Gå til innhold

Kutte sukker?


Elliot

Anbefalte innlegg

Jeg er typen som spiser en liten sjokoladebit og ender opp med å spise opp hele pakken på 200g i løpet av noen timer. Eller et lite glass cola ender opp med 1.5 liter i løpet av 1 time.

Jeg tenker det beste er kanskje å kutte helt ut.

Noen her som har kuttet ut alt rafinert sukker for en kortere periode eller for alltid?

Vil jeg merke positive effekter på humør, energi, fettprosent?

Vil jeg oppleve craving og withdrawals?

Noen tips for å gjøre dette enklest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kuttet ut sukker i 3 mnd før. Det blir lettere dag for dag, og etter rundt en uke forsvinner det meste av cravings. Det hjelper veldig å spise plenty med næringsrik mat, spesielt grønnsaker.

Ett tips kan være å aldri kjøpe inn godteri, kaker og dessert selv, men bare spise det når man er ute blant andre. Da blir porsjonene automatisk litt mer begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik. Jeg syns det var best å kutte det helt ut. Det kommer til å kreve nesten all viljestyrken din i en periode, men etter en stund craver du aldri sukker lenger. :)

For meg var det så vanskelig at jeg bestemte meg for at all mat var grei (inkl. junkfood og store mengder frukt) UTENOM mat med sukker i, fordi jeg hadde prøvd og feilet over lengre tid. Det endte med at jeg la på meg et et par kilo, men var endelig "sukkerfri" og følte meg ikke "avhengig" lenger, som var sykt digg.

Nå merker jeg at det går fint å spise sukker et par ganger i måneden uten at jeg komme ut på "kjøret" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik. Jeg syns det var best å kutte det helt ut. Det kommer til å kreve nesten all viljestyrken din i en periode, men etter en stund craver du aldri sukker lenger. :)

For meg var det så vanskelig at jeg bestemte meg for at all mat var grei (inkl. junkfood og store mengder frukt) UTENOM sukker, fordi jeg hadde prøvd og feilet over lengre tid. Det endre med at jeg la par med et par kilo, men var endelig "sukkerfri" og følte meg ikke "avhengig" lenger, som var sykt digg.

Nå merker jeg at det går fint å spise sukker et par ganger i måneden uten at jeg komme ut på "kjøret" igjen.

Flott, men merket du noen forbedringer i konsentrasjon, humør eller andre ting etter at du ble kvitt sukkeravhengigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet selv. Det var ingenting som het en bit sjokolade her, som regel ble det hele plata og etterpå ble jeg skikkelig uggen.

Syntes ikke det var fryktelig vanskelig å slutte, ja litt cravings ble det, men ikke mer enn vilja tålte. Nå har jeg som regel aldri lyst på sukker, og skulle jeg spise noe likevel så smaker det ikke noe godt lenger. Sukkeravhengigheten kommer ikke tilbake på fult bare fordi jeg spiser et kakestykke, kjenner det som regel bare den dagen og så forsvinner den (så lenge det ikke blir noen regelmessig greie).

Når det gjelder forbedringer ellers så merket jeg at jeg følte mer mindre slapp og dermed klarte å yte mer ellers. Sultfølelsen gikk en del ned i starten, men normaliserte seg etterhvert. Fikk periodevis andre cravings, sånn som sushi, men ikke på nært så ille som sukker. Tankesettet mitt har endret seg litt: tenker ikke lenger på mat som kos og glede, det er mye mer direkte relatert til fritid/hobbyer/venner/familie enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke kuttet ut sukker fullstendig, men for fire år siden kuttet jeg ut kaker, sjokolade, godterier og brus etc...

Is og portvin er fremdeles lov, og der er det selvfølgelig sukker så det holder.

Det det fører til er at jeg ikke lenger har lyst på de tingene jeg har kuttet ut. Napoleonskaker, som var noe av det beste jeg kunne få tak i, har liksom ikke den samme apellen lenger. Napoleonskaker, sponplater, småstein... jeg føler ikke for å spise noen av dem :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...