Gå til innhold

Livstilen er snudd om.. 12 uker har gått og vekta står stille??? :( noen som vet hva jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg er 4 barnsmor og 27 år. veier 75 kg og er 164 cm. For ca 12 uker siden la jeg om kostholdet og startet og trene. Tidligere har jeg sultet meg med 1300 kcal om dagen for å gå ned i vekt, og mellom diettene hadde jeg 1-2 måltider bare om dagen, så det sier seg selv at kroppen min var vant til å bli sultet. uansett, nå spiser jeg faste måltider 5 ganger om dagen. starter dagen med shake. spiser sunn lunsj og sunne middager laget fra bunn av. i stedet for å telle kcalorier har jeg nå fokus på å få inn mer proteiner og grove karbs og sunne fettsyrer. vi har kuttet ut alt av sukker og jeg spiser litt godteri på fredager, stort sett ren sjokolade. Jeg har nå kommet dit at jeg elsker å være på trening og ser stor framgang. da jeg startet klarte jeg 3 pushups, nå klarer jeg lett 20 stk på strake ben, og det er stort for å være meg. jeg kjenner meg sterkere, mer opplagt og ernergisk. Men, problemet er at vekta står stille. jeg har gått ned 1,5 kg på disse 12 ukene, noe som jeg synes er for lite. det går for treigt. jeg ønsker å se mer resultater. hva kan jeg gjøre for å forme kroppen min mer? mer trening? mer mat? hvilken mat? hvem kan eventuelt hjelpe meg med å nå målet mitt?

Fortsetter under...

12 uker er ingenting når fokuset ditt er å endre livsstil, leve et liv med nok mat som gir deg energi, overskudd og fremgang på trening.

Drit i vekta!

Ta målene dine og ta bilde av deg selv fra måned til måned. Om cm ikke krymper der de skal og vokser der de skal så kan du vurdere å se på om du kanskje får i deg litt for mange kcal. Ofte skal det da ikke store justeringer til for at fettet skal slippe.

Husk at det er balansen mellom muskler og fett som avgjør om du ser veltrent og fit ut, ikke antall kilo på en vekt.

Stå på! Fokuser på alt det gode mer og rett mat og trening har gitt deg :) Spiser du sunt og er mer aktiv så er du dømt til å få resultater på sikt. Det er er et maraton å få en sunn, sterk og veltrent kropp ;)

Ser ut til at du klarer det helt fint med kosthold og trening! Flott å se at du nyter det. Husk bare at dette tar tid og krever masse tålmodighet! Ikke mist motivasjonen pga det.

Tips: Dropp all sukker en stund og se hvordan det funker.

Hei og takk for svarene! Jeg måler meg også med målebånd men det har ikke forandret seg stort det heller. litt større biceps og lår, men vil jo også ha vekk fettet som er over musklene! Jeg vet at jeg må være tålmodig med 3 mnd er ganske lang tid med så lite resultater? eller? har inntrykk av at alle andre får så gode resultater. Jeg drikker også shake etter trening så jeg skal få inn nok proteiner. kanskje får jeg i meg for mange kcalorier ja. hvor mange kcalorier bør jeg da ligge på? egentlig er jeg så lei av å telle kcalorier og syntes det var så behagelig at tellinga ikke styrte livet mitt lenger. men hvis det er det jeg må gjøre for å miste litt fett så so bi it! :)

Hei og takk for svarene! Jeg måler meg også med målebånd men det har ikke forandret seg stort det heller. litt større biceps og lår, men vil jo også ha vekk fettet som er over musklene! Jeg vet at jeg må være tålmodig med 3 mnd er ganske lang tid med så lite resultater? eller? har inntrykk av at alle andre får så gode resultater. Jeg drikker også shake etter trening så jeg skal få inn nok proteiner. kanskje får jeg i meg for mange kcalorier ja. hvor mange kcalorier bør jeg da ligge på? egentlig er jeg så lei av å telle kcalorier og syntes det var så behagelig at tellinga ikke styrte livet mitt lenger. men hvis det er det jeg må gjøre for å miste litt fett så so bi it! :)

Tell kalorier i 2-3 uker, så klarer du bergene sirka hva du får i deg uten å telle etter det ;)! Vei og tell hver eneste dag i noen uker. Etter noen uker bør du klare å ha noen lunde kontroll uten å telle i det hele tatt men ta det på feelingne utifra hva du lærte av maten og hvor mange kalorier du spiste i de ukene du telte.

Annonse

Logg en typisk matdag på Myfitnesspal og legg det inn her så kan vi se om det er noen justeringer som kan hjelpe deg på vei :)

hehe.. jeg vet ikke hva myfitnesspal er, men det skal jeg undersøke nærmere. men jeg kan skrive ned en typisk dag.

frokost: shake (denne er fra herbalife) + 2 dl vann eller Hydrate kl 08.00

lunsj: 2 skiver proteinbrød 50 g. (baker selv). 2 ss cottage cheese, 2 ss syltetøy uten sukker. eller hvit ost og kalkunskinke. bruker 10 g smør (ordentlig smør). kl 11.00 + 2 dl vann eller hydrate

mellommåltid: shake kl 14.00 + 2 dl vann eller hydrate

middag: vanlig huskost laget fra bunnen av. med fokus på mer proteiner og mindre porsjoner med karbs og fett. i dag: 1 kyllingfilet, halv talerken salat og en neve med ris eller potet. + vann eller hydrate

etter trening: shake. mye vann eller hydrate under trening også

kveldsmat: eggerøre og filebacon, eller proteinbrød med egg eller makrell. + vann.

som snaks kan jeg ta 10 mandler, 10 hasselnøtter, 3 ruter 70% sjokolade og en liten neve rosiner!

hehe.. jeg vet ikke hva myfitnesspal er, men det skal jeg undersøke nærmere. men jeg kan skrive ned en typisk dag.

frokost: shake (denne er fra herbalife) + 2 dl vann eller Hydrate kl 08.00

lunsj: 2 skiver proteinbrød 50 g. (baker selv). 2 ss cottage cheese, 2 ss syltetøy uten sukker. eller hvit ost og kalkunskinke. bruker 10 g smør (ordentlig smør). kl 11.00 + 2 dl vann eller hydrate

mellommåltid: shake kl 14.00 + 2 dl vann eller hydrate

middag: vanlig huskost laget fra bunnen av. med fokus på mer proteiner og mindre porsjoner med karbs og fett. i dag: 1 kyllingfilet, halv talerken salat og en neve med ris eller potet. + vann eller hydrate

etter trening: shake. mye vann eller hydrate under trening også

kveldsmat: eggerøre og filebacon, eller proteinbrød med egg eller makrell. + vann.

som snaks kan jeg ta 10 mandler, 10 hasselnøtter, 3 ruter 70% sjokolade og en liten neve rosiner!

Kostholdet ditt er veldig proteinberiket, men det alene sammen med en hel haug andre faktorer(døgnrytme, hormonbalanse, metabolsk funksjon -> stress, matvarevalg, væskebalanse, fordøyelse, toleranse for makro/mikronæringsstoffer, aktivitetsnivå -> osv) kan være årsaken til manglende progresjon. Å gå ned i vekt handler ikke om å telle kalorier, men sette kroppen i et miljø der den har mulighet, kan og vil gå ned i vekt!

Kostholdet ditt er veldig proteinberiket, men det alene sammen med en hel haug andre faktorer(døgnrytme, hormonbalanse, metabolsk funksjon -> stress, matvarevalg, væskebalanse, fordøyelse, toleranse for makro/mikronæringsstoffer, aktivitetsnivå -> osv) kan være årsaken til manglende progresjon. Å gå ned i vekt handler ikke om å telle kalorier, men sette kroppen i et miljø der den har mulighet, kan og vil gå ned i vekt!

MEn hva foreslår du da at jeg skal gjøre for å sette kroppen i et slikt miljø?

døgnrytmen er jo styrt av barna. vi står opp 07.30 og jeg legger meg i 23 tiden. Jeg har en baby på 10 mnd som jeg er hjemme med så jeg er jo ikke akkurat stillesittende om dagen. har jo også 3 barn til under 8 år så her sitter man ikke på latsiden ;) hormonbalansen kan jeg ikke si så mye om da, da jeg ikke vet så mye om det. men jeg bruker ikke hormoner i allefall. Litt stress er det selvfølgelig, men jeg er ikke en veldig stresset person egentlig.

Målet er å bli slank og få definerte muskler, spørsmålet nå er om jeg skal gå i et lite underskudd fremover og få av meg fett og kilo for så å bygge muskler etterpå. Eller om jeg skal fortsette som nå å ligge på et lite overskudd og trene regelmessig styrke og utholdenhet og prøve å bygge muskler og gå ned i vekt samtidig. ??

MEn hva foreslår du da at jeg skal gjøre for å sette kroppen i et slikt miljø?

døgnrytmen er jo styrt av barna. vi står opp 07.30 og jeg legger meg i 23 tiden. Jeg har en baby på 10 mnd som jeg er hjemme med så jeg er jo ikke akkurat stillesittende om dagen. har jo også 3 barn til under 8 år så her sitter man ikke på latsiden ;) hormonbalansen kan jeg ikke si så mye om da, da jeg ikke vet så mye om det. men jeg bruker ikke hormoner i allefall. Litt stress er det selvfølgelig, men jeg er ikke en veldig stresset person egentlig.

Målet er å bli slank og få definerte muskler, spørsmålet nå er om jeg skal gå i et lite underskudd fremover og få av meg fett og kilo for så å bygge muskler etterpå. Eller om jeg skal fortsette som nå å ligge på et lite overskudd og trene regelmessig styrke og utholdenhet og prøve å bygge muskler og gå ned i vekt samtidig. ??

Stimulere kroppen til å gå ned i vekt/endre kroppssammensetning ved å spise, trene og hvile/sove etter hva som kreves, rett og slett.

Jeg vet absolutt ingenting om deg så konkret HVA du skal gjøre kan jeg ikke hjelpe deg med her og nå :)

En kan si det på den måten at dersom kroppen har proteiner som hovedkilde til energi, er konstant i "fight-modus" pga enten lite/dårlig søvn, for mye koffein eller andre stressfaktorer så vil ikke kroppen ha sjans til å kvitte seg med noe mer vekt annet enn muskelmasse (om en ikke trener styrketrening -> stimulerer til muskelvekst gjennom riktig aktivering og rekruttering) fordi du stimulerer den til å konstant "være på vakt og jakt etter mat".

Alle makronæringssoffene har hver sin oppgave til hver sine tidspunkt, det gjelder å ha litt struktur - jobbe MED kroppen og forstå hva en faktisk driver med.

Det er biologi, ikke matte

Stimulere kroppen til å gå ned i vekt/endre kroppssammensetning ved å spise, trene og hvile/sove etter hva som kreves, rett og slett.

Jeg vet absolutt ingenting om deg så konkret HVA du skal gjøre kan jeg ikke hjelpe deg med her og nå :)

En kan si det på den måten at dersom kroppen har proteiner som hovedkilde til energi, er konstant i "fight-modus" pga enten lite/dårlig søvn, for mye koffein eller andre stressfaktorer så vil ikke kroppen ha sjans til å kvitte seg med noe mer vekt annet enn muskelmasse (om en ikke trener styrketrening -> stimulerer til muskelvekst gjennom riktig aktivering og rekruttering) fordi du stimulerer den til å konstant "være på vakt og jakt etter mat".

Alle makronæringssoffene har hver sin oppgave til hver sine tidspunkt, det gjelder å ha litt struktur - jobbe MED kroppen og forstå hva en faktisk driver med.

Det er biologi, ikke matte

hahaha... jeg skjønnte absolutt ingenting av det du sa nå :p Mener du at jeg spiser for mye proteiner? for jeg spiser jo karbs og fett også. hvor kan jeg henvende meg for å få hjellp til dette?

hahaha... jeg skjønnte absolutt ingenting av det du sa nå :p Mener du at jeg spiser for mye proteiner? for jeg spiser jo karbs og fett også. hvor kan jeg henvende meg for å få hjellp til dette?

Nei det er ikke forventet at de fleste skal forstå seg på det heller - derfor det finnes fagfolk som kan ;)

<--------

Annonse

Men er det mulig at noen svarer på om jeg bør slanke meg først og bygge muskler etterpå, eller fortsette å bygge muskler nå og ta en ekstrem diett for å fjerne fettet etterpå???

Men er det mulig at noen svarer på om jeg bør slanke meg først og bygge muskler etterpå, eller fortsette å bygge muskler nå og ta en ekstrem diett for å fjerne fettet etterpå???

Du kan gjøre begge deler samtidig..

Det mest tidkrevende er utvilsomt å bygge muskler

Noe ekstremt ene eller andre veien er ikke å anbefale uansett

• 2 måneder senere...

Börja styrketräna! Det var först när jag började lyfta vikter som jag kunde gå ned till nästa platå. Mycket lättare att hålla vikten också med mer muskler på kroppen. Dessutom ser och känner du dig tightare :)

Hvis du har kun trent i 12 uker, vil jeg fortsatt definere deg som nybegynner, å i nybegynner stadiet har man mye potensiale i å bygge muskler :)

Mer muskelmasse = mer metabolisme = mer fett forbrenning (y)

Et eksempel:

100kg kropssmasse

10kg av disse 100kg er rein fett

10kg fett / 100kg kroppsmasse = 10% (fettprossent)

(10kg fordelt på 100kg)

Om du legger på deg 5 kg fettfri muskelmasse blir fettpossenten mindre!

10kg fett / 105kg kroppsmasse = 9.5% (fettprossent)

(10kg fordelt på 105kg)

Om vekta står stille så kan det hende du har forbrennet fett og fått muskler samtidig, som de andre skriver, ikke bry deg så mye om vekta, se heller i speilet :) Kan være fint å ta et "før" bilde som du kan sammenligne deg med seinere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...