Opelphinex Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Noen som har et treningsprogram som trener opp musklene du bruker når du klatrer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
erixenM Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Det viktigste da er å begynne å klatre. Da får du så spesifikk trening som mulig, og siden du da trener mest utholden styrketreningen, kan det være fornuftig å trene tungt og med få repetisjoner i gymmet. Når du klater bruker du ryggmusklene og biceps, underarmene, grepsmuskulatur, kjernemuskulatur og muligens også beina (?). Så all trening på disse muskelgruppene kan potensielt forbedre dine klatreevner. Men igjen, det viktigste er at du er trener spesifikt.** Men et vanlig, enkelt styrkeprogram kan fungert godt. Med fokus på rygg, kjerne og skadeforebyggende trening. A Markløft 5 x 5 Pull ups 5 x 5, med vekter Miliærpress 3 x 5 Hanging leg raises 3 x 10 Grepstrening, farmer walks, deadlift holds, pinch grips, grippers. B Knebøy 5 x 5 Pull ups 5 x 5 Dips 3 x 5 Face pulls 3 x 20 Rotator cuff trening 3-4 x 20 Noe annet jeg tenker er viktig for klatring er å prøve å øke mest mulig i relativ styrke, det vil si at du blir sterkere i forhold til kroppsvekt. Også bør du være forsiktig med den totale treningsmengden. Start rolig og ikke gjør alt for mye med en gang. Pass på kroppen, slik at du ikke får overbelastningslidelser. Tenker meg at hendene, underarmene, biceps og skuldrene er særlig utsatt ved for mye klatring.** *** Jeg klatret en gang, og det gikk dårlig. Aurelius 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
02-snapper Skrevet 2. juli 2014 Del Skrevet 2. juli 2014 Signerer det over Eneste er at de aller fleste klatrere unngår bentrening fordi de ikke vil ha tyngre ben/kropp generelt da det et en fordel å være lett. Sier ikke at jeg anbefaler det-men rent klatremessig vil ikke knebøy ha mye for seg. I tillegg til det erixenM skriver er core viktig- planke, palloff-press, o.l. også bruk av fingerbrett og evt. Pullups på disse er kjempenyttig:) Å variere klartingen litt ved også å trene buldring vil gi god fremgang og variasjon fitflyer 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opelphinex Skrevet 2. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2014 takk for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Opelphinex Skrevet 4. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2014 er dette prgramet bra sittende benpress 3 set 8 -10 rep lav roing 3 set 8 -10 rep brystpress 3 set 8 -10 rep nedtrekk 3 set 8 -10 rep skulderpress 3 set 8 -10 rep pallof 3 set 8 -10 rep Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius123 Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Skal du bli sterk i klatring så har øvelser med kroppsvekt gjerne mye mer effekt enn tradisjonell styrketrening (8-10 reps med manualer og maskiner. Fokuser på kjernemusklatur, tren hangups, dips, tren med slynger etc.. Men mest av alt: klatre mye og variert. Vanlig styrketrening har ofte hatt motsatt effekt for meg, og fører gjerne til tyngre muskler og mer uønsket pump. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Skal du bli sterk i klatring så har øvelser med kroppsvekt gjerne mye mer effekt enn tradisjonell styrketrening (8-10 reps med manualer og maskiner. Fokuser på kjernemusklatur, tren hangups, dips, tren med slynger etc.. Men mest av alt: klatre mye og variert. Vanlig styrketrening har ofte hatt motsatt effekt for meg, og fører gjerne til tyngre muskler og mer uønsket pump. Bare fordi jeg er usikker; du vet at pump er et kortvarig fenomen, som i seg selv ikke har noe som helst å si for vektøkning, sant? Utover det vil jeg, som deg, anbefale pullups og dips, men jeg vil anbefale at man sikter mot både muskulær utholdenhet, og stor maksstyrke. Jeg antar en person som klarer dips med sekti kilo mellom bena/pullups med førti kilo ekstra belastning, også vil klare flere repetisjoner uten ekstra belastning enn en person som bare klarer kroppsvektdips/pullups. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius123 Skrevet 4. juli 2014 Del Skrevet 4. juli 2014 Med pump mente jeg pumpen som oppstår mens man klatrer. Jo mer blod som samler seg i armene, jo raskere føler man at kreftene renner ut i det man henger i veggen. Forøvrig veldig enig med innlegget ditt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KAUK Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Vil gå ut i fra at du ikkje har klatra mye før. Klatring på led har stort psykisk perspektiv, som raskt beseirer selv dei sterkaste. ser det fort på folk som ikkje er vant til lange led at det er eit element som er undervurdert. Det er flere forskjellige "typer" klatring, Sport og buldring + inneklatring (gymnastikk) var lenge beregnet kun som trening for fjellklatring på tradisjonelle sikringer. Det morsomste er å drive med alt, til tross for at kileklatring har større sex apeal. Begynn med 4 uker der du klatrer 4 ganger uka,(etter fysisk form) uten å prosjektere noe serlig. bare klatre og finn ut kor i landet du ligger. snakk med folk på gymmen, prøv morsomme mantle bulder og ting som kanskje ikkje er superpump men gøy. deretter bør du gå ned ei økt i uka, og prøve hardere på enkelte vanskelige problemer ( 2-3 grader over nåverende grad) Driver du med inne kllatring og buldring, fokuser mye på teknikk og plassering av bein i forhold til balanse. Når du klatrer 6b og opp kan du legge in campus og fingerbrett trening for å supplementere krimpestyrke, men intill da bør kvantitet og mil med vertikal klatring vere fokus Derretter vil eg ha hatt 2 økter i uka med prosjekt arbeid av enkelt problem, helst bulder da det er raskt å jobbe mye med tekniske problemer og harde flytt. (forsiktig, lett å skade fingre og albuer) Litt etter kordan grunnform er kan man legge inn langkjør økter, der man enten løser store mengder med buldreproblemer som er like innenfor onsight graden din ( ikkje på eller over) og videre eller klatre tauruter på 15 m++ som man tar runder på, dette bør vere på topptau og flyt i fokus. (klassiske intervaller på 4x4 ?) du skal kunne snakke under økten men ikkje uanstrengt. All klatring er ekstremt lett å få skader i fingre, ankler albuer etc, bruk 20 min på å varme solid opp. pushubs, planke løp/ sykkle til gymmen ? derretter gå 10 lette ruter. Slik har eg nogenlunde lakt opp klatringa mi i forhold til sesongstart og sånt Julie_G 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie_G Skrevet 9. juni 2015 Del Skrevet 9. juni 2015 Har selv blitt anbefalt å lese "The Making of a Rockprodigy" http://rockclimberstrainingmanual.com/tools-for-rock-climbing-training/the-making-of-a-rock-prodigy/ Ole-Mats Moskvil 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.