Jump to content

Motivert130

Members
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

  1. Hei. Tusen takk for positive tilbakemeldinger og veldig gode råd og lenker!! Jeg har lest gjennom en god del av loggen til TEW. Han begynte nok å skrive den på et tidspunkt som er litt frem i tid for meg, men det er vanvittig motiverende å lese hva han har oppnådd. Utgangspunktet hans (før han startet loggen) var jo ikke helt ulikt mitt heller, selv om jeg har 100% meg selv å skylde på for at jeg er der jeg er, bare latskap i mange år. Takk for lenkene Frittflyvende! Styrketrening på det nivået i den artikkelen er nok ikke helt med i planen min ennå. Men jeg kjøpte meg faktisk ei gym matte denne uka og børstet støvet av et par manualer som lå gjemt i en eske i kjelleren. De er av typen man kan endre vekt på fra 1 til 7,5 kg hver. Jeg søkte litt på youtube og prøvde meg på https://www.youtube.com/watch?v=MSMc7wwMLyY. Litt flaut, men jeg klarte ikke å følge samme rytme som i videoen selv med bare 2,5 kg på hver manual. Men jeg må vel bare ta det i mitt eget tempo. Jeg vet ikke hvor bra de øvelsene til FitnessBlender er, men den økten der fungerte i hvert fall greit nok for meg i den elendige formen jeg er i. Jeg ble både andpusten, svett og kjente det i muskler jeg hadde glemt at jeg har etterpå. Men jeg kjente faktisk ingen stølhet dagen etter. Med det i tankene at selv en så enkel økt er på grensen av hva jeg klarer å komme meg gjennom, har dere noen tips til andre økter jeg kan gjennomføre hjemme med manualer + matte? Video lenker tas i mot med takk. Finnes det også noen gode internett sider med oversikt over hvor mye kalorier det er i forskjellige ting? F.eks. et kokt egg, en kyllingfilet, en salat (f.eks. isberg), osv.? Ellers har jeg nok ikke helt kommet i gang med planen min 100% ennå, men jeg klarte i hvert fall å holde meg helt unna både potetgull og søtsaker hele denne uken. Jeg spiste en pose (micro)popcorn på fredags kveld og det ble en halv pose potetgull og en rull med stratos i kveld. Bare for å ha fått unna det "negative". Men jeg har klart å kutte veldig ned på de massive middagene jeg har spist tidligere. Det har ikke blitt bare sunt, men jeg har i hvert fall halvert porsjonene (om ikke mer). Litt overraskende (for meg) har jeg ikke vært sulten etter middag heller. Jeg makter fortsatt ikke å spise frokost, men til lunsj og kvelds har jeg også klart å holde meg unna lyst brød og smør helt. Ellers har jeg gått litt mer, men det ble med 3 turer denne uka. I løpet av den siste nå i kveld i 10 minus gikk det opp for meg at jeg nok må skaffe meg litt utstyr. Jeg har faktisk ikke noen form for "superundertøy" og jeg ble stokk stiv (og veldig kald) i beina etter bare en halv time. Jeg har ikke vært på vekta på 2-3 måneder og sist viste den 131 kg. Bortsett i fra de siste par ukene har jeg hatt den elendige livsstilen jeg beskrev i første innlegg siden den gang. Jeg har egentlig gruet litt for hva vekta egentlig er nå. Men etter gåturen i kveld prøvde jeg, og den stoppet på 128 kg. Så da har jeg et utgangspunkt. Jeg prøver å legge en plan, men jeg vet ikke hvor mye det egentlig er lurt å planlegge. Neste uke skal jeg i hvert fall bare fortsette å "trappe ned" på kaloriene og "trappe opp" litt på treningen (hvis det kan kalles trening), og også prøve å finne ut av nøyaktig hvor mye (kalorier) jeg egentlig spiser hver dag. Steg for steg.
  2. Hei. Jeg er en mann på 30 år som veier 130kg. Det har jeg gjort i flere år nå, pluss/minus 3-4kg. Jeg har et elendig kosthold. Frokost spiser jeg nesten aldri. Lunsj er stort sett av type loff (baguett) med ost/skinke, smør, salat eller salat med pasta og masse dressing. Middag er av typen burger, kebab (ofte 2 porsjoner) når jeg ikke orker å lage noe selv, som er minst 3-4 ganger i uken. Når jeg lager selv går det stort sett i kjøtt med ris, frossen pizza, spagetti, osv - stort sett med masse dressing og loff eller annen lys hvete bakst til. Kveldsmat blir det gjerne bare 2-3 ganger i uken, og da går det igjen på loff. I tillegg har jeg regnet ut at jeg spiser i snitt 1000 kcal snop per dag - potetgull, sjokolade, osv (sykt hvor mye det er i en pose potetgull når du ser etter). Drikker også mye brus, men bare lettbrus (som vel ikke inneholder all verdens kcal?). Jeg jobber i en typisk kontorjobb, sitter stort sett forran en PC og programmerer. Kjører bil til jobb - uaktuelt å endre da det er nesten 4 mil en vei. Jeg har ikke trent på mange år, men har så vidt begynt å gå turer på kvelden litt i det siste. Nå er jeg lei, og vil gjøre et ærlig forsøk på å komme meg ned på normalvekt. En av grunnene til at jeg har bestemt meg er gåturene - selv med veldig rolig gange i en times tid blir jeg helt utslitt, føttene er blytunge og jeg er gjennombløt av svette - og da går jeg ekstremt rolig. Jeg har sett litt rundt etter kalkulatorer som forteller hvor mye kcal jeg egentlig forbrenner per dag. Enkelte sier ca. 3000, mens andre sier nærmere 5000. Med tanke på kostholdet mitt og aktivitetsnivå og det at jeg ikke har gått opp noe særlig i vekt på flere år så tror jeg 5000 er mer riktig, men jeg syns det høres høyt ut. Planen er å kutte helt ut snop, brus, dressing og smør (generelt fett og sukker) - og også minske inntaket av loff og ris/pasta (jeg spiser ofte 2 porsjoner ris til en middag nå). Det blir å fortsette å gå en tur 3-4 ganger i uka, etter hvert forhåpentligvis hver kveld. Trening ut over det er nok litt lenger fram i tid, med mindre jeg kan finne på noe hjemme uten mye utstyr. Treningssenter er helt uaktuelt ennå. Spørsmål: 1. Jeg ser at mange anbefaler å prøve å gå ned 500 kcal per dag og på den måten gå ned ca. 0.5kg i uken. Men med de endringer jeg har planlagt blir det fort nærmere 2000 kcal mindre per dag (om ikke endel mer). Er det farlig å gå ned så mye? Og er det urealistisk å prøve å gå ned nærmere 2kg i uken (i hvert fall de første 20kg?) i min tilstand? 2. Hva er anbefalt diett for en som kun er ute etter slanking i første omgang (muskler kan jeg tenke på når jeg er nærmere 100kg - det er vel et godt tegn at jeg skrev "når" og ikke "hvis" uten å tenke meg om her). Er dette med lavkarbo fortsatt "in"? Jeg klarer ikke helt å se for meg at jeg skal kunne kutte ut brødmat helt, men jeg skal i hvert fall gå bort fra loff og over på grovere brød og kutte ut smør helt. Det ble litt langt gitt - Takk til de som orket å lese alt og takk på forhånd for ev. svar :-) - Motivert130 -
×
×
  • Create New...