Gå til innhold

Sliter med venstre skulder. All kraft "lekker" ut derifra.


ForeverMirin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan jeg quoter Therese

Første gang jeg var på trenings studio når jeg var 18, så tok jeg nedtrekk. Med dårlig teknikk (tusen takk pt som "hjalp" meg. Ihvertfall så fikk jeg en strekk\rift i venstre skulder. Skulderen gir etter. Akkurat som om noe er revet av.

Hva er best for den type skade? physio\manuel terapaut.

Må bruke rar teknikk når jeg skal ta pullups, chins går fint.

Militær press kan også være kødden.

Men altså med all kraft lekker ut. Skulderen gir etter. Får ikke tatt i med den som med høyre skulder.

Hva slags fag person burde je gå til? Ganske sikker på at jeg har revna\spjære en sene eller noe. Er like ille etter 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan jeg quoter Therese

Første gang jeg var på trenings studio når jeg var 18, så tok jeg nedtrekk. Med dårlig teknikk (tusen takk pt som "hjalp" meg. Ihvertfall så fikk jeg en strekk\rift i venstre skulder. Skulderen gir etter. Akkurat som om noe er revet av.

Hva er best for den type skade? physio\manuel terapaut.

Må bruke rar teknikk når jeg skal ta pullups, chins går fint.

Militær press kan også være kødden.

Men altså med all kraft lekker ut. Skulderen gir etter. Får ikke tatt i med den som med høyre skulder.

Hva slags fag person burde je gå til? Ganske sikker på at jeg har revna\spjære en sene eller noe. Er like ille etter 7 år.

Tør ikke si for mye uten å ha tittet på deg selv.. Dersom det er noe som faktisk er røket eller ikke kan tas tak i gjennom trening er det umulig å finne ut av gjennom et internettforum.

Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags smerte? Strålende? Stikkende? Nummen?

Kan være revnet rotator cuff, kan være nerveproblematikk. Vanlig med dårlig motormønster i pull downs, der pec minor og trapezius vil dra stangen ned istedenfor latsen. Resultat kan bli nerveskade i brachial plexus (nervene ut i armen og lats)

Enig med Therese, oppsøk en manuellterapaut eller lignende. Få testet rotatorcuffen din for funksjon. Test også om pec minor kompenserer og blokkerer brachial plexus.

Tvilsomt at du får rettet opp i dette alene uten faghjelp!

Tos.jpg

Da chins går helt fint, kan det tyde på at du ikke har noen reell skade, kun kompensasjoner. Så ikke gi helt opp enda :)

Om du kjenner svikt i skulder/triceps under militærpress, kan det være triangular interval syndrome. Har sett dette et par ganger, og symptomene er stråling ned i armene og sporadisk "lammelse" i triceps skulder. Om subscapularis ikke fungerer som den skal, vil ofte teres maj og posterior skulder (ifnrapsinatus teres minor) bli overarbeidet og jævlige; dette kan klemme axilaris og radialis (nerve til skulder triceps). Kan også være så enkelt som at skulderbladet heller ikke her er stabilt, og samme muskel som nevnt ovenfor klemmer brachial plexus.

triangles1327198216963.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fysioterapeut er bedre egnet her enn naprapat eller kiropraktor eller lege.

Feil.

Alle disse yrkene har trening i undersøkelse og behandling av muskuloskeletale problemer. Hvem som er best egnet til å finne ut av/løse problemet kommer an på person, ikke yrkesgruppe. Når det er sagt, så er det vel ingen hemmelighet at de aller fleste leger fokuserer på andre ting enn muskel-/skjelettplager.

Gå til en behandler som vet hva h*n driver med, samme om det er manuellterapeut, fysio, naprapat, osteopat eller kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Alle disse yrkene har trening i undersøkelse og behandling av muskuloskeletale problemer. Hvem som er best egnet til å finne ut av/løse problemet kommer an på person, ikke yrkesgruppe. Når det er sagt, så er det vel ingen hemmelighet at de aller fleste leger fokuserer på andre ting enn muskel-/skjelettplager.

Gå til en behandler som vet hva h*n driver med, samme om det er manuellterapeut, fysio, naprapat, osteopat eller kiropraktor.

Feil.

Fysioterapeuter og manuellterapauter baserer seg på vitenskap. Det gjør ikke nødvendigvis de andre. Det er dermed ikke likegyldig hvilken type terapeut man går til og det vil være mye større sannsynlighet for at en manuell- eller fysioterapeut faktisk kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må svare når jeg er edru. Er noe some er røket. garantert. Skulderen gir etter. Akkurat som om beinet svikter lissom, nare med skulderene ;)

Hva slags smerte? Strålende? Stikkende? Nummen?

Kan være revnet rotator cuff, kan være nerveproblematikk. Vanlig med dårlig motormønster i pull downs, der pec minor og trapezius vil dra stangen ned istedenfor latsen. Resultat kan bli nerveskade i brachial plexus (nervene ut i armen og lats)

Enig med Therese, oppsøk en manuellterapaut eller lignende. Få testet rotatorcuffen din for funksjon. Test også om pec minor kompenserer og blokkerer brachial plexus.

Tvilsomt at du får rettet opp i dette alene uten faghjelp!

Tos.jpg

Da chins går helt fint, kan det tyde på at du ikke har noen reell skade, kun kompensasjoner. Så ikke gi helt opp enda :)

Om du kjenner svikt i skulder/triceps under militærpress, kan det være triangular interval syndrome. Har sett dette et par ganger, og symptomene er stråling ned i armene og sporadisk "lammelse" i triceps skulder. Om subscapularis ikke fungerer som den skal, vil ofte teres maj og posterior skulder (ifnrapsinatus teres minor) bli overarbeidet og jævlige; dette kan klemme axilaris og radialis (nerve til skulder triceps). Kan også være så enkelt som at skulderbladet heller ikke her er stabilt, og samme muskel som nevnt ovenfor klemmer brachial plexus.

triangles1327198216963.png

Får se om fylla har gitt seg neste uke, da kan jeg gi ordentlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Fysioterapeuter og manuellterapauter baserer seg på vitenskap. Det gjør ikke nødvendigvis de andre. Det er dermed ikke likegyldig hvilken type terapeut man går til og det vil være mye større sannsynlighet for at en manuell- eller fysioterapeut faktisk kan hjelpe.

Feil.

Både utdannelsen til osteopater, kiropraktorer og naprapater er NOKUT-akkreditert. Alle utdannelsene baserer seg på fag som sykdomslære/patologi, ortopedisk undersøkelse og behandling. I den grad det er mulig, er dette basert på vitenskap. Det handler om "best available evidence" - og det gjelder alle yrkesgruppene.

Jeg har møtt nok av alternative fysio- og manuellterapeuter. Om man vil basere seg på best available evidence eller ikke, er opp til hver enkelt behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Både utdannelsen til osteopater, kiropraktorer og naprapater er NOKUT-akkreditert. Alle utdannelsene baserer seg på fag som sykdomslære/patologi, ortopedisk undersøkelse og behandling. I den grad det er mulig, er dette basert på vitenskap. Det handler om "best available evidence" - og det gjelder alle yrkesgruppene.

Jeg har møtt nok av alternative fysio- og manuellterapeuter. Om man vil basere seg på best available evidence eller ikke er opp til hver enkelt behandler.

Ok, legg merke til at jeg skrev:

"Fysioterapeuter og manuellterapauter baserer seg på vitenskap. Det gjør ikke nødvendigvis de andre."

Det skrev jeg fordi osteopati, kiropraktikk og naprapati er alternativbehandlinger som ikke nødvendigvis må basere seg på vitenskap, men som forhåpentligvis gjør det i størst mulig grad.

Hvis manuell- og fysioterapeuter også driver med alternativbehandling så gjør de vel ikke jobben sin ordentlig. Det er leit å høre det. Jeg kan godt være med på at det er mange som driver alternativt selv om de ikke er under alternativparaplyen. Hvis så er tilfelle, er det nok som du sier, best å finne en god terapaut, uavhengig av profesjon.

Men jeg holder en knapp på at de yrkene som faktisk er definert som alternativbehandling er mer alternative og mindre vitenskapelige

Jeg er åpen for at jeg har feil fordi jeg ikke vet så mye om dette. Når jeg skrev innlegget baserte jeg meg på wikipedia:

As with all other forms of complementary and alternative medicine, the practice of osteopathy does not always adhere to evidence-based medicine (EBM). There is little evidence that osteopathy is effective in treating any medical condition[3] other than lower back pain.[4] In the UK, the National Institute for Health and Care Excellence recommends osteopathy for the treatment of persistent lower back pain.[5] Analysis of peer-reviewed research yields little evidence that osteopathy is effective for non-musculoskeletal conditions, and limited evidence that osteopathy is an effective treatment for some types of neck pain, shoulder pain, or limb pain.[4]

Naprapathy (Czech náprava: remedy - from napravit, to correct [1] is a branch of Alternative Medicine, a Manual Therapy or Manipulative Therapy that focuses on the evaluation and specialize treatment of neuro-musculoskeletal conditions.[2]

Chiropractic is a form of alternative medicine[1] that emphasizes diagnosis, treatment and prevention of mechanical disorders of the musculoskeletal system, especially the spine, under the belief that these disorders affect general health via the nervous system.[2] Many chiropractors reject being characterized ascomplementary and alternative medicine (CAM).[3]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, legg merke til at jeg skrev:

"Fysioterapeuter og manuellterapauter baserer seg på vitenskap. Det gjør ikke nødvendigvis de andre."

Det skrev jeg fordi osteopati, kiropraktikk og naprapati er alternativbehandlinger som ikke nødvendigvis må basere seg på vitenskap, men som forhåpentligvis gjør det i størst mulig grad.

Hvis manuell- og fysioterapeuter også driver med alternativbehandling så gjør de vel ikke jobben sin ordentlig. Det er leit å høre det. Jeg kan godt være med på at det er mange som driver alternativt selv om de ikke er under alternativparaplyen. Hvis så er tilfelle, er det nok som du sier, best å finne en god terapaut, uavhengig av profesjon.

Men jeg holder en knapp på at de yrkene som faktisk er definert som alternativbehandling er mer alternative og mindre vitenskapelige

Jeg er åpen for at jeg har feil fordi jeg ikke vet så mye om dette. Når jeg skrev innlegget baserte jeg meg på wikipedia:

Joda, du har definitivt et poeng der. Fysio-/manuellterapeuter er faktisk pliktet til å forholde seg til beste evidens, mens det er ikke de andre (kanskje kiropraktorer forresten er det også!?). Men i praksis har dette, etter min erfaring, ingenting å si.

Hva man definerer som alternativt og ikke er ulikt fra land til land. I USA er f.eks. alle osteopater leger, og i Norge er kiropraktorer primærkontakter. Ikke lett å ha oversikt her.

Vi er vel egentlig enig i at man bør komme seg til noen med evidensbasert praksis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...