Gå til innhold

Protein fra mat eller tilskudd? HJELP!


anioh

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er veldig ny i trening og mat og det som hører til. Jobber hardt med å få min kropp tilbake i en "voksen" alder;) etter å ha blitt veldig stor etter to graviditeter. Jeg trener styrke 2(3) ganger i uken og prøver å jogge/ gå i fjellet 1-2 ganger i uken!

Så jeg lurer litt på dette med protein etter trening... får en nok fra mat eller bør jeg drikke proteinpulver tilskudd? Hvilket proteintilskudd anbefaler dere?

ALLE TIPS TAES MOT MED ET STORT TAKK:):):):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å spise noe cottage cheese med nøtter og et glassmelk etter trening, gjerne en banan også.

Jeg tar proteinpulver. Det er rett og slett fordi jeg synes det er vanskelig å få i meg proteiner i form av mat etter trening. Så jeg gjør det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar proteinpulver. Det er rett og slett fordi jeg synes det er vanskelig å få i meg proteiner i form av mat etter trening. Så jeg gjør det enkelt.

Ok:) takk for svar... Hvilket protein pulver bruker/ anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å spørre på et forum. Det er også slik at man er ansvarlig for egen læring. Hvis du hadde brukt litt tid på å lese deg opp på temaet hadde du fort funnet grunnleggende teori om hvordan et kosthold bør være.

Etter et søk fant jeg DETTE

Jo da klart det... Jeg googler mye, men som sagt veldig ny og synes det er greit å høre med andres erfaring.

Kan vel bruke forum til det også? Lære av andre...? Det synes jeg er supert om jeg kan lære andre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) takk for svar... Hvilket protein pulver bruker/ anbefaler du?

Det er nok ikke så stor forskjell på proteinpulver, du velger et som smaker godt og ikke koster en mirrion. Det vanligste er whey eller protein fra myse.

Myseprotein

Det mest muskeloppbyggende (anabole) proteinet er utvilsomt myseprotein, det som er kjent som whey-protein.

Myseprotein har i en rekke studier vist seg å gi helsemessige gevinster. For eksempel kan det dempe betennelsestilstander, bedre immunforsvaret og tarmfloraen og gi sterkere antioksidantbeskyttelse.

Myseprotein har veldig høy biologisk verdi. Biologisk verdi er et mål på hvor bra kroppen kan utnytte proteinet. Flere studier viser at får å få den beste muskeloppbyggende effekten bør whey inntas ofte i mindre doser. For eksempel dersom en vil oppnå ekstraordinære resultater kan en innta 20g hver eneste time gjennom hele dagen.

Kasein

Kasein, det som er kjent som melkeprotein, er det et beste proteinet for å forhindre muskelnedbryting. Kasein er et protein som tas langsomt opp. Det er særlig kaseiner fra kumelk som har vist å kunne føre til helseproblemer hos enkelte som mangler eller har for lite av visse enzymer i tarmen (peptidaser). Forsker dr.med. Karl Ludvig Reichelt på Rikshospitalet har i en menneskealder jobbet med problemer knyttet til proteinintoleranse og har funnet klare forbindelser mellom kasein fra kumelk og ADHD, schizofreni, depresjon og andre psykiske lidelser. Men det er de færreste som opplever bivirkninger med dette proteinet, og de aller fleste kan bruke det.

Sojaprotein

Det finnes også eggprotein-pulver og soyaprotein-pulver, men de har ifølge iform.no og flere andre kilder generelt ikke like attraktive egenskaper som myse og kasein. Derfor brukes de hovedsaklig av folk som er laktoseintolerante eller har andre allergier som gjør at de ikke kan bruke myse/kasein (iform.no) Pulverisolater av soyaprotein er det mest brukte i dag, og fordelen med det er at mesteparten av den vonde og spesielle ”bønnesmaken” er borte. Mange av disse pulverne inneholder over 80 prosent protein og er lettere fordøyelige og gir mindre gass i tarmen enn vanlige soyaproteinpulvere. Imidlertid bidrar prosessen fram til ferdig produkt til å øke mengden giftige og kreftframkallende stoffer, og derfor bør en være forsiktig i bruken. For å lage proteinisolater av soya tilsettes det blant annet kraftige basiske væsker. Det er viktig å skille mellom ufermenterte og fermenterte soyaprodukter, da tradisjonelle fermenteringsprosesser fjerner mesteparten av de ugunstige stoffene i soya og blant annet øker vitamin- og enzyminnholdet.

Det er forskjell mellom der som kalles isolater og vanlig pulver. Isolatene er protein som er strippet for så mye unødig fett og laktose (melkesukker) som overhodet mulig, og inneholder mer protein enn vanlige proteinpulver. Den biologiske verdien til isolatene er mye høyere, proteinet har høyere kvalitet og er bedre bevart enn for vanlig proteinpulver, og isolatene er dyrere.

Proteinbehov

En tommelfingerregel for voksne er at man trenger rundt 1gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Mennesker som trener mye har et høyere behov for protein enn andre folk. Nøyaktig hvor mye mer avhenger av hvor mye en trener, intensitet, og hva slags trening. Ifølge doktor online så er antatt proteinbehov 1,2 - 1,5 gram pr kg kroppsvekt dersom en driver med tung/ intensiv løpetrening eller styrke 3 - 4 ganger i uka: Proteinbehovet øker til cirka 1,5 - 1,8 gram pr kg kroppsvekt dersom en driver med tung/ intensiv løpetrening eller styrke 5 - 6 ganger i uka.

Når det gjelder hvilke proteinpulver en skal bruke til hvilken tid, er det både forskjellige meninger og ulike behov så dersom en har tenkt å bruke dette kan det være verdt å oppsøke en ekspert. Ifølge NRK.no kan for mye proteiner være belastede for nyrene.

Ifølge form.no skal myse-protein brukes på morgenen, rett før trening og like etter trening. Som mellommåltid ellers på dagen, skal en bruke en blanding av myse-protein og kasein Alternativt kan du bruke et rent whey-protein også her, inntatt sammen med vanlig mat, f.eks brødskiver med pålegg eller havregryn og melk. Like før leggetid anbefales det å bruke kasein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

STRONG DAD Du høres streng ut på kommentarene dine :p

hehe... sorry.. jeg er bare litt oppgitt :) Det opprettes så mange tråder hvor det virker som om ts ikke har gjort nødvendig forundersøkelser før man poster et spørsmål om noe som tar 15 minutter (for å ta i litt) å finne ut av.

Men jeg forstår at det er enklere å stille et spørsmål enn å skulle lese seg frem på egen hånd så jeg trekker meg stille og rolig tilbake :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... sorry.. jeg er bare litt oppgitt :) Det opprettes så mange tråder hvor det virker som om ts ikke har gjort nødvendig forundersøkelser før man poster et spørsmål om noe som tar 15 minutter (for å ta i litt) å finne ut av.

Men jeg forstår at det er enklere å stille et spørsmål enn å skulle lese seg frem på egen hånd så jeg trekker meg stille og rolig tilbake :p

Er helt enig med deg. Men er dessverre ofte lettere å få alt servert enn å gjøre en innsats selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å hjelpe, men du svarte aldri på spørsmålet mitt...

Jo da jeg skal svare deg;) er bare ikke hjemme nå... Men føle alt ble så dumt.

Tror jeg slettet tråden så skal jeg ordene det selv;):) men takk for du ville hjelpe:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da jeg skal svare deg;) er bare ikke hjemme nå... Men føle alt ble så dumt.

Tror jeg slettet tråden så skal jeg ordene det selv;):) men takk for du ville hjelpe:):)

Neida. Ikke ta det slik :) Jeg har da forsøkt å hjelpe litt. Se gjerne linkene mine. Men for å få et mer utfyllende svar så må du skrive alder, vekt og litt mer om ditt kosthold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...