Gå til innhold

Beste bil til under 30k


Schwarzenegger

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg går snart inn i mitt siste år som student, og vurderer i den anledning å kjøpa meg ein billig bil, i utg.punktet til under 30k. Den skal primært brukast til bykøyring, men innimellom også til helgeturar.

Det optimale vil vera ein litt ungdommelig/sportslig bil med over 120hk, gjerne 2-dørs coupe, men det er viktigare at den er pålitelig og relativt billig i drift. Den bør også vera billig å forsikra for ein ung kar på 24 år med 20% bonus, og burde ikkje ha gått typ 250 000km. Mercedes-Benz, Peugeot og Kia er ekstra aktuelle pga. gode service- og reparasjonsavtalar med arbeidsgivaren min, men eg er open for alle forslag.

Om du var i min situasjon, kva hadde du kjøpt!?

EDIT:

Denne såg gøy ut! http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49532232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg kan ikke gi deg annet enn råd basert på personlige erfaringer, men jeg har da drevet med bil på både profesjonell og personlig basis i snart 10 år så litt har jeg da lært ;)

- Hvis du ikke har noe nevneverdig familie du må drasse rundt med deg i bilen, og den skal brukes primært som bybil, så anbefaler jeg og velge en av de litt mindre. Ikke fordi de litt større er vanskelig og kjøre i byen, men de små er rett og slett deiligere i trange gater.

- Biler med stort slagvolum og to dører = forsikringspremie fra innerste sirkelen av helvete. Seriøst. Ser du er relativt ung og har lite bonus (man begynner da på 25%, så mener du at du har jobbet deg opp 20% ekstra), noe som forverrer denne saken betraktelig.

- Eldre franske biler har et massivt problem med elendig driftssikkerhet og PSA (Peugeot\Citroen) hadde noen USANNSYNLIG snodige løsninger for noen år tilbake, som gjorde dem drit vanskelige å skru på. Så er du ikke over gjennomsnittet bilkyndig, ville jeg valgt en bil etter deres "mad professor"-era ;) Renault liker jeg ikke uansett årsmodell. Dog, franskmennene er uslåelige når det gjelder kjørekomfort.

- Skal du ha noe som går og går og går, bør du gå for Japansk, da gjerne Honda, Mazda eller eldre Toyota. V-TEC og MX-5 er noe det beste som har skjedd verden etter kvinneromper med mange squats på samvittigheten ;) Eldre Toyota er like morro som en løs jeksel, men de klarer du ikke å ødelegge om du går inn for det engang.

- Tysk (Mercedes, Audi, BMW) er generelt bra, men lider også av forbannelsen som er "Tysk Premium-bil" - dyre deler, jevnt over dyr forsikring og høye egenpriser.

Så hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg kjøpt noe relativt billig som ikke går i stykker til du kommer deg ut av hengemyra som er studenttilværelsen og får spart opp litt skikkelig kapital og bonus; da åpner en ny verden seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde denne 1,4 selv :) 3 dørs :) kjørte 50 000km med den- uten noe problem, synd en idiot kjørte i meg i 100-120 km/T i 50 sone.

Men I følge den største Britiske undersøkelsen, der dem undersøkte hvilken biler har minst og mest feil. Denne bilen kom på 7 plass (denne modellen fra 1996 til 2000) Nr 1 vil si med minst feil, denne undersøkelsen var blitt gjort for 2-3 år siden. altså selv om bilene var 10 år ++ så var dem på top 7 av minst feil ;)

Edit: bællig å forsikre- du tar selfølgelig kunn ansvar forsikring på en bil til under 30 000kr.

en heftig god tips- når du har kjøpt deg bil, forsikrer dui den...ettter 6 måner skifter til annet selskap- why? fordi da kan du gå opp til neste nivå på Bonusen fra 20 til 30%, og sånn gjør du til du kommer til 70%- da blir det bællig å forsikre feeeete biler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stress er det å skru for en noobie med evne til å lære? Jeg tenker da på biler som er pre-elektronikk æraen.

Jeg ser for meg at jeg skal ha en bil til neste vår/sommer, og titter så smått på markedet. Vurderer en EU godkjent veteran elns som varer i et par år.

typ:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49578453

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49124703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor stress er det å skru for en noobie med evne til å lære? Jeg tenker da på biler som er pre-elektronikk æraen.

Vel, jeg kan begynne med å være skikkelig cpt. Obvious å si at "du slipper å skru på all elektronikken", men du må også huske det at

1) gamle biler hadde mekaniske løsninger på mange ting som eletronikk styrer i dag - forgassere blant annet. Og gud forby mekanisk innsprøytning! :cry:

2) det er et lite moot point om biler er lette å skru på hvis man ikke får tak i deler man kan skru med, noe som er et spøkelse som gjennsøker mange eldre biler. Klassikerene har såklart et bruktbart uorginalt marked, men det er jevnt over veldig irriterende å måtte lete non-stop i ei uke for å skifte småtjafs ;)

så personlig ville jeg gått for noe 90-00 av en kjent merke, og en modell som fortsatt eksisterer litt av. Da får du minimalt med idiotiske løsninger samt en deletilgjengelighet som man kan leve med (jeg jobber på et delelager på et Ford\Nissan-verksted, så akkurat DEN kanten er jeg ganske oppdatert ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan begynne med å være skikkelig cpt. Obvious å si at "du slipper å skru på all elektronikken", men du må også huske det at

1) gamle biler hadde mekaniske løsninger på mange ting som eletronikk styrer i dag - forgassere blant annet. Og gud forby mekanisk innsprøytning! :cry:

2) det er et lite moot point om biler er lette å skru på hvis man ikke får tak i deler man kan skru med, noe som er et spøkelse som gjennsøker mange eldre biler. Klassikerene har såklart et bruktbart uorginalt marked, men det er jevnt over veldig irriterende å måtte lete non-stop i ei uke for å skifte småtjafs ;)

så personlig ville jeg gått for noe 90-00 av en kjent merke, og en modell som fortsatt eksisterer litt av. Da får du minimalt med idiotiske løsninger samt en deletilgjengelighet som man kan leve med (jeg jobber på et delelager på et Ford\Nissan-verksted, så akkurat DEN kanten er jeg ganske oppdatert ;) )

Ah. Tusen takk for innspill! Jeg er ganske grønn, så det var veldig informativt. Jeg bare antok at det var enkelt å fikse det meste dersom bilen ikke hadde sykt mye elektronikk som MÅTTE byttes av verkstedet. Jo mer mekanikk = jo bedre, var logisk i mitt noobhodet. Jeg er uredd verktøy og skit, så tenkte at det kunne ha vært gøy å fikse ting (selv om det måtte kanskje bli litt for ofte :p ), men dersom det er en reel PITA å skaffe deler, så tror jeg at det er kanskje jævlig dårlig idè :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Tusen takk for innspill! Jeg er ganske grønn, så det var veldig informativt. Jeg bare antok at det var enkelt å fikse det meste dersom bilen ikke hadde sykt mye elektronikk som MÅTTE byttes av verkstedet. Jo mer mekanikk = jo bedre, var logisk i mitt noobhodet. Jeg er uredd verktøy og skit, så tenkte at det kunne ha vært gøy å fikse ting (selv om det måtte kanskje bli litt for ofte :p ), men dersom det er en reel PITA å skaffe deler, så tror jeg at det er kanskje jævlig dårlig idè :D

Ser absolutt logikken, og hvis man faktisk vil lære det så anbefaler jeg deg og gå for en bil med EFI (elektronisk innsprøytning) - da får du en mekanikk og elektronikk som er enkel nok (ikke direkte innsprøytbing og sensorer og moduler i huet og rævva) men aktuell nok til at den kan flyttes over på nyere biler :)

Og delemessig, så er det vel strengt tatt ikke verre enn å stikke til en forhandler av det merket hvis du ser deg ut en bil, og bare spør rett ut på delelageret hvordan det er med tilgjengeligehten på deler av den generasjonen - har de noe respekt for seg selv og yrket sitt overhode, så bør de ha noen lunde greie på trenden til det aktuelle merkets ettermarketstilgjengelighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen ville jeg f.eks gått for en Skoda Octavia. Gode biler, som varer i "all evighet" :-)

eller f.eks en mitsubishi carisma elns.. ;)

Selv var jeg litt mindre "rutinert" og likte upraktiske biler..

Vil iallefall ikke anbefale ungdomsbiler.. da er du garantert høy km stand, rævkjørt motor og masse rust .. (Tenker f.eks Golf, Audi A3, e.c.t. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspel, folkens!

På tross av at genene mine vil ha amerikansk bil, hjertet mitt vil ha ein sportslig coupe med 120hk +, kollegaene mine masar om MB/Peugeot, og lommeboka mi tilseier at eg bør ta buss, kjem eg nok til å havna på ein 1.4 - 1.8L Civic/Corolla/Vectra/Polo/Primera e.l. til 15-20k. Enkelt og greit fordi eg slepp å ta lån, det virker som eg kan få ein relativt driftssikker bil i denne kategorien og forsikringa blir billig (Arctic: Eg har kun eigd bil i utlandet, og har dermed startbonus på 20% i Norge). I tillegg treng eg ikkje vera redd for at dama bulker bilen når ho skal bruka den.

Sjølv om det er litt kjedelig å kjøpa fornuftig bil, vil eg heller spara opp bonus til eg er ferdig utdanna til neste år, då skal eg spandera på meg noko gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Arctic servert deg fasiten, men det finnes jo noen biler til rundt 30k som er solide, uten den verste forsikringen og som er litt friskere enn de simpleste japanerne.

- Toyota Celica T20. 116hk, helt kurant, men sitter godt på veien. Enkel og solid, men de fleste drikker litt olje.

- Honda Prelude. Mye utkjørt rask ute, men i samme kategori som Celica, og ganske driftsikker.

- Saab 9-3 turbo (150hk) er billig og enkle og kan chippes opp for en billig penge.

- Volvo 850 er jo en evighetsmaskin med deilig femmerlyd. Finn en med kurant motor og sedan, så er de jo ganske ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg relativt upartisk (jobber som biloppretting på Ford) men.. Ta en titt på den første focusen. Mye bil for pengene, veldig lite galt med dem, billig deler og vedlikehold. Det du burde se etter er rust, i Innv dører og kanaler. Ellers hender det at noen av 1.6 motorene bruker litt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt med tomatkasse, men her snakker vi mye bil for pengene. Sjelden lav km og mye gamp. Men på dette nivået begynner det å koste å forsikre. Så fort det er T5, rs, gti, tsport, M, R, S, Si ellerno i navnet, så rynker selskapene litt på nesa :p

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49409494&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt med tomatkasse, men her snakker vi mye bil for pengene. Sjelden lav km og mye gamp. Men på dette nivået begynner det å koste å forsikre. Så fort det er T5, rs, gti, tsport, M, R, S, Si ellerno i navnet, så rynker selskapene litt på nesa :p

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49409494&searchclickthrough=true

Meh, går helt ann på hva forsikringsselskap og hva avtaler du ligger inne på ;) Min første bil var en Audi a3 1,8T 1999.

Hadde plenty av årlige km, full kasko, tror jeg betalte kanskje 4-5 tusen i året? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, går helt ann på hva forsikringsselskap og hva avtaler du ligger inne på ;) Min første bil var en Audi a3 1,8T 1999.

Hadde plenty av årlige km, full kasko, tror jeg betalte kanskje 4-5 tusen i året? :o

nå er ikke akkurat en 150 hesters A3 det verste, men joda, man finner nok unntak.

Men bil som er moro koster, så enkelt er det dessverre. Men igjen, livet er for kort til å kjøre kjipe biler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke akkurat en 150 hesters A3 det verste, men joda, man finner nok unntak.

Men bil som er moro koster, så enkelt er det dessverre. Men igjen, livet er for kort til å kjøre kjipe biler :p

Det er sant, bare så på budsjettet.. 15-20 000 , holder ikke akkurat til en sprek bil.. som har kjørt under 450 000 km :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...