Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vel, det har seg slik at jeg regnet ut kaloriene i hva jeg spiste i dag og fant ut at det ikke ble mer enn 389 kcal. Mulig matteferdighetene mine er svake og oppsettet er litt surrete men:

en nesten full kopp ris (jasmin). en kopp inneholder ca 2 dl. 1 dl ris = ca. 77 gram. Så ca 1.7 dl ris totalt. 77 x 1.7 = 130 gram. 100 gram kokt jasminris har ca. 124 kcal.

Så: 130 gram ris x 1,24 = 161 kcal.

En boks tunfisk, hvorav 140 g tunfisk. Det er 109 kcal i 100 gram tunfisk. så 152,6 kcal totalt

en håndfull brokkoliblanding er rundt 70 gram, så i til dagens måltid var det nærmere 4 håndfulle (280g). 27 kcal pr. 100 gram brokkoliblanding, så 75,6 kcal totalt.

Totalt estimert kcal for dagen blir da 389,2 kcal ?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/32194-et-m%C3%A5ltid-en-dag-389-kcal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor du har dine tall fra, men ifølge Myfitnesspal her så er 100gr Jasmin ris 354kcal.

Uansett, hvordan i all verden klarer du å overleve på det der? Det er såvidt en frokost eller lunsj.

Jeg er såpass satt ut at jeg spør deg rett ut: er du seriøs?

hentet næringinnhold fra: http://www.matvaretabellen.no/ris-jasmin-kokt-05.338

Jeg er fullt klar over at jeg kan ha feil på noe noe her for det virket lavt for min del.

Trenger ikke bli satt ut. Sikkert mennesker i verden som lever på mindre enn det der over lengre tid. Se på det som en solidaritetserklæring

Vel, jeg skal ikke kommentere på daglige inntaket ditt, siden det var ikke det du spurte om. Dine kalkulasjoner må spisses litt. Forskjellen er at når du kalkulerer ris blander du ferdigkokt og tørrvare... Så hvis du tar 130 g tørr ris er du allerede på ca 400 Kcal.

Annonse

hentet næringinnhold fra: http://www.matvaretabellen.no/ris-jasmin-kokt-05.338

Jeg er fullt klar over at jeg kan ha feil på noe noe her for det virket lavt for min del.

Trenger ikke bli satt ut. Sikkert mennesker i verden som lever på mindre enn det der over lengre tid. Se på det som en solidaritetserklæring

hva håper du å oppnå ved å spise slik?

Dæven, det var lite. Var det en bommert, eller representerer det et daglig inntak? I såfall skal du jaggu ha for å være solidarisk.

På utvalgte dager har man lov til å være litt gavemild. sparer opp kontoen til julemiddagen julebord, julaften og romjulen ;)

Vel, jeg skal ikke kommentere på daglige inntaket ditt, siden det var ikke det du spurte om. Dine kalkulasjoner må spisses litt. Forskjellen er at når du kalkulerer ris blander du ferdigkokt og tørrvare... Så hvis du tar 130 g tørr ris er du allerede på ca 400 Kcal.

Ah, da stemmer det bedre. fortsatt lavt, men det høres mer rett ut. takk for svar!

hva håper du å oppnå ved å spise slik?

Jeg håpte vel ikke på så mye. hadde vel mer sammenheng med mange timer på jobb, så julegavehandel. Da går plutselig tiden uten at man rekker å tenke seg om.

For å ikke skape uro kan jeg si at jeg har spist 250 gram kjøttdeig, 2 kg spagetti og masse saus i løpet av morgentimene. Det gikk også ned noen pepperkaker for å være presis.

Vel, det har seg slik at jeg regnet ut kaloriene i hva jeg spiste i dag og fant ut at det ikke ble mer enn 389 kcal. Mulig matteferdighetene mine er svake og oppsettet er litt surrete men:

en nesten full kopp ris (jasmin). en kopp inneholder ca 2 dl. 1 dl ris = ca. 77 gram. Så ca 1.7 dl ris totalt. 77 x 1.7 = 130 gram. 100 gram kokt jasminris har ca. 124 kcal.

Så: 130 gram ris x 1,24 = 161 kcal.

En boks tunfisk, hvorav 140 g tunfisk. Det er 109 kcal i 100 gram tunfisk. så 152,6 kcal totalt

en håndfull brokkoliblanding er rundt 70 gram, så i til dagens måltid var det nærmere 4 håndfulle (280g). 27 kcal pr. 100 gram brokkoliblanding, så 75,6 kcal totalt.

Totalt estimert kcal for dagen blir da 389,2 kcal ?

Det måltidet der er 703 kcal. Når du veier tørr ris, så må du også regne med næringsinnholder i tørrvare. Dvs når du taster inn at du spiser 130g ris men slår det inn som "kokt ris" i whatever program du bruker så sier du at du veide opp ferdigkokt ris til 130 gram og spiste det, det gjorde du ikke da du sa risen før koking veide 130g.

130g ukokt ris = 468 kcal (ca)

130g kokt ris = 188 kcal (ca)

Du kan regne med at risen etter å ha trekt til seg vann øker sin tyngde med ca 3 ganger. Så i din situasjon måtte du A) veid risen før koking og dermed basert deg på de tallene (130g)

B) veid risen etter koking og så brukt tall basert på kokt ris (ca 380-400g)

Kcaloriene vil være akkurat det samme totalt sett, selv om vannet gjør at de "per 100g" er lavere for kokt ris, men igjen så øker jo totalvekten tilsvarende så alt i alt er det samme saken.

Såeh jah...må merkes at det med 3 ganger fant jeg bare på som en "sånn ca", kan være mer eller mindre, men poenget består

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...