg hater overalt på jord :( Bruker ikke noe treningsenter,har tredemølle hjemme,litt vekter og strikk. Aneri kke hvordan jeg skal trene styrke,hvor mye og hvor lenge for å stramme opp. Så blir bare med at jeg ikke gjør det...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympiatoppens Intensitetsskala

Har du lest denne? Les den og legg merke til overskriftene over hvert avsnitt, særlig hvor intensitetsskalaen forklares. Denne er litt forvirrende da Olympiatoppen deler inn i 8 soner, men jeg ser fra sone 5 tilmed 8 under ett. Olympiatoppens skala er forresten også annerledes inndelt enn feks Polar`s.

Ikke meningen å forvirre enda mer altså :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kommer til å slite med tålmodigheten med å ligge i sone 1-3 hvis jeg skal brenne fett. Men hvis det er det som må til så.

Dersom du ikke får til å ligge lenge på rolig intensitet innendørs, så gjør det ute, eller skru på tven og se en film, serie eller noe annet mens du holder på. Jeg har personlig et elsk- hat forhold til Tacx- rulla mi, og netflix er snart fri for serier jeg ikke har sett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine soner på garminklokka, garmin forerunner 620.

[ATTACH=full]155435[/ATTACH]

Ville sagt sone 1-3 er rolig, sone 4 er moderat og sone 5 hardt. Iallefall sånn jeg deler inn mine soner :)

Olympiatoppen sier at lett er inntil 72,5% av maxHR, så de har en lengre sone 1 enn hva Garmin og Polar operer ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...