Gå til innhold

Teknikksjekk knebøy


prebbbbbb

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

wow! jeg vil si det ser meget bra ut. sterk er du også. det er bare å peise på(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

Lekkerbøy! :) Bare å gønne på her ja:)

Men damn, det der var noen lange bein:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Word up :) til Boatsboatsboats ; Hvis du i tillegg driver med markløft, ville jeg anbefale deg å bygge til sumomark, en variant som vil være langt bedre for kroppen din:)

Jeg prøvde sumo noen uker nå nylig, men ble aldri helt forelsket. Gikk over til vanlig her om dagen, og vektene føltes lettere og teknikken enklere. Har egentlig aldri hatt noe problem med alt hoftedominant. Knebøy derimot... Bli glad i hjertet mitt når det at bøyteknikken endelig er bra ikke bare er noe jeg innbiller meg :p

Her er vanlig mark, 80kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stjeler tråden for har ikke lyst på min egen :whistle:

Jeg har flere ganger lovt meg selv å kutte ut knebøy for alltid, men ender alltid med å gi det en sjanse til. Nå føler det bedre ut enn noensinne :) Har gått over til en smalere beinstilling og mindre hoftedominant stil. Før kjente jeg ingenting i forside lår... Nå kjennes det overalt i beina :D

Dette er 3. og siste settet med 5x60kg. Ordentlig tungt mot slutten, så svakheter burde komme til syne.

Du har veldig lange lårbein, så å jobbe litt med ankelmobilitet samt vurdere en noe bredere stance kan være nyttig. Ellers en grei bøy ved første øyekast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde sumo noen uker nå nylig, men ble aldri helt forelsket. Gikk over til vanlig her om dagen, og vektene føltes lettere og teknikken enklere. Har egentlig aldri hatt noe problem med alt hoftedominant. Knebøy derimot... Bli glad i hjertet mitt når det at bøyteknikken endelig er bra ikke bare er noe jeg innbiller meg :p

Her er vanlig mark, 80kg

Igjen, veldig lange lårbein. Ville vurdert sumo deadlift om jeg var deg, ettersom knærne uungåelig kommer for langt frem. Teknikken var forøvrig bra :) Husk dypt innpust (ned i magen, så stram magen) for å skape en solid kjerne før løftet. Usikker på om du gjør dette, vanskelig å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at sumo funker bra, men det burde ikke være uoppnåelig å gjøre klassisk markløft selv med lange lårbein. Det ser i grunn ganske bra ut. Før første reppen så ser det ut som hun setter opp korrekt med stanga over midtfoten. Da burde det gå fint å gjøre det med resten av settet også.

Problemet er at hun på vei ned etter lockout bøyer knærne før stanga har gått forbi de, slik at stanga må gå foran og rundt knærne. Den lander ca. 5 cm lenger frem for midtfoten på de siste to reppene. Da blir det vektarm framover og løftet blir tyngre. De lange lårbeina hjelper ikke, men det kan hende det går fint å gjøre noe med.

Det kan unngås hvis hun knekker i hofta / setter seg bakover for å senke stanga slik at stanga går rett ned og forbi knærne før de bøyes. Eller at hvis stanga først har landet foran midtfoten så må hun få tyngdepunktet sitt mer bakover og trekke stanga inntil leggene med lats før hun spenner opp til neste rep. Alltid stanga over midtfoten før man spenner opp og drar.

Annet enn det ser det bra ut IMHO. Ryggen er i alle fall rett og fin. Som Kjetil sier så husk skikkelig innpust og stram magen som faen før hver rep. Bra jobba, Boatsboatsboats! Legg på mer vekt nå (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at sumo funker bra, men det burde ikke være uoppnåelig å gjøre klassisk markløft selv med lange lårbein. Det ser i grunn ganske bra ut. Før første reppen så ser det ut som hun setter opp korrekt med stanga over midtfoten. Da burde det gå fint å gjøre det med resten av settet også.

Problemet er at hun på vei ned etter lockout bøyer knærne før stanga har gått forbi de, slik at stanga må gå foran og rundt knærne. Den lander ca. 5 cm lenger frem for midtfoten på de siste to reppene. Da blir det vektarm framover og løftet blir tyngre. De lange lårbeina hjelper ikke, men det kan hende det går fint å gjøre noe med.

Det kan unngås hvis hun knekker i hofta / setter seg bakover for å senke stanga slik at stanga går rett ned og forbi knærne før de bøyes. Eller at hvis stanga først har landet foran midtfoten så må hun få tyngdepunktet sitt mer bakover og trekke stanga inntil leggene med lats før hun spenner opp til neste rep. Alltid stanga over midtfoten før man spenner opp og drar.

Annet enn det ser det bra ut IMHO. Ryggen er i alle fall rett og fin. Som Kjetil sier så husk skikkelig innpust og stram magen som faen før hver rep. Bra jobba, Boatsboatsboats! Legg på mer vekt nå (y)

Leste to ganger. Skjønner! Takk! Dro 100kg for første gang i går. Hurra!

Kjetil: Ang, bøyen. Alle internetteksperter, inkludert Eirik Sandvik, har sagt det samme "bred beinstilling til du som har lange bein!" Og der har jeg prøvd, igjen og igjen, og stanga hue i veggen fordi det aldri har kjentes riktig. Nå med smalere bein funker det endelig. Godt hende det har noe med skjelettet mitt eller noe :) Bred beinstilling føles alltid feil, både med mark og bøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Du gjør selvfølgelig det du føler er riktig, men jeg ville ikke forventet å få feelingen fra første stund uten å ha blitt coachet i løftet. Det er ikke gjort over natta å lære ny teknikk altså :-)

At knærne kommer såpass langt frem VIL hindre fremgangen din i lengden ift styrke, men ikke nødvendigvis så viktig om du kun har fokus på muskelbygging og fitness. Rumenske mark er et veldig bra alternativ, anbefaler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Du gjør selvfølgelig det du føler er riktig, men jeg ville ikke forventet å få feelingen fra første stund uten å ha blitt coachet i løftet. Det er ikke gjort over natta å lære ny teknikk altså :)

At knærne kommer såpass langt frem VIL hindre fremgangen din i lengden ift styrke, men ikke nødvendigvis så viktig om du kun har fokus på muskelbygging og fitness. Rumenske mark er et veldig bra alternativ, anbefaler dette.

Så man kan ikke bøye mye med knærne foran tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...