Gå til innhold

De ulike pulssonene?


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Nå har jeg forholdt meg til Olympiatoppen sine pulssoner. At du har generelt 2.5-3.5 i pulssone på treningene vil ikke jeg si er optimalt i forhold til å forbedre kondisjon.

Eks: løpetur på 2timer: stort sett pulssone 1 og evt opp i 2 når du kommer til krevende terreng. Intervall 3x10-15min: stort sett pulssone 3. Intervall 4x4, 4x5, 6x3 osvosv: stort sett pulssone 4. Intervall 10x1, 10x2: på bikken mellom pulssone 4-5. En grei tommelfinger regel når det kommer til intervall er at du skal ha muligheten til å løpe et drag til etter du er ferdig på likt tempo som du hadde på de andre dragene.

Utifra om du trener sesongbasert (til en spesifikk idrett) eller bare trener for å holde deg i form, komme i bedre form vil treningen være forskjellig. For en person som bare trener for å holde seg iform kan man f.eks ved 3 kondisjonsøkter i uken ha 2 langkjøringer og 1 intervall, i perioder kan man øke antall intervalløker eller omvendt. For en idrettsutøver vil sesongen være delt opp i fire, mengdetrening med mange rolige langturer, oppkjøring mot sesongen, færre langturer og mer hardtrening, under sesongen slipper man opp på treningsmengden og prikke inn formen til konkurranser (hvordan dette gjøres er varierende fra person til person), også har du hvileperiode etter sesong med alternativ trening.

Hva du greie å oppnå som makspuls på ski og sykkel kan være vidt forskjellig, så der kan du evt prøve å teste makspuls ved begge aktiviter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...