Gå til innhold

Hvordan bli sponsor?


Jenser

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk ett tips om at muligens noen på denne siden kunne hjelpe meg.

Jeg jobber som sponsoransvarlig/markedsansvarlig i ett (anerkjent) selskap, Vi søker hele tiden nye plattformer hvor vi kan markedsføre oss selv (sportstøyimportør i Norden). Vi har hovedsaklig bakgrunn fra sponsing av større arrangementer og idrettslag, herunder draktsponsor, utstyrssponsor.

Dog er jeg litt usikker på hvordan man går frem for å komme i kontakt med (seriøse) utøvere, som har behov for en langsiktig eventuelt kortsiktig sponsor, hvor begge parter kan dra nytte av sponsormidler og sponsoreffekt. Etter å ha undersøkt en del, har vi vel funnet ut at mange er selvstendige, og mangler det "managementet" som vi er vant til å forhold oss til. I forhold til hvordan lovverket rundt sponsorat er, blir det da litt mer tungvint. Nå har vi endelig fått en uttalelse fra beredskaps og justisdepartementet hvordan vi lovlig kan gå frem for å sponse enkeltuttøvere uten større apparat rundt seg.

Mitt spørsmål her blir da hvordan finner man frem til disse som er aktuelle? Tenkte jo å forsøke litt tradisjonell avertering på finn.no etc, men fant ut at det kan bli veldig mange henvendelser, og veldige lite realistiske kandidater.

Still gjerne spørsmål, eller kontakt meg direkte med tips, forslag etc.

Jens. E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

F.eks side/toppbannere på fitnessbloggen? ;)

Evnt kan dere gjøre som mange andre har valgt. Å sponse topp-treningsbloggerne.. som F.eks Silje Mariela (tidligere tech nutrition, nå X-life tror jeg), Suzanne svanevik (tech nutrition). osv osv .

^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tanken som slår meg er vel å konkretisere hvilke grener man vil inn å sponse, så kan man se på resultatlisten fra de siste årene i f.eks. NM, og ta kontakt med utøvere som leverer gode resultater. Om man er mer interessert i fitnessutøvere som blogger er det vel bare å sjekke litt statistikk, og kontakte noen med mye klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Veldig godt poeng. Vår utfordring er jo at vi ikke har en egen hjemmeside, dvs, det har man jo. Men våre produkter selges igjennom en hel rekke nettsider for klær. Vi som importør kan rent konkurransemessig ikke linke direkte til en enkelt nettbutikk, da dette blir konkurransevridende, og alle butikker kjøper våre produkter for videresalg på lik linje.

Ideen er jo å få (enda) mer profilering av de merkene vi importerer, for så å øke salget generelt. Om mersalg foregår via butikk A eller B spiller forsåvidt liten rolle for oss, da det er eksponeringen generelt vi søker.

Jeg kjenner dessverre ikke til verken kjente eller ukjente utøvere eller bloggere. Men selvsagt, vil det for vår del være mer interessant med en kombinasjon av etablerte og up & coming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tanken som slår meg er vel å konkretisere hvilke grener man vil inn å sponse, så kan man se på resultatlisten fra de siste årene i f.eks. NM, og ta kontakt med utøvere som leverer gode resultater. Om man er mer interessert i fitnessutøvere som blogger er det vel bare å sjekke litt statistikk, og kontakte noen med mye klikk.

Godt poeng. Generelt er vi veldig åpne for det du nevner, har også vært tilstede, eller hatt folk tilstede på disse ulike konkurransene i Stavanger og Oslo blant annet. Samtidig ønsker vi å følge en filosofi der vi også går inn å støtter de som nødvendigvis ikke er mest etablert. Men som har potensial, eller ambisjon om å "klatre" på disse listene. Vi har sterk tro på at å sponse noen som ikke har veldig mange eller noen sponsorer vil gjøre våre merker mer synlige og attraktive, fremfor å bli en av mange.

Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for raskt svar. Veldig godt poeng. Vår utfordring er jo at vi ikke har en egen hjemmeside, dvs, det har man jo. Men våre produkter selges igjennom en hel rekke nettsider for klær. Vi som importør kan rent konkurransemessig ikke linke direkte til en enkelt nettbutikk, da dette blir konkurransevridende, og alle butikker kjøper våre produkter for videresalg på lik linje.

Ideen er jo å få (enda) mer profilering av de merkene vi importerer, for så å øke salget generelt. Om mersalg foregår via butikk A eller B spiller forsåvidt liten rolle for oss, da det er eksponeringen generelt vi søker.

Jeg kjenner dessverre ikke til verken kjente eller ukjente utøvere eller bloggere. Men selvsagt, vil det for vår del være mer interessant med en kombinasjon av etablerte og up & coming.

Da Blogg-trenden i Norge er på "topp" er det ikke verre enn å f.eks kontakte noen av topp-bloggerne med egne domener, og spørre om de ønsker på noen klesprøver, evnt noe giveaways (så kan de f.eks ha en konkurranse), (nb: viktig mtp lovverk at de blir nødt å skrive i innlegget at dette er et sponset innlegg e.c.t.)

Ellers er det jo alltids bra å støtte oppunder mindre arrangementer, det du møter kjernen av kundesegmentet du ønsker å nå.

Det går helt ann på hva segment du er ute etter å nå, hva budsjett du styrer over, markedsambisjoner e.c.t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hnoen vet om noen etc, er dere velkommen til å ta direkte kontakt med meg pr. innboks, så skal dere få mer informasjon om firma, sponsorplaner, bakgrunn og selvsagt kontaktinformasjon til relevante personer etc. Samt svar på det man måtte lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Blogg-trenden i Norge er på "topp" er det ikke verre enn å f.eks kontakte noen av topp-bloggerne med egne domener, og spørre om de ønsker på noen klesprøver, evnt noe giveaways (så kan de f.eks ha en konkurranse), (nb: viktig mtp lovverk at de blir nødt å skrive i innlegget at dette er et sponset innlegg e.c.t.)

Ellers er det jo alltids bra å støtte oppunder mindre arrangementer, det du møter kjernen av kundesegmentet du ønsker å nå.

Det går helt ann på hva segment du er ute etter å nå, hva budsjett du styrer over, markedsambisjoner e.c.t.

Helt sant. Vi ligger allerede ute med en del konkurranser for våre produkter blant "tradisjonelle" bloggere på topp 100 lister rundt forbi. Men ønsker nå å gå litt bort fra dette, da vi med stort hell har vært "delaktig" i å bygge opp en tradisjonell blogg, og har funnet ut at det er mye mer spennende konsept, enn å "fylle opp" hos allerede etablerte bloggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hnoen vet om noen etc, er dere velkommen til å ta direkte kontakt med meg pr. innboks, så skal dere få mer informasjon om firma, sponsorplaner, bakgrunn og selvsagt kontaktinformasjon til relevante personer etc. Samt svar på det man måtte lure på.

Jobber med det her til daglig, send meg en melding pr. innboks med telefonnummeret ditt så kan vi ta en prat i morgen hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sosiale medier (instagram, twitter, youtube osv.), finn personer som:

- har en "tilhengerskare"

- ordentlige innlegg etter ønske

- passer utstyrets tema/ønske

- Ser du nevnte finn.no som et gjennomtenkt sted, men hva med å legge ut annonse på mer relevante og aktuelle forum? Disse er som regel mindre, og henvendelsene vil da bli færre. Selvfølgelig vil det alltid være noe tull som kommer, men i mindre grad.

- Lag en konkurranse ut av det (bilde med slagord f.eks.), spre ordet om konkurranse og det er reklame i seg selv

- Sponsing av aktive personer som er i kontakt med potensielle kunder hver dag. Treningssentre, instruktører, PT osv.

En person som er sponset med uendelig antall produkter blir i mine øyne ofte litt useriøst. Der hvor annenhver innlegg eller kommentar promoterer noe for noen. Finn noen som virkelig liker produktene, uten å overselge seg selv til alle og enhver. Bare en personlig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...