Gå til innhold

Ingen grunn til å stoppe å trene


Anbefalte innlegg

Styrketrening øker sjansen for å unngå sykehjemmet. Å trene styrke to-tre ganger i uken er minst like viktig for eldre som den daglige halvtimen med mosjon, mener førsteamanuensis Alexander Wisnes.

http://sprek.aftenposten.no/sprek/Styrketrening-oker-sjansen-for-a-unnga-sykehjemmet-13678.html

Ingen grunn til å stoppe og trene! Rettskrivingen min er på topp om morningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"stoppe og trene"? Betyr ikke det egentlig at man stopper opp og så trener man? ;)

Men on topic: På gymmet i Brisbane var det fullt av gamlinger (da snakker vi 75+) som kjørte knebøy og militærpress. Det er skikkelig tøft! Det er bare "her hjemme" leger lirer av seg at trening er usunt...(ja, jeg har blitt fortalt det av en lege)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "å stoppe å trene" er faktisk helt korrekt , så rettskrivingen er ikke så ille den ;)

Men det er synd at mange eldre ofte har et altfor unyansert syn på styrketrening, for mange hadde nok fått det bedre i hverdagen dersom treningen/mosjonen ikke bare hadde bestått av lette gåturer med de klassiske gåstavene. En får litt vondt inni seg når en ser hvor skrøpelige enkelte mennesker i 60-70 årene er, eller motsatt, hvor mye overflødig fett mange går rundt og bærer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg kan forhindre det så akter jeg ikke å bli en av de som ligger og sulter og tørster ihjel på et pleiehjem. Da vil jeg heller bare slutte å tikke en dag. :)

* Hjerteinfarkt under knebøy

* Hjerteinfarkt når man har seg med sin 40 år gamle elskerinnne

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg siterer en sprek eldre mann - 80årene, filosof og glad i livet forsåvidt - der jeg jobbet før.

"Det er overtramp og uakseptabelt at eldre blir stuet inn på eldresenter og hjemme, uten muligheten til å leve et aktivt og gammelt liv. Det virker som staten, ja regjeringen vil at vi eldre skal råttne bort. Slik er politikken i dag, og jeg er redd på vegne av mine livslange venner som dør en etter en."

I god tid før dette utsagnet hadde han sagt dette sitate - som forøvrig lå friskt i minnet da det øverste sitatet kom under en svømmetrening jeg hadde på privaten.

"Jeg trener ikke for fremgang, eller for progresjonen i seg selv. Jeg trener for å forhindre forfall."

Det er vel essensen og den største forskjellen mellom synet på trening hos oss, og synet på trening hos eldre. Mitt i der en plass vet jeg ei som har dette å si om trening"

"jeg trener ikke for å bli ung, men for å bli gammel"

Det er ingen grunn til å stoppe å trene, men akspeten for at synet endres over tid må være der.

Enda en ting jeg kommer på er det med styrketrening og eldre. Ofte blir det refferert til at det er tung styrketrening som skal til, jeg ser meg enig i synspunktet med det forbehold om at begrept TUNG er relativt og i største grad avhengig av alder og personlige forutseninger. 40kg benpress 5x5 for en åttiåring kan være tung trening :)

Kjenner jeg har mye på hjertet for tiden! Ikke meningen å gå utenfor temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...