Gå til innhold

Triggerpunkter-vondt i hele ryggen


19-91

Anbefalte innlegg

Heisann, har vel i snart 2 år slitt med såkalte triggerpunkter. Begynte å smyge seg fram på venstre side av ryggen for et par år siden, som en "knute" når jeg trakk inn luft. Har så spredd seg og har vondt i hele ryggen (unntatt korsryggen).

I tillegg har jeg mest sannsynelig triggerpunkt i infraspinatus (venstre side), som stråler til baksiden og forsiden av skulder, nedover armen, og gjerne helt ned til håndleddet hvis den trykkes på, så må være forsiktig med benkpress.

Begynte å jobbe i butikk for litt over et år siden og etter det har det bare blitt verre (VELDIG stiv muskulatur mot nakken som stråler nedover).

Gikk til fysioterapaut for tja.. 4-5 mnd siden, og fikk 6-7 behandlinger med trykkbølgemaskin. Merka ingen endring og droppa det pga måtte spare penger. Må det rett og slett flere behandlinger til, siden jeg har gått såpass lenge med det (ca 2 år) ?

Har nå begynt med trening igjen etter en stund av, og det har trappa opp igjen. Er så lei av å ha konstant vondt i ryggen! Hva kan jeg gjøre?! Tar egenmassasje med golfball, vondt som f og demper smertene en halvtimes tid, før de er tilbake.

Setter veldig pris om dere gidder lese gjennom, og komme med hjelpende svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hvis du har råd ville jeg ha anbefalt deg å oppsøke en god terapeut. Om det er fysio, manuellterapeut, osteopat eller naparapat spiller ingen rolle så lenge vedkommende kan jobben sin. Da handler det om å finne en som samtidig jobber med muskulaturen din også gir deg øvelser. En god terapeut vil heller ikke tappe deg for penger. Da skal du bli frisk etter få behandlinger.

Ellers så er nok det alternativet Tronaldo skisserer som er aktuelt.

Gjør du til daglig noen øvelse for å øke mobiliteten i brystryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd foam roller? Eller hva med en skikkelig sadistisk triggerpunktsmassasje, og så et regime med mobilitetsøvelser? TheraCane er genial. Selvmassasje mens du likevel dasser i sofaen (y) Du får til under 200kr på eBay.

Det har jeg faktisk ikke prøvd. Går som sagt mye i golfball som jeg trøkker mot ryggen mot en vegg, og tar frem og tilbake over knutene. Lider i stillhet. Den Thera Cane er jo absolutt noe å vurdere. Med den kan jeg jo komme til oppå skuldrene og mot nakken, det blir jo litt vanskelig med golfball :p

har den hjulpet deg med knuter/triggerpunkter selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du har råd ville jeg ha anbefalt deg å oppsøke en god terapeut. Om det er fysio, manuellterapeut, osteopat eller naparapat spiller ingen rolle så lenge vedkommende kan jobben sin. Da handler det om å finne en som samtidig jobber med muskulaturen din også gir deg øvelser. En god terapeut vil heller ikke tappe deg for penger. Da skal du bli frisk etter få behandlinger.

Ellers så er nok det alternativet Tronaldo skisserer som er aktuelt.

Gjør du til daglig noen øvelse for å øke mobiliteten i brystryggen?

Ja, har peila meg ut en annen fysio her i byen, som jeg skal høre med. Ultralyd er vel noe man kan ta for lettere å se sammenhengen mellom triggerpunktene og utrålende smerter?

Jeg tar ikke noen sånne øvelser nei, shame on me. :(

Kanskje ikke så dumt å begynne :)

Kan søke opp noen på nettet. Har du noen å anbefale sånn fort? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg faktisk ikke prøvd. Går som sagt mye i golfball som jeg trøkker mot ryggen mot en vegg, og tar frem og tilbake over knutene. Lider i stillhet. Den Thera Cane er jo absolutt noe å vurdere. Med den kan jeg jo komme til oppå skuldrene og mot nakken, det blir jo litt vanskelig med golfball :p

har den hjulpet deg med knuter/triggerpunkter selv?

En golfball er så liten at det blir jævlig vondt. Tennisball eller lacrossball er mye bedre, IMHO. Det beste er en Supernova. Koster litt med frakt, men vel anvendte penger for min del. Jeg bruker den hovedsaklig på øvre rygg og bryst.

TheraCane brukes også hovedsaklig på øvre rygg. I og med at den har cirka samme størrelse som en golfball så tar den veldig godt på små punkter. Ikke dumt, du har veldig god kontroll og kan regulerer trykket overraskende bra. Som sagt i forrige post så liker den fordi jeg kan bruke den uten at jeg må dedikere tid til egenmassasje. Altså blir den brukt oftere (y)

Jeg sier det igjen: Prøv å finn en massasjeterapeut/muskelterapeut som vil gi deg smertefull, sadistisk triggerpunktmassasje. Hvis du får tatt et par omganger med et par ukers mellomrom for å løse opp skikkelige samtidig som du bedriver egenmassasje så vil bli bedre. Det krever tid og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt MR? KAN være prolaps i ryggraden. Vil allikevel ikke forklare triggerpoints, men greit å sjekke ut.

Dersom du har tatt MR, og den var OK, synes jeg dette høres ut som Triangular Interval Syndrome.

Når rotatorcuff, spesielt subscapularis, ikke virker som den skal, kan noe som heter synergistisk dominans oppstå. Dette betyr at muskler med lignende funksjon vil kompensere for den som ikke virker som den skal. Subscapularis er en intern rotator. Det kan også latissimus dorsi, teres major og pectoralis være. Så, det som skjer er at disse blir kraftig overarbeidet og kronisk stramme. Etterhvert vil de kunne klemme på nervene i dette området. Det andre som skjer, er at antagonisten til den ubrukelige muskelen også blir kronisk stram (derav triggerpoints du har bak skulderen og i ryggen).

Som du ser her, kan nerven (axillary nerve) ut i skulder bli klemt mellom teres minor, major og triceps. Radial nerve, kan klemmes i mellom triceps og teres major. Symptomer er stråling, håndledd og triceps som svikter, osv.

url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=oDiAEj40voGhnM&tbnid=ILEtXlK-0nSMJM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.jenflemingrmt.com%2Fjournal%2Fnerve-entrapments-at-the-shoulder-triangular-interval-syndrome&ei=X-zrU8mpK8TqyQPLwIKoCA&bvm=bv.72938740,d.bGQ&psig=AFQjCNHoasgvZee8rj27_4Ra03Ucgzp2Vg&ust=1408056798430650triangles1327198216963.png

Siden du også har stråling på fremsiden, kan det peke mot thoracic outlet. pec minor og scalenius klemmer og irriterer hele brachial plexus (nervebunten som går fra ryggraden og ut i armen), og forårsaker lignende symptomer som du beskriver.

thoracic-outlet-syndrome.jpg

images?q=tbn:ANd9GcQlsbhnn3Fa9ouo4kUjqrRwt6Cx4tpss7yApIFt0G3MFSpe6cl4

Typiske ting som kan hjelpe, dersom ovennevnte er tilfelle:

Symptombehandling:

Strekk og skumrulle lats, pecs, pec minor, scalenius, teres major og det lange tricepshodet.

Alle disse musklene har potensiale for å irritere nervene.

Årsaksbehandling:

Styrke serratus anterior, subscapularis (og muligens eksterne rotatorer (infraspinatus/teres minor)), rett opp holdningen din, spesielt bryst og hals.

Når serratus anterior (stabilisator for skulderbladet) og subscapularis (stabilisator for intern rotasjon, rotator cuff) igjen får gjøre den jobben de skal gjøre, bør kroniske triggerpoints og tightness forsvinne for godt, da øvrige muskler ikke lenger trenger å kompensere.

Håper dette gav mening, er litt komplisert å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

manuellterapaut. Hjelp til selvhjelp. Evt en kiropraktor.Jeg har ekstremt god nytte av kiro.

Fysikalsk er stort sett bare waste er min erfaring. Lindrer smerte men løser ingen problemer og koster enormt i lengden.

Og ikke glem at mange nakkesmerter sitter i huet. I den forstand at bekymringer og smerte fører til mer smerte. Det er en negativ spiral om det går langt nok. Da kan det være du bør stikke til legen og få hjelp med huet eller å fikse livssituasjon før du kan fikse problemene i nakken.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har vært så aktiv i min egen tråd her, men ville ikke stille selvdiagnose, ville heller vente til jeg hadde vært hos fysio.

Var hos en ny en i dag, fikk nøye undersøkelse, mye bedre enn han forrige. Han kjente oppover ryggsøyla og sa at flere av leddene var stive, og at det kan være grunnen til at jeg har muskulære smerter. Triggerpunktene er kun sekundære årsaker, og at det kan henge sammen med stivhet i ryggsøyla.

Fikk noen øvelser jeg skal gjøre, så skal jeg til han om 2 uker, så får vi se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...