Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Klart det tar tid å utvikle en slik fysikk, men det er vel greit å bestemme hvor man er på vei? Slankere og lettere eller mer muskuløs, antakelig uten vektnedgang? Du må ikke bygge muskler for å bli slank, vil du bare gå ned i vekt er jo det helt i orden. Du er nok klar over at du neppe går ned i vekt ved å like i vedlikehold og trene styrke...

Fortsetter under...

For å presisere her. Når du spør om fettet vil byttes ut med muskler, mener du da at du bygger muskler mens du kvitter deg med fettvev eller mener du at fettet blir til muskler?

Regner med at du mener det første.

Og, ja. Det finnes en mellomting.

Det første ja, haha.

Klart det tar tid å utvikle en slik fysikk, men det er vel greit å bestemme hvor man er på vei? Slankere og lettere eller mer muskuløs, antakelig uten vektnedgang? Du må ikke bygge muskler for å bli slank, vil du bare gå ned i vekt er jo det helt i orden. Du er nok klar over at du neppe går ned i vekt ved å like i vedlikehold og trene styrke...

Selvfølgelig. Har vel ikke et behov for å bli lettere, men man kan vel bli slankere av styrketrening og vedlikehold? :) Så lenge fettet forsvinner vil jeg tro magen blir litt slankere? Så målet mitt er vel å bli slankere og sterkere enn jeg er nå.

Tidligere i tråden nevnte du en idealvekt, ikke entydig at du vil bli slankere og sterkere. Hvis dét er målet er du nok på god vei, men som nevnt velger du den veien som går mot blodårer og sixpack hvis du holder på notorisk og lenge nok - greit å være klar over hvis dét opprinnelig ikke var målsettingen din...

Annonse

Ja, mulig jeg har vært veldig upresis men det er hvertfall det som er målet ja. Blodårer og sixpack er greit så lenge det ikke er for voldsomt og mandig, men for å oppnå det må jeg vel ligge i et ganske heftig kcal overskudd eller?

For å oppnå blodårer all over the place, og vaskebrett, så krever det som regel kaloriunderskudd nok til at underhudsfettet forbrennes, og litt styrketrening så man får muskler å vise frem fra under fettet.

Det er mye enklere å bli sterkere/få større muskler om du ligger i overskudd, siden kroppen da får nok byggesteiner til overs til å investere i muskler.

Om du legger deg litt lavere på inntaket blir dette vanskeligere, men jo mindre vant du er til trening, jo mer vil du kunne få til alikevel.

Dette er enklere å få til når det kommer til utvikling av styrke enn å bygge muskelmasse, da førstnevnte er mer et spørsmål om å lære kroppen(nerver, sener, muskler, pust og mental fokus) å samarbeide, enn å bygge nytt. (grovt forenklet)

Men apropos fettprosent, hvis du trener mot å bli sterkere og ikke går helt bananas i matveien så vil jo de ekstra musklene du skaffer deg føre til at det fettet du har på kroppen må legge seg over et større område enn før, og da virker man straks både slankere og fastere i fisken.

Hva vil da skje hvis jeg ligger på rundt 2100-2200 (vedlikehold) og trener styrketrening? Og hva mener du med å gå bananas i matveien, 3000? 4000? Haha, her må alt inn med teskje :oops: Målet mitt er jo som sagt å få lavere fettprosent å gå opp i muskelmasse så da konkluderte jeg med at vedlikehold på kcal er det lureste (etter å ha lest hva folk skrev her) samt å trene styrke? Uff, jeg er så treig:unsure:

Hva vil da skje hvis jeg ligger på rundt 2100-2200 (vedlikehold) og trener styrketrening? Og hva mener du med å gå bananas i matveien, 3000? 4000? Haha, her må alt inn med teskje :oops: Målet mitt er jo som sagt å få lavere fettprosent å gå opp i muskelmasse så da konkluderte jeg med at vedlikehold på kcal er det lureste (etter å ha lest hva folk skrev her) samt å trene styrke? Uff, jeg er så treig:unsure:

Da vil du jo bli sterkere (antar du fremdeles er nybegynner), og da vil den økte styrken og økningen i muskelmasse være med på strammet opp kroppen, så selv om fettprosenten kanskje ikke vil gå særlig mye ned, så vil det se ut som om den har gått ned, siden den må dekke et større område enn før:)

Si du trenger 2000kcal for vedlikehold, og så trener du bra, og får kanskje da et behov for 2200-2400kcal daglig for å dekke energibruken fra selve treningen, og energien kroppen trenger for å hente seg inn fra alt slitet etterpå.

Da er det jo liten vits i å legge seg på 4000kcal om dagen, med mindre du er drastisk underernært eller har et absolutt behov for å øke i vekt /skal bli sterkere uansett konsekvenser.

Eller ka du trur?

Det er ingen skam i å være ny og uerfaren, alle her inne har vært nye vi og:)

Enig med deg. Problemet er vel bare at jeg ønsker å gå ned i fettprosent OG bygge muskler, virker umulig å oppnå:p Det er vel derfor jeg har vært usikker på om jeg burde legge meg på underskudd eller overskudd.

Jeg har en del fett på magen, ser ikke for meg at den ser "fit" ut uten at jeg kvitter meg med fettet men .... o_O

Fint å høre, hehe!

Å gå ned i fettprosent oooog bygge er mulig, men helt latterlig å skulle prøve på som nybegynner. Det er forholdsvis komplisert.

Men, som nybegynner vil du bygge forholdsvis enkelt til å begynne med. Derfor vil det funke bra å ligge på vedlikehold/rett under.

Det mest effektive er å bygge først, og så "deffe", men i det korte løp funker det ålreit å ha et moderat underskudd mens du løfter tungt og setter det ned igjen.

Enig med deg. Problemet er vel bare at jeg ønsker å gå ned i fettprosent OG bygge muskler, virker umulig å oppnå:p Det er vel derfor jeg har vært usikker på om jeg burde legge meg på underskudd eller overskudd.

Jeg har en del fett på magen, ser ikke for meg at noen muskler kan vises gjennom, men .... o_O

Fint å høre, hehe!

Hvis man vil oppnå flere ting samtidig, er det som regel enklest å ta en ting om gangen. Hvis du legger deg i underskudd nå, vil kroppen tære på fettet og musklene dine og du vil krympe til du mener du er krympet nok.

Utfordringen her er at om man ikke har stort med muskler under fettet, så risikerer man å gå fra å være normalt utseende, til å bli mager og tynnslig.

Hvis man derimot prøver å skaffe seg et ålreit styrke/muskelgrunnlag først, vil man ha mer muskler igjen etter slankingen, og mer muskler å vise frem etterpå. Da er man plutselig gått fra normalvektig, til stram, sterk og sexy.

Jeg foretrekker derfor å anbefale styrketrening i bittelitt overskudd før vektnedgang. Du kan selvfølgelig ta styrketrening uten overskudd, men da vil dette ta mye lenge tid.

Annonse

Der ga du meg nøyaktig svaret jeg var ute etter :D Takk!! Går for vedlikehold(+) på kcal for å bygge muskler tror jeg. Så ser jeg hvordan kroppen blir etter hvert. Følger jeg for det legger jeg meg litt lavere på kcal for å få vekk fett og få tydeligere muskler!

Jeg er svært ustabil og svinger dessverre mye opp og ned i tankegang. Noen ganger vil jeg ditt, andre ganger vil jeg datt. En stygg uvane. Skal prøve denne gangen. Har målt med målebånd rundt mage og lår, og så lenge ikke disse stedene forstørres tydelig skal det gå fint, men skjer det er det mulig jeg får litt panikk (..). Tror jeg har funnet min vei nå, så skal prøve å holde meg her.

Jeg er svært ustabil og svinger dessverre mye opp og ned i tankegang. Noen ganger vil jeg ditt, andre ganger vil jeg datt. En stygg uvane. Skal prøve denne gangen. Har målt med målebånd rundt mage og lår, og så lenge ikke disse stedene forstørres tydelig skal det gå fint, men skjer det er det mulig jeg får litt panikk (..). Tror jeg har funnet min vei nå, så skal prøve å holde meg her.

Har du prøvd å skrive ned hva det er du vil? Skriv en kontrakt med deg selv hvor du lover å holde ut til målet ditt er nådd, uansett hvordan du føler deg underveis, og heng den opp et sted du lett får øye på den, kjøleskapet f.eks :) Burde selvfølgelig undertegnes med vitner tilstede, da er det vanskeligere å gi seg.

Til å begynne med vil du omtrent garantert gå opp litt i cm, da musklene dine ganske enkelt vil binde en del vann... Så musklene blir litt større, lenge før fettmengden har sunket.

Sååå, med like mye fett og litt større muskler... hva skjer med cm da? :p

Jeg vil anbefale deg å bestemme deg for å følge dette i minst tre måneder. Det er ikke veldig lenge, strengt tatt. Men det er lang nok tid til at den første "panikken" vil kunne gi seg.

Det verste som skjer er at du har blitt sterkere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...