Gå til innhold

Bøker/artikler om trening, ernæring og helse - anbefalinger


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett en tråd om det her før.

Tråd for anbefaling av faglitteratur. Noen som har en bok eller to å anbefale? Fint med en beskrivelse eller lenke til referat.

Jeg kan anbefale boka:

Overcoming gravity - a systematic approach to gymnastics and body weight strength av Steven Low

Tar for seg alt man trenger å vite for å mestre kroppsvekstrening; programmering, skadeforebygging, progressjoner av alle øvelser og basic forklaring på styrke/muskelvekst/utholdenhet/anatomi. Anbefales til alle som er interessert i kroppsvektstrening.

Noen som kan anbefale en bok/bøker om bøy, mark og benk? Hvordan tilpasse teknikk til ulike personer samt programmering og mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menneskefysiologi av Olav Sand

Kanskje ikke så relevant for de som "bare" vil prestere, men artig kunnskap for de som vil ha litt "mer"

Og han skriver lett og forståelig, og et massivt pluss at det er på norsk... Da de norske navn ofte er beskrivende i seg selv, fremfor de latinske.

(esophagus/spiserør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Becoming a Supple Leopard: The ultimate guide to resolving pain, preventing injury, and optimizing athletic performance av Kelly Starrett & Glen Cordoza

Hovedvekt på mobilitet, men også teknikk i bøy, mark, benk, militærpress, dips, pullups, pluss vektløfting og mye mer.

Power, Speed, Endurance: A skill-based approach to endurance training av Brian Mackenzie

Løpe-, Sykle-, og Svømmeteknikk. Mangler litt detaljer, men er en fin bok for å få oversikt over korrekt teknikk.

Free+Style: Maximizing sport and life performance with four basic movement av Carl Paoli

En bok om bevegelse, hvordan en beveger seg og hvordan grunnleggende øvelser er overførbare til din sport og ditt liv. De fire øvelsene er: Knebøy, håndstående pushups, muscle-ups og burpee. Til disse er det lagt opp og forklart mange progressjoner helt fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becoming a Supple Leopard: The ultimate guide to resolving pain, preventing injury, and optimizing athletic performance

Please ikke anbefal den da, går ikke med på at den korrekte måten å kjøre knebøy på er med knærne rett fram.

Er en veldig bra bok som har løst mange av mine problemer. Anbefales på de høyeste! 2-15 grader anbefales som fotposisjon ifølge Starret, altså rett-ish ja, mye mer logisk enn å anbefale 30 syntes jeg. Men for all del tenk over det selv, jeg tar vare på mine egne hofter, knær og ankler. Om en på død og liv ikke er enig i teknikken er det fortsatt en knall ressurs i forhold til mobilitet.

Dette er min anbefaling, og om en ikke er enig så trenger en ikke å kjøpe den, ingen tvang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Becoming a Supple Leopard: The ultimate guide to resolving pain, preventing injury, and optimizing athletic performance

Please ikke anbefal den da, går ikke med på at den korrekte måten å kjøre knebøy på er med knærne rett fram.

Det er jo tærne som skal peke fremover, knærne skal kjøres så langt ut til siden som du får dem. Krever sykt mye mobilitet i anklene, men jeg kjøper argumentasjonen hans om at leddene er mest stabile når de er rotert til en posisjon er slakken i leddbåndene er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Dan John: Intervention

Pavel Tsatsouline: Power to the people

Pavel T & Andy Bolton: Deadlift dynamite

Evan Osar: Corrective exercise solutions to commong hip and shoulder dysfunctions

Gray Cook: Movement

Dan John & Pavel T: Easy strength

Marty Gallagher: The purposeful primitive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becoming a Supple Leopard: The ultimate guide to resolving pain, preventing injury, and optimizing athletic performance

Please ikke anbefal den da, går ikke med på at den korrekte måten å kjøre knebøy på er med knærne rett fram.

Problemet er ikke at han anbefaler tærne rett fram; dette er ikke et problem om knærne tracker med føttene. Problemet er at han påstår at en VARUS knestilling, altså knærne ut forbi foten, er helt problemfritt og optimalt for trening!!!! Dette vil strekke LCL (lateral collateral ligament) og slite på brusk og meniscus på den mediale siden!

knealignment.jpg

Her får han pepper

Sorry med masse offtopic ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...