Gå til innhold

Går dypere i frontbøy enn knebøy. Er teknikkene bra nok?


Tina360

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg har bedre teknikk på frontbøy enn i knebøy... Er teknikken for dårlig til å trene opp styrken i knebøy? Har ikke trent seriøst på det på over et år. Så begynner i det små, og vil helst at det bare går oppover fra nå! ;)

Knebøy 35 kg

Frontbøy 35 kg

Knebøy 45 kg

Det er en dårlig film, håper det går an å se noe :/

Blir veldig glad for tilbakemeldinger! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dybden ser bra ut. Dessverre umulig å si noe mer uten å se hofta. Bør være en video fra forside og side.

Synes det ser ut som at du presser hofta i fleksjon istedet for å presse med rumpa på toppen. Ikke sikkert jeg har rett, vanskelig å se. Men det er i så fall ikke særlig gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du har bra teknikk, men slutt med å dra hofta for langt frem på toppen, det kan slite på hofta di.

Altså ikke dra hofta ned på toppen, stopp når hofta er i nøytral posisjon.

Det er noe som drar hofta di litt ned i bunnposisjon, kan være hamstrings, kan være adductors. Mobiliteten i leggene dine ser veldig bra ut.

adductors-muscles1.jpg

hamstring.jpg

Alt i alt synes jeg du har god teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gå helt ut av knebøyracket når du skal bøye, de horisontale stengene er der så du skal ha noe å legge fra deg stanga på, i tilfelle du tar deg vann over hodet og ikke klarer å komme deg opp fra bunnen;) Det ser ikke ut til at du enda går så langt ned at disse hindrer deg.

Husk å dytte fra med hælene på vei oppover, og at disse skal være godt plantet i bakken hele tiden.

Når det kommer til frontbøy kan det være greit å jobbe mot økt mobilitet i håndledd og skuldre,så du tilslutt klarer et "ekte" grep istedenfor kryssgrep. Da får man og muligheten til å leke seg med olympiske løft senere, og det er gøy:D

Ellers; hvis du har lyst til å bli skikkelig sterk i bøy og gjøre den øvelsen en del, vil jeg anbefale innkjøp av knebøysko.

Beste treningstilbehøret som finnes<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har bra teknikk, men slutt med å dra hofta for langt frem på toppen, det kan slite på hofta di.

Altså ikke dra hofta ned på toppen, stopp når hofta er i nøytral posisjon.

Det er noe som drar hofta di litt ned i bunnposisjon, kan være hamstrings, kan være adductors. Mobiliteten i leggene dine ser veldig bra ut.

adductors-muscles1.jpg

hamstring.jpg

Alt i alt synes jeg du har god teknikk.

Takk for grundige tilbakemeldinger! :)

Føler at det er noe rart i det jeg er i bunn, men klarer ikke å endre bevegelsen. Er dette noe jeg bør bruke mye ressurser på?

Å føre hofta frem er noe jeg har blitt litt mast på, som jeg selv er unaturlig. Dropper det mer enn gjerne! :playfull:

Jeg går veldig langt frem med overkroppen, og har hørt at den egentlig skal være mer eller mindre parallell med leggen. Er dette noe jeg bør også bruke MYE tid på? Har jobbet med det for lenge siden, men syntes det var lite resultater ut i fra innsats :( kjedelig med det som er bortkasta! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gå helt ut av knebøyracket når du skal bøye, de horisontale stengene er der så du skal ha noe å legge fra deg stanga på, i tilfelle du tar deg vann over hodet og ikke klarer å komme deg opp fra bunnen;) Det ser ikke ut til at du enda går så langt ned at disse hindrer deg.

Husk å dytte fra med hælene på vei oppover, og at disse skal være godt plantet i bakken hele tiden.

Når det kommer til frontbøy kan det være greit å jobbe mot økt mobilitet i håndledd og skuldre,så du tilslutt klarer et "ekte" grep istedenfor kryssgrep. Da får man og muligheten til å leke seg med olympiske løft senere, og det er gøy:D

Ellers; hvis du har lyst til å bli skikkelig sterk i bøy og gjøre den øvelsen en del, vil jeg anbefale innkjøp av knebøysko.

Beste treningstilbehøret som finnes<3

Pleier å være innafor racken, i alle fall på denne plassen, da de har justerbare høyder! ;)(y)

Men kjører såpass lett, så burde ikke være noe stress på 40 kg :p

Ja, ser den med albumet. Men den venstre albuen er superstiv etter et dobbeltbrudd i barndommen... Så regner ikke med at det er reelt. Men skal se om det er mulig, har ikke tenkt at olympiske løft er et alternativ, så har aldri vurdert det... ;)

Har hoppet over knebøy i lang tid nå, så får se hva det blir ut av det nå! ;) kanskje jeg vurderer sko utover høsten! ;):)

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det greit å trene frontbøy og knebøy annen hver gang, ca 2 x per uke hver? :) eller er det bedre å fokusere på en av dem? Eller kjøre dobbelt opp?

Det er ingenting i veien med å trene knebøy/frontbøy annenhver gang, eller velge det ene fremfor det andre.

Vanligvis så vil de fleste kunne klare å tilslutt løfte mer i knebøy enn de gjør i frontbøy,men begge to er awesome øvelser:) #Bøyergøy!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låner tråden litt. :)

Hvor stor forskjell er det på knebøysko vs joggesko?

Knebøy i joggesko er i utgangspunktet ikke optimalt, da joggesko er laget for å dempe eventuell kraftoverførsel fra underlaget til foten(eller foten til underlaget), så det skal bli mer behagelig å løpe.

Når vi knebøyer, er vi intressert i å ha et underlag som gir oss så lite demping som mulig,så minst mulig kraft forsvinner når vi forsøker å dytte på stanga. Knebøysko er laget for nettopp dette formålet. Ved å bygge opp under hælen, får man knærne lengre frem, som bidrar til å gjøre det lettere å nå korrekt dybde, og borrelåsen på toppen av skoen bidrar til å sørge for at foten ikke sklir rundt inne i selve skoa.

Dette betyr ikke at du MÅÅÅÅ ha knebøysko om du skal utføre knebøy. Mange sterke karer kjører knebøy i converse eller andre sko med lite kompresserbar såle, noen gjør det tilogmed barføtt. Men jeg vil påstå det er lettere og morsommere å knebøye i gode knebøysko.

Jeg vil ihvertfall fraråde alle og enhver fra å kjøre knebøy i joggesko. Spesiellt når vektene begynner å bli tunge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundige tilbakemeldinger! :)

Føler at det er noe rart i det jeg er i bunn, men klarer ikke å endre bevegelsen. Er dette noe jeg bør bruke mye ressurser på?

Å føre hofta frem er noe jeg har blitt litt mast på, som jeg selv er unaturlig. Dropper det mer enn gjerne! :playfull:

Jeg går veldig langt frem med overkroppen, og har hørt at den egentlig skal være mer eller mindre parallell med leggen. Er dette noe jeg bør også bruke MYE tid på? Har jobbet med det for lenge siden, men syntes det var lite resultater ut i fra innsats :( kjedelig med det som er bortkasta! ;)

Man "skal" presse rumpa på toppen, mener noen. Men det du gjør i videoen er å dra hofta med hamstring, som fører til anterior femoral glide, som enkelt fortalt betyr at hoftekula sliter inn i fremsiden av socket. Anbefales ikke.

Det du føler på bunnen er mest sannsynlig en av de to som jeg nevnte. Bekkenet ditt går litt under, men ikke noen stor greie. Prøv å strekke pectineus og hamstrings, vil nok fjerne hele problemet, og bunnposisjon føles mer naturlig. Også veldig viktig å ha et buktrykk under løftet.

Du lener deg litt langt fram ja. Kan lønne seg å ha noe bredere fotstilling, da er det lettere å få overkroppen rettere. Senkingen skal være ca rett ned, og tyngdepunktet til stanga skal være ca rett over midten av foten din i bunnposisjon. Men dette er flisespikking, jeg synes du har en fin bøy. Knebøysko kan være greit å anskaffe, da du har ganske lange lårbein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Knebøy i joggesko er i utgangspunktet ikke optimalt, da joggesko er laget for å dempe eventuell kraftoverførsel fra underlaget til foten(eller foten til underlaget), så det skal bli mer behagelig å løpe.

Når vi knebøyer, er vi intressert i å ha et underlag som gir oss så lite demping som mulig,så minst mulig kraft forsvinner når vi forsøker å dytte på stanga. Knebøysko er laget for nettopp dette formålet. Ved å bygge opp under hælen, får man knærne lengre frem, som bidrar til å gjøre det lettere å nå korrekt dybde, og borrelåsen på toppen av skoen bidrar til å sørge for at foten ikke sklir rundt inne i selve skoa.

Dette betyr ikke at du MÅÅÅÅ ha knebøysko om du skal utføre knebøy. Mange sterke karer kjører knebøy i converse eller andre sko med lite kompresserbar såle, noen gjør det tilogmed barføtt. Men jeg vil påstå det er lettere og morsommere å knebøye i gode knebøysko.

Jeg vil ihvertfall fraråde alle og enhver fra å kjøre knebøy i joggesko. Spesiellt når vektene begynner å bli tunge:)

Jeg kjører alltid knebøy/frontbøy i sokkelesten. Er det dumt? Har da bare joggesko som andre alternativ så tenkte kanskje det var litt smartere å ta de av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid knebøy/frontbøy i sokkelesten. Er det dumt? Har da bare joggesko som andre alternativ så tenkte kanskje det var litt smartere å ta de av :)

Det er ikke dumt nei, smartere enn å knebøye i for dempede joggesko. Hvis du har planer om å knebøye mye /bli sterk i øvelsen, anbefaler jeg knebøysko:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...