Gå til innhold

De ulike pulssonene?


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva de ulike treningssonene er? Altså treningssone 1,2,3,4 og 5. Jeg skjønner jo at 1 er en dårlig pulssone og at trenngssone 5 er makspulssonen og det er da du har høyest puls, men hvem pulssone burde man ligge i under intervaller, langkjøring (både med sykkel og løping).

Lurer også på hvorfor jeg veldig ofte har en gennerell puls (Treningseffekt) på 2.5 - 3.5 når jeg jogger, er dette en bra eller dårlig sone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les denne linken fra Olympiatoppen, den forklarer det du lurer på.

Det er ingen sone som er dårlig eller bra, men de har vært sitt formål. Sonen varierer også litt alt etter om du bruker polar sine soner eller Olympiatoppen sine soner.

Ved polar sine soner er sone 3 det man vil kalle lapsskaussone, mens ved Olympiatoppen sine soner er sone 2 tilsvarende sone.

Langkjøringer er hos polar i sone 1+2, hos Olympiatoppen sone 1.

Intervaller er hos polar sone 4-5, hos Olympiatoppen sone 3-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne linken fra Olympiatoppen, den forklarer det du lurer på.

Det er ingen sone som er dårlig eller bra, men de har vært sitt formål. Sonen varierer også litt alt etter om du bruker polar sine soner eller Olympiatoppen sine soner.

Ved polar sine soner er sone 3 det man vil kalle lapsskaussone, mens ved Olympiatoppen sine soner er sone 2 tilsvarende sone.

Langkjøringer er hos polar i sone 1+2, hos Olympiatoppen sone 1.

Intervaller er hos polar sone 4-5, hos Olympiatoppen sone 3-5.

Jeg bruker en garmin klokke, og har sett litt på de pulssonene de bruker, er de noe i samme dur eller? :)http://www.garmin.com/no/pulstrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Litt an på hvilken type idrett og hva du har som mål, men long story short: mye i lav sone og spissing i høye soner :)

Helt korrekt. Som syklist hadde jeg typisk 90% av den totale treningstiden i sone 1-2.

MEN: det kommer veldig anpå hva du vil oppnå, og ikke minst hvor mye en trener.

Om en "bare" trener 3 utholdehetsøkter i uka, så er det ikke noe i veien for at to av disse er harde økter, intervalltrening, tempotrening e.l (sone 3 +). Når treningsmengden øker utover 3 økter i uka blir det viktigere at en vesentlig del er roligere trening, både for å trene aerobt i tillegg til anerobt, men også fordi restitusjonstiden er betydelig lenger ved høyintensistetsøkter enn ved lavere. Altså vil de fleste slite med å restiture seg i tide for neste økt dersom all trening er i sone 3 og over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt. Som syklist hadde jeg typisk 90% av den totale treningstiden i sone 1-2.

MEN: det kommer veldig anpå hva du vil oppnå, og ikke minst hvor mye en trener.

Om en "bare" trener 3 utholdehetsøkter i uka, så er det ikke noe i veien for at to av disse er harde økter, intervalltrening, tempotrening e.l (sone 3 +). Når treningsmengden øker utover 3 økter i uka blir det viktigere at en vesentlig del er roligere trening, både for å trene aerobt i tillegg til anerobt, men også fordi restitusjonstiden er betydelig lenger ved høyintensistetsøkter enn ved lavere. Altså vil de fleste slite med å restiture seg i tide for neste økt dersom all trening er i sone 3 og over.

Dere har vel ikke litt peiling på nedtrappingspuls også?

Idag hadde jeg en nedtrappingspuls på 122 bnp (32 bnp) etter sykleturen. Hva betyr dette og er det bra eller dårlig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vel ikke litt peiling på nedtrappingspuls også?

Idag hadde jeg en nedtrappingspuls på 122 bnp (32 bnp) etter sykleturen. Hva betyr dette og er det bra eller dårlig? :D

hva er makspulsen din? du får ikke noen ting ut av pulsklokkebruk om du ikke tester makspulsen. For disse sonene er basert på % av makspuls ... så test det :) poenget med nedtrapping er forsåvidt bare at pulsen skal falle gradvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 02-snapper sier: all trening som omhandler puls - og intensitetssoner beregner seg på % av makspuls. Derfor må en makspulstest gjennomføres :) Ellers stemmer jeg også i at det ikke er så veldig nøye akkurat hva nedtrappingspulsen din er til enhver tid, men at kroppen og pulsen skal synke gradvis etter fullført økt. Du skal rett og slett ikke bare stoppe etter at du er ferdig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva er makspulsen din? du får ikke noen ting ut av pulsklokkebruk om du ikke tester makspulsen. For disse sonene er basert på % av makspuls ... så test det :) poenget med nedtrapping er forsåvidt bare at pulsen skal falle gradvis

Jeg er 18 år, så hvis man regner på det skal makspulsen min være ca. 202. Jeg har aldri tatt en skikkerlig makspulstest, men i løpet av hva jeg har trent (og forsovidt prøvd å nå makspuls ett par ganger) har jeg hatt en makspuls på 206, skal jeg gå ut ifra dette da? (Til jeg får rotet meg til å ta en ny makspulstest? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forresten bruke CERG sin estimering av makspuls om du ikke har gjort det. Den skal visstnok være endel mer nøyaktig enn klassiske 220-alder etc., men det beste er uansett å gjennomføre en egen test.

http://www.ntnu.no/cerg/hfmax

Denne viste;

Din HFmax er kalkulert til:

199 slag/min

Dine pulssoner til intervalltrening er:

Under intervaller: 169 - 189 slag/min.

Under aktiv hvile: 129 - 149 slag/min

Er det ikke da litt rart at jeg tidligere har hatt en puls på 206?

Utenom dette kan det nesten virke som at denne makspulsen stemmer mere, for jeg har som regel en mye høyere puls enn f.eks. pappa som er 50 (han har mye lavere puls når vi sykler, greit at han sikkert har bedre kondis, men det er da måte på....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å teste den. Formler er bare ca. Og basert på statistikk. Om du skal trene kondisjon så bør du vel gidde å løpe en tur for å sjekke makspuls?! Hva er ellers poenget med kondisjonstreningen?

Meg f.eks: 25 år. Burde, i følge formel ha 220-25=195 bpm som maks. Jeg er ALDRI over 189 bmp. Noen sinne! Så om jeg her 6 bpm feil på klokka så får d faktisk litt å si prosentmessig.

Så ja; du KAN bruke et estimat, men du risikerer jo å få mindre utbytte av treningen fordi du kan komme til å trene i en annen pulssone enn du tror. Jeg tenker at det er kjipt ikke å få maks ut av innsatsen sin ...

(Ps; ignorer skrive-Leif ... mobiltasting er knotete!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for at du bør gjennomføre en riktig makspulstest. Jeg har samme erfaringer som flere før meg: jeg skulle, i en alder av 23, ha en makspuls på 220 - 23 = 198... Men har tidligere målt helt opp i 210 :p Det vil også være forskjell på hvor godt du klarer å presse deg i forskjellige idretter også. De fleste kommer høyest ved å ta en test på løping, men enkelte kan komme høyere i puls på andre tester. Jeg fikk høyere på sykkel enn på løping...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...