Gå til innhold

Nok er nok, nå skal jeg ned i vekt!


Motivert130

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann på 30 år som veier 130kg. Det har jeg gjort i flere år nå, pluss/minus 3-4kg.

Jeg har et elendig kosthold. Frokost spiser jeg nesten aldri. Lunsj er stort sett av type loff (baguett) med ost/skinke, smør, salat eller salat med pasta og masse dressing. Middag er av typen burger, kebab (ofte 2 porsjoner) når jeg ikke orker å lage noe selv, som er minst 3-4 ganger i uken. Når jeg lager selv går det stort sett i kjøtt med ris, frossen pizza, spagetti, osv - stort sett med masse dressing og loff eller annen lys hvete bakst til. Kveldsmat blir det gjerne bare 2-3 ganger i uken, og da går det igjen på loff.

I tillegg har jeg regnet ut at jeg spiser i snitt 1000 kcal snop per dag - potetgull, sjokolade, osv (sykt hvor mye det er i en pose potetgull når du ser etter). Drikker også mye brus, men bare lettbrus (som vel ikke inneholder all verdens kcal?).

Jeg jobber i en typisk kontorjobb, sitter stort sett forran en PC og programmerer. Kjører bil til jobb - uaktuelt å endre da det er nesten 4 mil en vei.

Jeg har ikke trent på mange år, men har så vidt begynt å gå turer på kvelden litt i det siste.

Nå er jeg lei, og vil gjøre et ærlig forsøk på å komme meg ned på normalvekt. En av grunnene til at jeg har bestemt meg er gåturene - selv med veldig rolig gange i en times tid blir jeg helt utslitt, føttene er blytunge og jeg er gjennombløt av svette - og da går jeg ekstremt rolig.

Jeg har sett litt rundt etter kalkulatorer som forteller hvor mye kcal jeg egentlig forbrenner per dag. Enkelte sier ca. 3000, mens andre sier nærmere 5000. Med tanke på kostholdet mitt og aktivitetsnivå og det at jeg ikke har gått opp noe særlig i vekt på flere år så tror jeg 5000 er mer riktig, men jeg syns det høres høyt ut.

Planen er å kutte helt ut snop, brus, dressing og smør (generelt fett og sukker) - og også minske inntaket av loff og ris/pasta (jeg spiser ofte 2 porsjoner ris til en middag nå). Det blir å fortsette å gå en tur 3-4 ganger i uka, etter hvert forhåpentligvis hver kveld. Trening ut over det er nok litt lenger fram i tid, med mindre jeg kan finne på noe hjemme uten mye utstyr. Treningssenter er helt uaktuelt ennå.

Spørsmål:

1. Jeg ser at mange anbefaler å prøve å gå ned 500 kcal per dag og på den måten gå ned ca. 0.5kg i uken. Men med de endringer jeg har planlagt blir det fort nærmere 2000 kcal mindre per dag (om ikke endel mer). Er det farlig å gå ned så mye? Og er det urealistisk å prøve å gå ned nærmere 2kg i uken (i hvert fall de første 20kg?) i min tilstand?

2. Hva er anbefalt diett for en som kun er ute etter slanking i første omgang (muskler kan jeg tenke på når jeg er nærmere 100kg - det er vel et godt tegn at jeg skrev "når" og ikke "hvis" uten å tenke meg om her). Er dette med lavkarbo fortsatt "in"? Jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skal kunne kutte ut brødmat helt, men jeg skal i hvert fall gå bort fra loff og over på grovere brød og kutte ut smør helt.

Det ble litt langt gitt - Takk til de som orket å lese alt og takk på forhånd for ev. svar :-)

- Motivert130 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mye bidra med, men ville likevell si at jeg liker planen din og hvordan du tenker. Følg de enkle grepene du har tenkt deg ut og vær tålmodig.

Etter å ha gått ned ca 25kg har jeg erfart at ja det tar tid, men når man begynner så går tiden også fort. Når man ser resultater blir man veldig motivert til å fortsette. Når du skal ned så mye og man har endel fett å ta av så kan man fint ligge lavt på kalorier enn stund for å få litt fart på sakene(men fortsatt over basalforbrenning). 500kcal er mer en tommelfingerregel for å klare å beholde en del muskelmasse samtidig som man går ned, i tillegg til at kroppen da lettere gradvis venner seg til den nye vekten etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, tøff innstilling og flott mål:). Mye kan sies, men det Stine1986 sier er sandt, loggen til TEW er reine vitenskapen. Mange sider å lese, og du MÅ bite deg merke i innholdet også. Når du har lest og forstått loggen kan du komme tilbake her med spørsmål. Lykke til, holder du på denne innstillingen kommer du i mål;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Først og fremst: Det er helt perfekt å begynne med gåturer, og bra at du tar tak i livet og fokuserer på bedre helse!

Lavkarbo er kanskje in, men ikke nødvendig for å gå ned i vekt. Spesielt ikke når utgangspunktet er så usunt ;) Da vil du ha stor effekt av å gå frem slik du har tenkt med mindre sukker og ikke doble porsjoner karb. .

(Forslag til sunne måltidsplaner for vektnedgang som er gratis og gode finner du på melk.no:

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/

5000 kalorier høres mye ut med stillesittende kontor-jobb.

Finn ut hva som motiverer deg (det bør være positivt ladet ala: Jeg blir sterk, sunn, kan gjøre flere gøye ting, får mer energi etc. .. Arrester tanker som "ikke være så tjukk, ikke være usunn")

Les daglig artikler/historier/tips lm vektnedgang/helse/trening for å holde motivasjonen oppe, og:

Ikke utelat styrketrening selv om du ikke er interessert i å bygge muskler.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Mitt beste råd er: Følg rådene/kunnskapen som er fra gode kilder (artikler på fitnessbloggen f.eks) så slipper du å gjøre alle feilene selv og erfare at "åja, det var en grunn til at de sa det og det..."

Lykke til!! Dette klarer du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for positive tilbakemeldinger og veldig gode råd og lenker!!

Jeg har lest gjennom en god del av loggen til TEW. Han begynte nok å skrive den på et tidspunkt som er litt frem i tid for meg, men det er vanvittig motiverende å lese hva han har oppnådd. Utgangspunktet hans (før han startet loggen) var jo ikke helt ulikt mitt heller, selv om jeg har 100% meg selv å skylde på for at jeg er der jeg er, bare latskap i mange år.:(

Takk for lenkene Frittflyvende! Styrketrening på det nivået i den artikkelen er nok ikke helt med i planen min ennå. Men jeg kjøpte meg faktisk ei gym matte denne uka og børstet støvet av et par manualer som lå gjemt i en eske i kjelleren. De er av typen man kan endre vekt på fra 1 til 7,5 kg hver. Jeg søkte litt på youtube og prøvde meg på https://www.youtube.com/watch?v=MSMc7wwMLyY. Litt flaut, men jeg klarte ikke å følge samme rytme som i videoen selv med bare 2,5 kg på hver manual. Men jeg må vel bare ta det i mitt eget tempo.

Jeg vet ikke hvor bra de øvelsene til FitnessBlender er, men den økten der fungerte i hvert fall greit nok for meg i den elendige formen jeg er i. Jeg ble både andpusten, svett og kjente det i muskler jeg hadde glemt at jeg har etterpå. Men jeg kjente faktisk ingen stølhet dagen etter.

Med det i tankene at selv en så enkel økt er på grensen av hva jeg klarer å komme meg gjennom, har dere noen tips til andre økter jeg kan gjennomføre hjemme med manualer + matte? Video lenker tas i mot med takk.

Finnes det også noen gode internett sider med oversikt over hvor mye kalorier det er i forskjellige ting? F.eks. et kokt egg, en kyllingfilet, en salat (f.eks. isberg), osv.?

Ellers har jeg nok ikke helt kommet i gang med planen min 100% ennå, men jeg klarte i hvert fall å holde meg helt unna både potetgull og søtsaker hele denne uken. Jeg spiste en pose (micro)popcorn på fredags kveld og det ble en halv pose potetgull og en rull med stratos i kveld. Bare for å ha fått unna det "negative". Men jeg har klart å kutte veldig ned på de massive middagene jeg har spist tidligere. Det har ikke blitt bare sunt, men jeg har i hvert fall halvert porsjonene (om ikke mer). Litt overraskende (for meg) har jeg ikke vært sulten etter middag heller. Jeg makter fortsatt ikke å spise frokost, men til lunsj og kvelds har jeg også klart å holde meg unna lyst brød og smør helt.

Ellers har jeg gått litt mer, men det ble med 3 turer denne uka. I løpet av den siste nå i kveld i 10 minus gikk det opp for meg at jeg nok må skaffe meg litt utstyr. Jeg har faktisk ikke noen form for "superundertøy" og jeg ble stokk stiv (og veldig kald) i beina etter bare en halv time.

Jeg har ikke vært på vekta på 2-3 måneder og sist viste den 131 kg. Bortsett i fra de siste par ukene har jeg hatt den elendige livsstilen jeg beskrev i første innlegg siden den gang. Jeg har egentlig gruet litt for hva vekta egentlig er nå. Men etter gåturen i kveld prøvde jeg, og den stoppet på 128 kg. Så da har jeg et utgangspunkt.

Jeg prøver å legge en plan, men jeg vet ikke hvor mye det egentlig er lurt å planlegge. Neste uke skal jeg i hvert fall bare fortsette å "trappe ned" på kaloriene og "trappe opp" litt på treningen (hvis det kan kalles trening), og også prøve å finne ut av nøyaktig hvor mye (kalorier) jeg egentlig spiser hver dag.

Steg for steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en fin start du har der.

For vekta sin del har trening som du gjør nå begrenset med effekt mtp kalorier, så om du ikke er så glad i trening enda så vent heller til lysten er der. Det er fort å gå i den fella med at man har "trent" så da kan man unne seg noe, når en treningsøkt kanskje bare forbrenner 200kcal og den sjokoladeplaten eller potetgullposen inneholder 800kcal, og da er det du "worse off" enn om du bare hadde vært på sofaen.

Hvis du faktisk bare spiser kokt egg, kylling og isbergsalat så trenger du nok ikke å telle kalorier, utfordringen er å begrense mengden med energitett mat og finne ut hva slags varer det er. Det finnes noen sider på nettet som har dette ja, søk på kalorier + mat eller lignende. Kanskje http://mylog.no funker? Ellers kan du med en gang begynne å lese innholdet på pakkene og se hvor mye det er i pakkene - sånn kan du veldig veldig enkelt se hvor mye kalorier det er i varen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lifesum app'en funker også bra for logging av matinntak og innhold. Klarer du å leve 80% sundt i ukene og unner deg MODERATE mengder godt på lørdagene, har du en fin balanse. Eneste utfordringen kan bli å moderere seg på det gode. Dersom du overspiser kan du fort være der at ei ukes arbeid er oppspist på kcal mengde når lørdagen er ferdig. Bruk vekta bare en fast dag i uka, også må du huske målebånd til samme tid. Disse to samlet viser fremgangen. Hvor lite/lavt vektene er, hvor kort/sakte du går spiller ingen rolle, velkommen til klubben sier nå jeg. Vi har alle vært der. Poenget er at du får fremgang med å presse litt på, en logg er ikke dumt;) Husk å ta dokumentasjonsbilder for deg selv. Det er på bildene du ser fremgang. Tut og kjør, blir spennende å følge deg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ment spydig men virker som du kan lite om matmengder/innhold , kalorier o.l. - det er jo kjempeviktig at man har litt kontroll på hva man får i seg når man skal slanke seg. Hvorfor ikke melde deg på et slankekurs ? Feks. Grete Roede - der er fokus på å spise normal sunn mat men i kontrollerte mengder. Hvis du er mer inne på lavkalori (ikkekarbo) så finnes det helt sikkert kurs der også.

Det finnes også treninssenter som har tilbud rettet mot overvektige - sjekk hva slagstilbud treninssentre nærme der du bor har.

Vil du absolutt ikke trene på treningssenter så finn en fysio e.l. som kan jhjelpe de med å sette opp program hjemme tilpasset deg. Har du ikke snakket med fastlegen din om slanking så gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du ikke har kommet 100% i gang med planen din, men jeg vil si: joda det har du! Du er i gang, du har gått masse tur, du har stilt deg inn på hva du ønsker deg og du har tilogmed sjekket inn her og avlagt rapport om fremgangen! Det er KJEMPEBRA. Endringen du er i gang med skal vare livet ut, og da er det bra å ta det "slow and steady".

Å kutte middagsmengdene slik du har gjort, og å eliminere hvitt brød og smør vitner om en dedikasjon som vil bringe deg til målet-et sunt og godt liv hvor du trives med din egen kropp og har energi til å gjøre det du liker!

SportyD er inne på noe vesentlig over her -skaff deg kunnskap om kosthold! Og allier deg med fastlege/personlig trener/slankecoach.

Masse lykke til videre!!! Husk å belønne deg selv med skryt og klapp på skuldra når du gjør sunne valg. Vær stolt av innsatsen din hittil, den er større enn du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg synes det virker som du har en riktig innstilling og begynnelse. Det viktigste er å få litt kontroll på maten - lifesum/myfitnesspal er 2 fine apper. Og å bevege seg mer, gå turer få rutine på det + litt hjemmetrening. Søk på youtube + det finnes mange treningsapper med forskjellige øvelser. Men du har en god start med bare å gå, lage en ny vane med det. Bygg en ny livsstil stein for stein, rom for rom, det blir bare rot om du skal "pusse opp alle rom" samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...