Gå til innhold

Ny til vektløfting - trenger hjelp til sjekk av clean-teknikk


Kaasa

Anbefalte innlegg

Hei. Som tittelen sier så er jeg ny til vektløfting, startet med det for ca en mnd siden, men synes det var gøy så har fått inn ca 3 treninger i uken med fokus på vektløfting siden da. Startet med å trene på 50 kg og er nå på 80+. Øker fortsatt i clean, jerk og snatch, men begynner å bli litt redd for å øke mer i clean etter som jeg ikke har godt kunnskap om teknikk på området, og er derfor redd for å pådra meg skader. Håper derfor at noen av de som er på denne siden og har peiling på vektløfting kan se på teknikken min og gi meg noen pointers. Legger ved en video fra et løft på 80 kg på dagens trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. Har du noen gode øvelser jeg kan gjøre for å bli bedre til å holde stangen nær kroppen?

Kan du utdype dette? Hvor er det jeg stopper, som jeg ikke må stoppe?

I det stangen er ved knærne dine stopper nesten all bevegelse i stangen. Det ser ut som om du stopper for å ta sats, men det skal foregå i en kontinuerlig bevegelse. Sånn sett vil du også få mer kraft siden du slipper å starte fra hastighet 0 to ganger.

For øvelser til hvordan du kan bli bedre kan du f.eks. kjøre complexer.

Markløft -> Støtdrag fra heng -> vending fra høy heng, e.l.

Generelt også kjøre øvelsen fra heng/høy heng med fokus på å gjøre det rett. Drag kan også være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Små pointers :

- Trekk stanga imot deg fra start

- Knær skal skyves forover så straks du kommer til knehøyde/"lowhang" for en mer vertikal possisjonering før hofte ekstensjon.

- Selv om hofta skal settes lavere ved olympiske løft skal skuldre fortsatt passere stangen i bunnpossisjon.

- Etter fullført trippel ext. (Hofte/hæl/skuldre) prøv å la stangen gå så nært kroppen som mulig på tur oppover. Dette vil hjelpe deg å lande i en litt bedre posisjon så du slipper å få luft under hælen. Stanga skal altså ikke gå i en buet kettleswing bevegelse.

Det kan være greit å dedikere litt tid de forskjellige posisjonene av løftet som feks :

- Low hang

- High hang

- Clean Pulls

- Clean deadlifts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også meke til at du hopper en halvmeter fremover, men vil tro det korrigerer seg når du får øvd litt på det som er nevnt over her og får stanga litt mer langs kroppen og mer kraft oppover. Men greit å være litt bevisst på det. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også meke til at du hopper en halvmeter fremover, men vil tro det korrigerer seg når du får øvd litt på det som er nevnt over her og får stanga litt mer langs kroppen og mer kraft oppover. Men greit å være litt bevisst på det. (y)

Fremoverhopp er som regel alltid et tegn på at man er frempå på foten og har feil tyngdepunkt i draget og pleier å forsvinne dersom man fikser tyngdepunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tipsene jeg har fått her, det har hjulpet meg mye. Har brukt en del tid til å trene på det, synes det var gøy med olympiske løft. Meldte meg nå på torsdag inn i AK Bjørgvin (vektløfterklubb) hvor de har gode trenere. Har funnet ut at jeg hadde mange feil i teknikken og holder på å rette opp i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...