Gå til innhold

Ny bærbar PC. Halp plz?


Ole-Mats Moskvil

Anbefalte innlegg

Strengt talt så er det ikke vits å se på gaming laptop hvis du ikke skal spille. Min erfaring (ikke på de nyeste) med gaming laptoper er at de fort blir varme og ikke har fryktelig god batteritid. Finn heller en vanlig laptop. I prinsippet kan du kjøpe hvilken som helst når du ikke skal gjøre noe krevende.

Ikke det viktigste, men kjekt å vite.

Hva trenger du av lagringsplass? Holder det f.eks med en 256GB SSD og heller ta men ekstern for resten, eller er du nødt til å ha 500GB pluss? Mange av de tynne (ultrabooks) eller mindre laptopene har kun SSD, og ofte ikke CD/DVD brenner. Funker fint med ekstern hvis du syntes det er greit å dra med. Har skjermstørrelse noe å si? En 17" er ikke alltid like "bærbar".

Personlig hadde jeg kjøpt en laptop med Win7, syntes Win8 ser litt knotete ut til laptop (har ikke testet det selv da.)

Denne ser jo bra ut: [Link]

Må kjøpe OS ekstra, men den har brenner, nok lagringsplass, bra prosessor, mer enn nok minne, grei nok batteritid (ca. 4 timer) osv. og så ser det ut som om du slipper alle "søppelprogrammene" fra produsenten.Mye PC for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strengt talt så er det ikke vits å se på gaming laptop hvis du ikke skal spille. Min erfaring (ikke på de nyeste) med gaming laptoper er at de fort blir varme og ikke har fryktelig god batteritid. Finn heller en vanlig laptop. I prinsippet kan du kjøpe hvilken som helst når du ikke skal gjøre noe krevende.

Ikke det viktigste, men kjekt å vite.

Hva trenger du av lagringsplass? Holder det f.eks med en 256GB SSD og heller ta men ekstern for resten, eller er du nødt til å ha 500GB pluss? Mange av de tynne (ultrabooks) eller mindre laptopene har kun SSD, og ofte ikke CD/DVD brenner. Funker fint med ekstern hvis du syntes det er greit å dra med. Har skjermstørrelse noe å si? En 17" er ikke alltid like "bærbar".

Personlig hadde jeg kjøpt en laptop med Win7, syntes Win8 ser litt knotete ut til laptop (har ikke testet det selv da.)

Denne ser jo bra ut: [Link]

Må kjøpe OS ekstra, men den har brenner, nok lagringsplass, bra prosessor, mer enn nok minne, grei nok batteritid (ca. 4 timer) osv. og så ser det ut som om du slipper alle "søppelprogrammene" fra produsenten.Mye PC for pengene.

nå har vel gaming laptopper ofte bedre vifter så lurer på hvordan de blir varmere?

har enda ikke opplevd at min blir varm så lenge jeg ikke den helt til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har vel gaming laptopper ofte bedre vifter så lurer på hvordan de blir varmere?

har enda ikke opplevd at min blir varm så lenge jeg ikke den helt til

Skal ikke være bastant i mine påstander, men dette er min erfaring med gaming laptoper. Har kun erfaring med MSI så kanskje det bare er de.

Kraftigere komponenter vil vel skape mer varme, og i en laptop som i utgangspunktet ikke har så stor plass så vet jeg ikke hvor stor forskjell viftene utgjør. Kanskje antallet? Flere vifter vil jo skape mer støy da. Også, over tid, har det mye å si hvor lett støv kommer inn. Bare.spekulerer altså, men syntes fortsatt ikke det er vits å bruke penger på en gaming laptop. Jeg ville heller hatt en som veier mindre, støyer mindre, varer lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger CD og brenner for å se på MR-bilder og å brenne drit og piss som skal sendes rundt i helsenorge (hvem faen fant ut at det var en fornuftig måte å kreve ting sendt på?). Ekstern går sikkert an, men høres praktisk ut å ha den integrert i min IMO.

17" høres litt stort ut for meg, sånn 14-15 ca er bra. Om jeg får noe ekstra mtp batterilevetid, størrelse/vekt, ytelse (som jeg merker uten å spille) og generell kvalitet betaler jeg gjerne for det. Eller looks, en deilig PC ser deiligere ut enn en stygg en. Om jeg ikke merker det før jeg dunker inn Call of duty eller hva det nå går i er det ikke noe poeng. Siden det er jobb-PC skrives jo dette av på skatten og vi kan trekke av ca 36 % på prisene blir det uansett ganske billig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste jeg vet er en treig pc. Så, hvis jeg først skal ha ny pc, ser jeg alltid på RAM (intern minne) og str harddisk lagring, og hvor mye jeg kan få for den summen penger jeg er interressert i å bruke, selvfølgelig også utfra behov. I tillegg ser jeg litt an type prosessor, selv om dette ikke er det jeg kan mest om. Jeg syns likevel det er bedre å gå for en nyere type enn en eldre (dvs f.eks intel i7 som er nyere enn i5 og i3.. hvis valgene står mellom pcer med disse).

Jeg unngår også alltid Acer og Asus, siden jeg har opplevd mye tull med disse, i tillegg til Lenovo. Sistnevnte har jeg ikke testet selv, men jeg har snakket med andre som har hatt mye problemer med Lenovo. Jeg ville heller satset på HP, Toshiba eller Dell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til ditt bruk får du pc'er som er mer enn raske nok for en billig penge. Skal godt gjøres å argumentere mot denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2718274 som ble nevnt tidligere oppe i tråden. Utrolig mye pc for pengene. Mer enn nok til ditt bruk. Skulle du plutselig trenge den til å dra noe mer heavy vil du kunne dra de fleste spill. f.eks mer enn bra nok (bare for å gi et eksempel).

Kjøpte den selv for 2 uker siden og jeg er meget fornøyd med den. Eneste jeg har å utsette er museklikkerne, de kan være litt harde, men tastaturet er meget godt å skrive med. Største plussen er dog veldig mye pc for pengene.

Edit: http://www.dinside.no/929875/de-beste-pc-tilbudene-august-2014

Her er et utvalg av andre pc'er du også får mye for pengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pc selger over 4 år kan eg stille meg bak Aurelius sin kommentar.

For de med peiling kan en faktisk spare mykje penger på å kjøpe pc uten ssd og mykje ram. Dette er deler du sjølv kan sette inn seinare.

For dei utan særleg kunnskap er dette to punkt der det er lurt å legge penger.

Av mærke kan det være lurt å vete at

1. Asus har lavest feilrate på sine produkt.

2. Hp er den største pc produsenten.

Generelt er det ikkje farleg å handle av eit kjend merke då kvaliteten skal være bra på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...