Gå til innhold

Kranglete knær


Kila

Anbefalte innlegg

Har da vondt i knea. Quadriceps Tendinopati ble det kalt, altså har vondt i sena som går fra kneskåla og opp i quadriceps på låret. Dette er særlig på høyrebenet mitt, og på yttersiden av benet smertene er værst, men hele sena er øm og lett betent.

Lurer rett og slett på om det er noen gode øvelser som kan hjelpe (særlig høyrekneet mitt) med å bli kvitt jævelskapen? :)

Eventuelt om det finnes noe annet vidundermiddel for å bli kvitt dette for evig. Har fått det hver vinter så lenge jeg kan huske, og hos meg trigges det nok av at været blir kaldt (eller bare en pussig tilfeldighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker det lite når jeg sykler, så det blir jeg ikke å gi meg med. Kun idet jeg reiser meg for å tråkke eller tråkker i bratte motbakker, så for tiden velger jeg flatt terreng (også "flatt" når jeg er inne) ;)

Men det meste av øvelser som belaster knærne mye, også det å gå ned trapper, får jeg stikking av. Strakmark går veldig fint, og til dels vanlig mark, men bøyer jeg knærne for mye så kommer smerten når det blir strekk på sena, så knebøy og utfall med mer enn min egen kropp som belastning må jeg bare la være. Det værste er faktisk å være i ro, når temperaturen i kroppen går opp går også terskelen for belastning opp, så varmer godt opp før jeg begynner skikkelig :)

Noen øvelser som typisk går på stabiliseringsmuskulaturen rundt kneleddet da som kan være lurt å få med,?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være du er svak i vastus medialis og dermed får knevandring, eller glutesmuskulaturen kan være svak og gi det samme. Har du forsøkt å rulle med foamroller? Det kan løsne litt opp. Airquats og glutebridge med strikk rundt knærne (slik at du blir tvunget til å presse knærne ut til siden) kan være gode øvelser. Knebøy på ustabilt grunnlag (f.eks bosuball) kan også bedre knestabiliteten noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det lite når jeg sykler, så det blir jeg ikke å gi meg med. Kun idet jeg reiser meg for å tråkke eller tråkker i bratte motbakker, så for tiden velger jeg flatt terreng (også "flatt" når jeg er inne) ;)

Men det meste av øvelser som belaster knærne mye, også det å gå ned trapper, får jeg stikking av. Strakmark går veldig fint, og til dels vanlig mark, men bøyer jeg knærne for mye så kommer smerten når det blir strekk på sena, så knebøy og utfall med mer enn min egen kropp som belastning må jeg bare la være. Det værste er faktisk å være i ro, når temperaturen i kroppen går opp går også terskelen for belastning opp, så varmer godt opp før jeg begynner skikkelig :)

Noen øvelser som typisk går på stabiliseringsmuskulaturen rundt kneleddet da som kan være lurt å få med,?

Som Indiska allerede har nevnt kan det ligge noe i stabilisering og/eller styrkeforskjell som fører til det du opplever som smerter.

Gluteus(medius), hamstring(!)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quadriceps tendinopati er ganske vanlig og hvis du finner en flink og erfaren terapeut så er det gode prognoser for å bli kvitt jævelskapen. Er sikker lurt også å ta en pause fra de aktivitetene/øvelser som fremprovoserer smerter (Dette er viktig). I mellomtiden funker sykling ganske bra hvis dette ikke er smertefullt. Kan også hjelpe med ising over senen etter trening/aktivitet for eks.

Som sagt finn deg en fysioterapeut som kan gi deg riktig oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være du er svak i vastus medialis og dermed får knevandring, eller glutesmuskulaturen kan være svak og gi det samme. Har du forsøkt å rulle med foamroller? Det kan løsne litt opp. Airquats og glutebridge med strikk rundt knærne (slik at du blir tvunget til å presse knærne ut til siden) kan være gode øvelser. Knebøy på ustabilt grunnlag (f.eks bosuball) kan også bedre knestabiliteten noe.

Har både strikk og rulle, men er jo så flink til å bruke det *kremt*, men veldig bra at du påpeker at det ikke er bortkastet å bruke det litt. Skal ta meg i et tak ja så takker for tips :)

Quadriceps tendinopati er ganske vanlig og hvis du finner en flink og erfaren terapeut så er det gode prognoser for å bli kvitt jævelskapen. Er sikker lurt også å ta en pause fra de aktivitetene/øvelser som fremprovoserer smerter (Dette er viktig). I mellomtiden funker sykling ganske bra hvis dette ikke er smertefullt. Kan også hjelpe med ising over senen etter trening/aktivitet for eks.

Som sagt finn deg en fysioterapeut som kan gi deg riktig oppfølging.

Skal ringe på fysio på mandag. Har en naprapat også som veldig mange idrettsutøvere i regionen sverger til så skal ta kontakt med denne også å få time.

Legen som satte diagnose, og derfra fikk jeg jo en boks med 100 Voltaren og beskjed om å sitte på ræva et par uker :p Problemet er som sagt at inaktivitet ikke hjelper i det hele tatt, erfaringsmessig, siden jeg har dette innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren er jo good shit for smertelindring, men det gjør ganske lite for å rette opp i de underliggende faktorene.

Har hatt problemer med knesena på akkurat samme måte jeg og, håper det ordner seg for deg!

Selv fikk jeg veldig mye valuta ut av tigerbalsam/varmekrem og knevarmere.

Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å styrke rectus femoris? Kan være svakheter og også overbruk som forårsaker dette. Det vanlige er at smertene kommer i tendo patella, som går fra kneskåla til tibia.

general_tendonitis_knee_anatomy05.jpg

Et annet vanlig problem, er at en alt for stram hamstring drar tibia posteriort. Dette kan føre til at patella og quad-senen glir over femur med større friksjon, som igjen ofte betyr kronisk inflammasjon som kan føre til degenerasjon (tendinopati). MEN du burde i så fall også hatt vondt inni kneskålen, har du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å styrke rectus femoris? Kan være svakheter som forårsaker dette. Det vanlige er at smertene kommer i tendo patella, som går fra kneskåla til tibia.

general_tendonitis_knee_anatomy05.jpg

Et annet vanlig problem, er at en alt for stram hamstring drar tibia posteriort. Dette kan føre til at patella og quad-senen glir over femur med større friksjon, som igjen ofte betyr kronisk inflammasjon som kan føre til degenerasjon (tendinopati). MEN du burde i så fall også hatt vondt inni kneskålen, har du det?

Vanskelig å si, litt stikking når jeg trykker til kneskåla, men er definitivt sena over som er værst. Sitter nå her med varmeflaske over kneet og vinglasset, så akkurat nå er det helt ok ;) Fra spøk til litt mer alvor, er ikke så stram i hamstrings til at jeg er syklist å være, men alt er jo relativt. Kan jo hende jeg er supermyk i hoftene og dermed kompenserer for stram hamstrings. Kommer til å ha alle rådene i bakhodet når jeg er på trening fremover, så takker for alle bidrag som kommer :) Som nevnt tidligere skal jeg ta kontakt med fysio og naprapat på mandag. Har forresten sliten muskulatur i legga som kan innvirke også. Ikke så lett å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tendinopati i quadricepssenen er jo desverre ganske vanlig. Behandling består ofte i eksentrisk trening, eks. ettbens-knebøy(eksentrisk) og to ben opp(konsentrisk). på skråbrett for god rekruttering av quadriceps. Er stabilisering eller manglende styrke en begrensende faktor kan det gjøres i beinpress-apparat eller som leg-extension.

Ellers er "heavy, slow resistance training" på vei inn i fysio-verden (http://fysioterapeuten.no/Aktuelt/Blogg/Torgeir-Spikkeland/Heavy-slow-resistance-training-HSR-arvtakeren-til-eksentrisk-trening).

Det jeg sier her nå er jo ganske generelt, anbefaler selvsagt at du oppsøker en terapeut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...