Gå til innhold

Klassisk vs Sumo mark


Lappen

Anbefalte innlegg

Har skjønt at folk kjører sumo utfra anatomiske grunner, og selv har æ bare kjørt det litt. Men lurer på hva som egentlig er best? Eller rettelse, hvordan skal man ta valget mellom sumo og klassisk? :unsure:

Kjører klassisk markløft. Persa på 1RM 102.5 kg Desember 2013 etter 5/3/1, kjørte Dietmar i vår men på testen så endte æ bare på 1RM 100kg i markløft. "Skal også sies at æ økte 15kg" på Knebøy, så var nok litt sliten. Men nu kjører æ Sheiko, og synes enda den markløften er svintung på treningsvektene som ligger på 80kg+. I vår har æ jobba med å få en dypere teknikk for har løftet veldig med ryggen.

Så nu lurer æ rett å slett på om sumo kan være tingen? Forøvrig e æ 167cm høy, ikke for lange etter korte armer og bein :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, får teste det ut en periode :) Blir ikke trene alle varianter av markløft, er nok en stil æ blir å forholde meg til :) Men hvilke anatomi skal man ta hensyn til egentlig?

Ta hensyn til anatomi er egentlig bare noe tull, de lærde strides osv. Men jeg har greit fordelt lengde på overkropp og bein, og er ganske mobil i hoftene for å komme i mest gunstig startposisjon. Sumo er vel og merke veldig teknisk, slurver man så går det gæli. Sjekk ut Andrey Belyaev, eller andre russere som drar sumo for noen pekepinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hensyn til anatomi er egentlig bare noe tull, de lærde strides osv. Men jeg har greit fordelt lengde på overkropp og bein, og er ganske mobil i hoftene for å komme i mest gunstig startposisjon. Sumo er vel og merke veldig teknisk, slurver man så går det gæli. Sjekk ut Andrey Belyaev, eller andre russere som drar sumo for noen pekepinner.

Takk for svar :) Skal sjekke det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Short story:

Er du en ryggløfter, så er det ofte best å løfte klassisk.*

Er du sterkest i beina, så er sumo en god løsning.

:)

*Men om du velger sumo, må du være sterk i øvre del av rygg, så da er det ikke så enkelt likevel.

:(

Teknisk så er begge variantene krevende de første ti tusen løftene, men så løsner det.

:)

Ellers sies det at små feil i sumo får deg til å misse flere maksløft enn hva klassisk stil vil gjøre. Marginene er mindre, so to speak. Søk opp løft med Erle Engmark - en av de beste, etter mitt skjønn. Stian Walgermo er også utrolig bra! Marte Elverum er supersterk og har fått en veldig bra teknikk etterhvert.

Gi gass!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Short story:

Er du en ryggløfter, så er det ofte best å løfte klassisk.*

Er du sterkest i beina, så er sumo en god løsning.

:)

*Men om du velger sumo, må du være sterk i øvre del av rygg, så da er det ikke så enkelt likevel.

:(

Teknisk så er begge variantene krevende de første ti tusen løftene, men så løsner det.

:)

Ellers sies det at små feil i sumo får deg til å misse flere maksløft enn hva klassisk stil vil gjøre. Marginene er mindre, so to speak. Søk opp løft med Erle Engmark - en av de beste, etter mitt skjønn. Stian Walgermo er også utrolig bra! Marte Elverum er supersterk og har fått en veldig bra teknikk etterhvert.

Gi gass!

:)

Hva jeg er sterkest i e litt vanskelig å si, for er ikke sikker selv. Men da gangene æ har kjørt sumo så har æ merka det sykt god i lår og gluteus. Men en ting vet æ, e veldig sterk i øvre rygg. :-) Får jo satse på at det løsner. Tror det ennå er noe teknikk som mangler i klassisk. Så får bare fokusere på teknikken så ser vi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers sies det at små feil i sumo får deg til å misse flere maksløft enn hva klassisk stil vil gjøre. Marginene er mindre, so to speak.

Kan signere denne, her er det snakk om store forskjeller, jeg har opplevd 10-20kgs forskjell både opp og ned på grunn av svingninger i teknikken. Er såklart andre variabler inne i bildet også som kan ha innvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...