Gå til innhold

Hjelp til PULLUPS


9fitness000

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke bruk belte og strikk samtidig. Klarer du å gjøre én chin-up med kroppsvekt så er det beste å fortsette å gjøre flere. Hvis du klarer 2 reps nå så gjør flere sett med 2 reps. Ta så lange pauser som du trenger for å klare neste sett. Sett et totalt antall reps du skal gjøre i løpet av en økt, så gjør du så mange sett som nødvendig. Det kan f.eks. bli slik hvis du går for 10 reps totalt: 2 - 2 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1.

Dette gjør du noen økter. Den siste økta så ligger du forhåpentligvis på 2 reps på nesten alle sett. Når du klarer alle 10 reps nogenlunde konfortabelt så legger du til en ekstra rep på de første settene. Da kan det f.eks. bli slik : 3 - 3 - 2 - 2. Så kan du øke antall reps du gjør hver økt, f.eks. opp til 15 reps totalt. Da kan det bli slik: 3 - 3 - 3 - 2 - 2 - 1. Prøv å få 3 reps på flest mulig sett, uten at du spreller og heise opp beina eller drar deg dødssakte oppover. Det er bedre å gjøre flere sett enn å kjøre et sett helt til failure.

Det viktigste er i grunn at du hele tiden gjør framgang, enten med totalt antall reps og/eller antall reps i hvert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk belte og strikk samtidig. Klarer du å gjøre én chin-up med kroppsvekt så er det beste å fortsette å gjøre flere. Hvis du klarer 2 reps nå så gjør flere sett med 2 reps. Ta så lange pauser som du trenger for å klare neste sett. Sett et totalt antall reps du skal gjøre i løpet av en økt, så gjør du så mange sett som nødvendig. Det kan f.eks. bli slik hvis du går for 10 reps totalt: 2 - 2 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1.

Dette gjør du noen økter. Den siste økta så ligger du forhåpentligvis på 2 reps på nesten alle sett. Når du klarer alle 10 reps nogenlunde konfortabelt så legger du til en ekstra rep på de første settene. Da kan det f.eks. bli slik : 3 - 3 - 2 - 2. Så kan du øke antall reps du gjør hver økt, f.eks. opp til 15 reps totalt. Da kan det bli slik: 3 - 3 - 3 - 2 - 2 - 1. Prøv å få 3 reps på flest mulig sett, uten at du spreller og heise opp beina eller drar deg dødssakte oppover. Det er bedre å gjøre flere sett enn å kjøre et sett helt til failure.

Det viktigste er i grunn at du hele tiden gjør framgang, enten med totalt antall reps og/eller antall reps i hvert sett.

Så belte og strikk er unødvendig? Kan jeg prøve å trene negativt med vekt, har det noen bedre effekt enn kun kroppsvekt? Takk for gode råd ellers, skal prøve ut dette! Har økt i alle øvelser på treningsprogrammet utenom pullups, det sliter jeg med, så skal se om jeg får fremgang nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, både belte og strikk er strengt tatt unødvendig på ditt nivå. Belte med ekstra vekt kan du bruke når du klarer 5-10 reps med kroppsvekt. Strikk er for de som ikke klarer kroppsvekt ;) Det er for så vidt mulig å bruke strikk til å få inn litt ekstra volum, men klarer man kroppsvekt så ser jeg liten grunn til "jukse" med strikk. Med strikk så blir det mye lettere i bunnen av bevegelsen, og det er jo den tyngste delen. Det blir å snyte seg selv for god treningseffekt. Uten strikk så trener du hele bevegelsesbanen jevnt.

Jeg vil også anbefale å gjøre chin-ups (håndflatene mot deg) i tillegg til pull-ups. Chins bruker mer muskelmasse, og er sånn sett å foretrekke framfor pull-ups. Du kan f.eks. gjøre de annenhver trening om du vil. Og husk at det tar tid å bli god i chin-ups/pull-ups. Slow and steady wins the race (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yup. Biceps + pecs er mer involvert i chins. Pull-ups tar mer på traps enn chins.

Summa sumarum: Ja takk, begge deler (y) Og hvorfor ikke med nøytralt grep også når man først holder på.

Hvor mange økter med pullups bør jeg trene? Er så motivert at jeg vil trene det hver dag! Eller bør det bli annenhver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste øvelser tjener jo på å trenes ofte.

Hvis du har en pullup-stang, hva med å f.eks bestemme seg for å ta en 2-3stykker(avhengig av hvor mange du klarer, er du ikke sterk nok til 2-3,prøv en repetisjon eller negative?) hver gang du går forbi? Da får man plutselig økt antallet betraktelig, terpet masse teknikk, og samtidig unngår man å slite seg helt i grøfta? (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste øvelser tjener jo på å trenes ofte.

Hvis du har en pullup-stang, hva med å f.eks bestemme seg for å ta en 2-3stykker(avhengig av hvor mange du klarer, er du ikke sterk nok til 2-3,prøv en repetisjon eller negative?) hver gang du går forbi? Da får man plutselig økt antallet betraktelig, terpet masse teknikk, og samtidig unngår man å slite seg helt i grøfta? :)

Har ikke pullupstang, men begynner å ta et par hver gang når jeg er på trening, og kjører 2 harde økter i uka i tillegg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...