Gå til innhold

Quest bars o.l netto carbs


Anbefalte innlegg

Hei! Har i lengre tid fundert litt på hvordan dette med netto karbohydrater foregår.

Jeg tar for eksempel questbars som ett eksempel.

Questbar choco peanutt butter :

Per 100g

Energi (kcal) : 300

Fett: 8g

karbohydrater: 42g

(hvorav sukker): 3g

(hvorav polyoler): 8g

Fiber: 33g

Protein: 28g

Ser at det står at den inneholder ca 2-5 NETTO carbohydrater pr bar(60g) så ca 5-8g pr 100g (altså karbohydrater som teller i makrosammenheng)

Fettkalorier: 72kcal

Proteinkalorier: 112kcal

Karbohydrater:(Netto karbohydratene tok 8g) 32kcal

Totalt kalorier: 216 per 100g om det er bare 5-8g netto karbohydrater.

Hvordan kan det være 300 kalorier per 100g vis det overnevnte stemmer? Har dette noe med at man skal trekke fra fiber ?

Hvor mange karbohydrater/kalorier er det EGENTLIG i en questbar? Og hvordan skal man regne ut/sette opp disse kaloriene i en kostholdsplan?

Håper noen kan svare, blir litt forvirret av alt dette med sukkeralkoholer, fiber, karbs osv og hva som egentlig er karbs og som påvirker blodsukkere og er faktiske kalorier.

Mulig jeg er veldig dum ,og at dette er enkelt men må spørre ! For vis det er faktisk bare 5g netto carbs per bar er jo Questbar ett rimelig solid produkt for dem som er nøye med karbs

har sett det er ett par Ernæringsfysiologer som lusker her inne så håper noen som har peiling kan svare ! Setter pris på alle svar :).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Populære innlegg

Det er vel få barer som er så lavkarbo som Quest sine. Personlig synes jeg de har varierende hell, men et par av barene er veldig gode. Skal jeg først kose meg vil jeg heller kose meg med de som har m

På lørdag skal jeg se nøyaktig hvor mye en questbar påvirker blodsukkeret! Så får vi finne ut en gang for alle. Pratet også med en ernæringsfysiolog jeg kjenner og hun var også enig i at baren faktisk

Ikke annet enn at du får et lengre svar med mer begrunnelse

Det er snakk om sukkeralkoholer. Strengt tatt er de karbohydrater, men de brukes ikke som energi av kroppen.

http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/understanding-carbohydrates/sugar-alcohols.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_alcohol

http://www.bodybuilding.com/fun/carbs.htm

EDIT: Den siste går direkte på proteinbarer, så kanskje mest interessant ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester

Så vidt jeg skjønner, uten å noen gang ha brydd meg så er det karbohydratene minus andelen som er fiber.

42-33 = 9g pr 100g "Netto karbs" for questbars. I retning "gode og dårlige karbokilder" osv. Så om noe er fiberrikt er det mindre netto karbs og derfor "gode" karbohydrater, vs noe som har lite fiber har høyere andel netto karbohydrater og dermed en dårlig kilde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er snakk om karbs fra fiber vs. karbs som faktisk fordøyes og absorberes. Pluss at de bruker en del sukkeralkoholer som heller ikke blir brukt som energi (erytrithol/sukrin etc.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om karbs fra fiber vs. karbs som faktisk fordøyes og absorberes. Pluss at de bruker en del sukkeralkoholer som heller ikke blir brukt som energi (erytrithol/sukrin etc.)

Så med andre ord en bar inneholder da altså kunn 2-5 karbohydrater som jeg trenger bry meg om med tanke på makroene mine? Jeg trenger da kun tenke på 5 g karbs, proteinet og fettet i baren :) ? Bare for å bekrefte det..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så med andre ord en bar inneholder da altså kunn 2-5 karbohydrater som jeg trenger bry meg om med tanke på makroene mine? Jeg trenger da kun tenke på 5 g karbs, proteinet og fettet i baren :) ? Bare for å bekrefte det..

Jepp stemmer det :) Derfor de er så sykt populære :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja da ble den veldig populær nå hos meg også ^^!

Okei, da har jeg fått svar på alt jeg lurte på, takk til alle som bidro :)!

Hvis du lurer synes jeg du skal lese linkene jeg la opp - spesielt den siste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden var interessant!

Hvordan er det med andre bars?

Det er vel få barer som er så lavkarbo som Quest sine. Personlig synes jeg de har varierende hell, men et par av barene er veldig gode. Skal jeg først kose meg vil jeg heller kose meg med de som har masse karbo i form av sukker og HFCS. Da er det godteri med høyt proteininnhold, og om jeg først skal kose meg...

Så:

* Krisemåltid: Quest, evnt Clif Builder Bar

* Kos: En av de andre :p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følte meg som en idiot idet jeg fløy inn på første VitaminShoppe i NY for å kjøpe min første questbar i mai. Jeg tenkte at den umulig kunne være like god som det alle skulle ha det til. Men altså.. det synes jeg virkelig de er. Og jeg får nesten like dårlig samvittighet av å spise en sånn, som å spise sjokolade. Jeg synes det smaker like godt, i tillegg varer en quest lenger, og jeg synes den fugdy og seige konsistensen er rådigg.

Har lenge tenkt at den er for god til å være sann, men nå får jeg bare prøve å akseptere at næringsinnholdet som oppgis faktisk er sant.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...