Gå til innhold

Tregere forbrenning med alderen?


martesofie75

Anbefalte innlegg

Andre "godt voksne" her som har erfaringer å dele? Typ nærmer seg 40?

Jeg ser at de fleste her inne spiser masse mat, selv for vektnedgang, og med kalkulatorer skal jeg også kunne ligge rundt 2000 (+/- avhengig av kalkulator) for å holde vekten, men jeg legger på meg straks jeg bikker 1500 kalorier. Min basalforbrenning er veldig lav nå som jeg er blitt litt eldre, synes jeg, så jeg kan ikke sammenlikne meg med dere sprekinger i tyveårene og kaste innpå med mat ;)

Fakta om meg:

39 år, kvinne. Ca 61-62 kg, 165 cm. Trener 2-3 styrkeøkter i uken, 1 kardiøkt i uken, samt litt yoga innimellom. Jeg liker å trene styrke, og tar i på hver økt. Jeg vet hva som må til sånn sett for å få resultater.

Jobben er skrivebordsjobb, så veldig passiv. Uregelmessig søvn.

Har prøvd å "spise forbrenning opp" etter artikler, tips og råd, men ender bare med litt ekstra å ta i. Jeg har alltid ligget lavt på kaloriene, har jeg skjønt, men uten å ha vært klar over det. Nå har jeg slitt i et par år med å finne et vedlikeholdsnivå der jeg kan spise meg mett og glad, men ikke vokse ut av klærne mine. Noen råd eller erfaringer? Gjerne fra dere som er rundt samme alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

M 46 her. Jeg kan bekrefte at basalforebrenningen synker med tiden. Jeg har vel merket det best etter passert 40. Noe kan skyldes enkelte medisiner også. Går du fast på noe sjekk gjerne dette. Men er du ærlig med deg selv med tanke på småsnacks? Mange tar en kjeks her og en sjokolade der eller 3-4 kaffelatte uten å tenke på dette i totalmengden.

Jeg tror refeed kan benyttes med hell ved underskudd over lang tid. Jeg skal teste ut dette selv da jeg for tiden ikke merker særlig nedgang med typ 3-500 kalorier i underskudd daglig over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M 46 her. Jeg kan bekrefte at basalforebrenningen synker med tiden. Jeg har vel merket det best etter passert 40. Noe kan skyldes enkelte medisiner også. Går du fast på noe sjekk gjerne dette. Men er du ærlig med deg selv med tanke på småsnacks? Mange tar en kjeks her og en sjokolade der eller 3-4 kaffelatte uten å tenke på dette i totalmengden.

Jeg tror refeed kan benyttes med hell ved underskudd over lang tid. Jeg skal teste ut dette selv da jeg for tiden ikke merker særlig nedgang med typ 3-500 kalorier i underskudd daglig over lang tid.

Jeg har logget maten en stund, og er dønn ærlig med meg selv. Skeier igrunn aldri ut, kan ta et glass vin av og til, men er likevel "innafor" m.t.p kalorier. Har veldig oversikt, og kan veldig mye i teorien...

Har nylig tatt en grundig helsesjekk, der jeg ba legen ta med litt ekstra og sjekket dermed stoffskifte og alt. Alt er innenfor normalen.

Ender ofte under 1500 kalorier også. Har greit med energi på trening. Hadde en periode med 1800-2000 kalorier på treningsdager, men det slo ikke så heldig ut, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 183, 97 kg og har et kalorimål på 1840 fordelt på ca E% 40p/30c/30f. Når jeg trener så ligger jeg vel litt høyere. Jeg er usikker på hvor mye kalorier jeg forbrenner på trening. Jeg trener fortiden kun vekter og øktene tar fra 1-1,5 time. Endomondo sier 700-1000 kalorier men dette må være feil og jeg antar halvparten er nærmere sannheten da jeg har lange pauser.

Det er ikke så lenge jeg har vært på diett nå så mulig jeg er litt utålmodig. Dette innlegget hjalp kanskje ikke deg så mye....

Hva med søvn? Søvn og stress er jo noe som påvirker forbrenningen har jeg lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye protein spiser du i løpet av en dag? :) Hvor fort økte du kaloriene da du økte dem? Trener du hardt/tungt nok til å få framgang/legge på deg muskelmasse?

Jeg har kuttet på proteiner til fordel for fett, så ligger på ca 1,8xkroppsvekt. Jeg løfter tungt, har gått ned på antall økter fordi jeg måtte roe ned litt (merket overtreningssymptomer i vinter, trente like tungt på alle øktene).

Jeg økte nok ganske fort da jeg økte. Denne gangen tok jeg det veldig gradvis for å se hva som skjedde hvis jeg først holdt meg på 1500 (vanskelig å si hvor mye jeg spiste før jeg begynte å logge, men mistenker at det var mindre enn 1500, derfor tenkte jeg det var et greit delmål). Etter en ukes tid ble jeg veeeldig sulten, men jeg har ikke turt å øke videre fordi jeg da ikke kommer inn i buksene mine lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 183, 97 kg og har et kalorimål på 1840 fordelt på ca E% 40p/30c/30f. Når jeg trener så ligger jeg vel litt høyere. Jeg er usikker på hvor mye kalorier jeg forbrenner på trening. Jeg trener fortiden kun vekter og øktene tar fra 1-1,5 time. Endomondo sier 700-1000 kalorier men dette må være feil og jeg antar halvparten er nærmere sannheten da jeg har lange pauser.

Det er ikke så lenge jeg har vært på diett nå så mulig jeg er litt utålmodig. Dette innlegget hjalp kanskje ikke deg så mye....

Hva med søvn? Søvn og stress er jo noe som påvirker forbrenningen har jeg lest...

Jeg føler at søvnen har bedret seg, og jeg bruker yoga til å stresse ned, så jeg har mye mindre stress i meg enn for, tja, et halvt år siden. Vet det påvirker mye, ja, men tenkte at det ikke hadde så stor innvirkning lenger.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kuttet på proteiner til fordel for fett, så ligger på ca 1,8xkroppsvekt. Jeg løfter tungt, har gått ned på antall økter fordi jeg måtte roe ned litt (merket overtreningssymptomer i vinter, trente like tungt på alle øktene).

Jeg økte nok ganske fort da jeg økte. Denne gangen tok jeg det veldig gradvis for å se hva som skjedde hvis jeg først holdt meg på 1500 (vanskelig å si hvor mye jeg spiste før jeg begynte å logge, men mistenker at det var mindre enn 1500, derfor tenkte jeg det var et greit delmål). Etter en ukes tid ble jeg veeeldig sulten, men jeg har ikke turt å øke videre fordi jeg da ikke kommer inn i buksene mine lenger...

Jeg ville prøvde å øke proteininntaket noe, feks til 140 g pr dag, holdt fettet på ca 55 g og resten karbohydrater, og sett hvordan kroppen responderte på det :) Spiser du veldig lite karbohydrater fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvde å øke proteininntaket noe, feks til 140 g pr dag, holdt fettet på ca 55 g og resten karbohydrater, og sett hvordan kroppen responderte på det :) Spiser du veldig lite karbohydrater fra før?

Tusen takk for svar!

Jeg snakket med en kostveileder noen uker tilbake som mente jeg burde øke fettet til fordel for karbohydratene. Har nok aldri ligget høyt på karbo, maks 130, men nå er jeg ned i godt under 100. Har ikke merket noe mindre trykk på trening, faktisk. Men jeg er ikke på ketose/strikt lavkarbo, det var mer for å finne et kosthold med mer metthetsfølese og mindre småspising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg snakket med en kostveileder noen uker tilbake som mente jeg burde øke fettet til fordel for karbohydratene. Har nok aldri ligget høyt på karbo, maks 130, men nå er jeg ned i godt under 100. Har ikke merket noe mindre trykk på trening, faktisk. Men jeg er ikke på ketose/strikt lavkarbo, det var mer for å finne et kosthold med mer metthetsfølese og mindre småspising.

Sørg for at karbohydratene kommer først og fremst fra mettende kilder som potet, havregryn og ris, og prøv å spre dem i passende små porsjoner utover dagen, med litt ekstra rundt trening :) Balanserte måltider er nok vel så viktig som å holde igjen på karbohydratene - de gir deg tross alt energi på trening! Med balansert mener jeg en god porsjon protein i alle måltider, litt fett og litt karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at karbohydratene kommer først og fremst fra mettende kilder som potet, havregryn og ris, og prøv å spre dem i passende små porsjoner utover dagen, med litt ekstra rundt trening :) Balanserte måltider er nok vel så viktig som å holde igjen på karbohydratene - de gir deg tross alt energi på trening! Med balansert mener jeg en god porsjon protein i alle måltider, litt fett og litt karbohydrater.

Jeg føler jeg spiser nogenlunde slik nå. Har kuttet en del på frukt fordi det trigger sultfølelse og sug, men ellers går det i mye(!) grønnsaker og bær, samt havregryn. Bruker mye kokosmelk og avokado som fettkilder, og gresk yoghurt. Takk igjen for råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at karbohydratene kommer først og fremst fra mettende kilder som potet, havregryn og ris, og prøv å spre dem i passende små porsjoner utover dagen, med litt ekstra rundt trening :) Balanserte måltider er nok vel så viktig som å holde igjen på karbohydratene - de gir deg tross alt energi på trening! Med balansert mener jeg en god porsjon protein i alle måltider, litt fett og litt karbohydrater.

PS. men å gå ytterligere ned på kaloriene vil vel kunne bremse systemet ytterligere opp? Selv om jeg er såpass "oppi åra", hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. men å gå ytterligere ned på kaloriene vil vel kunne bremse systemet ytterligere opp? Selv om jeg er såpass "oppi åra", hehe

Ja det synes jeg absolutt ikke du skal. Jeg ville fordelt makroene som foreslått på det kcalnivået du ligger nå, og når du er vektstabil ville jeg økt dem sakte, først i karbohydrater, kanskje øke med 50 kcal hver andre-tredje uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det et par ting som krysser hverandre og gjør at regnestykket ikke går opp for å øke energiomsetningen.

Fakta om meg:

39 år, kvinne. Ca 61-62 kg, 165 cm. Trener 2-3 styrkeøkter i uken, 1 kardiøkt i uken, samt litt yoga innimellom. Jeg liker å trene styrke, og tar i på hver økt. Jeg vet hva som må til sånn sett for å få resultater.

Jobben er skrivebordsjobb, så veldig passiv. Uregelmessig søvn.

Har prøvd å "spise forbrenning opp" etter artikler, tips og råd, men ender bare med litt ekstra å ta i. Jeg har alltid ligget lavt på kaloriene, har jeg skjønt, men uten å ha vært klar over det. Nå har jeg slitt i et par år med å finne et vedlikeholdsnivå der jeg kan spise meg mett og glad, men ikke vokse ut av klærne mine. Noen råd eller erfaringer? Gjerne fra dere som er rundt samme alder

I utgangspunktet trener du fire ganger i uken og ellers har en inaktiv hverdag.

Jeg løfter tungt, har gått ned på antall økter fordi jeg måtte roe ned litt (merket overtreningssymptomer i vinter, trente like tungt på alle øktene).

Denne gangen tok jeg det veldig gradvis for å se hva som skjedde hvis jeg først holdt meg på 1500 (vanskelig å si hvor mye jeg spiste før jeg begynte å logge, men mistenker at det var mindre enn 1500, derfor tenkte jeg det var et greit delmål). Etter en ukes tid ble jeg veeeldig sulten, men jeg har ikke turt å øke videre fordi jeg da ikke kommer inn i buksene mine lenger...

Du spiste lite og trente for å bli sterkere, men kroppen sa i fra. Så kompenserte du med å være mindre aktiv igjen

Jeg føler at søvnen har bedret seg, og jeg bruker yoga til å stresse ned, så jeg har mye mindre stress i meg enn for, tja, et halvt år siden. Vet det påvirker mye, ja, men tenkte at det ikke hadde så stor innvirkning lenger.

Stress er stress og er en belastning for kroppen, enten den kommer fra trening eller psykisk. Det fysiske stresset fra trening er dog kortvarig i kontrast til psykisk stress.

Oppsummering:

Å øke aktivitetsnivået samtidig som en spiser lite = kroppen blir energieffektiv og det resulterer i at en blir sliten, får søtsug og stresset kan føre til dårlig søvnkvalitet.

Pluss

Nedgangen i forbrenning skyldes i stor grad reduksjon av muskelmasse til fordel for fettvev, og at man med økende alder i økende grad blir mer inaktiv :)

Du har forsåvidt ikke spist nok samtidig som du har vært i tilsvarende aktivitet til å kunne spise "mye" :)

Mao stiller det større krav til styrketrening jo eldre en blir - om en skal opprettholde og bygge muskelmasse. Det spiller ingen rolle om en "tar i" hver gang en trener om en ikke har progresjon iform av hypertrofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det et par ting som krysser hverandre og gjør at regnestykket ikke går opp for å øke energiomsetningen.

I utgangspunktet trener du fire ganger i uken og ellers har en inaktiv hverdag.

Du spiste lite og trente for å bli sterkere, men kroppen sa i fra. Så kompenserte du med å være mindre aktiv igjen

Stress er stress og er en belastning for kroppen, enten den kommer fra trening eller psykisk. Det fysiske stresset fra trening er dog kortvarig i kontrast til psykisk stress.

Oppsummering:

Å øke aktivitetsnivået samtidig som en spiser lite = kroppen blir energieffektiv og det resulterer i at en blir sliten, får søtsug og stresset kan føre til dårlig søvnkvalitet.

Pluss

Du har forsåvidt ikke spist nok samtidig som du har vært i tilsvarende aktivitet til å kunne spise "mye" :)

Mao stiller det større krav til styrketrening jo eldre en blir - om en skal opprettholde og bygge muskelmasse. Det spiller ingen rolle om en "tar i" hver gang en trener om en ikke har progresjon iform av hypertrofi.

Tusen takk for langt svar :)

Men forstår jeg det da riktig at jeg må trene enda hardere pr økt fordi jeg er blitt så "gammal" og kroppen responderer dårligere :huh: OG også spise mer?

(Jeg trente 5-6 ganger i uken før jeg ble tvunget til å roe ned, og justerte da ned på maten også). Har som nevnt prøvd å spise mer i perioder med mye trening tidligere (høy på treningsdager - lavt på fridager), uten at det ga ønsket resultat.

Søtsug er ikke noe problem, men søvnen kunne vært bedre, ja, og har ikke den økningen på vekter som jeg hadde før.

Ser jo at det er mulig å se smashing ut selv om man ikke er i 20-årene, så jeg har ikke tenkt til å legge med ned og dø ennå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - samme prinsipp for gammel og ung.

Trene progresjonsrettet og spise mye og bra!

Ta hensyn til at du bruker litt lengre tid på å restituere og at du ikke tåler de voldsomme spranget i intensitet.

Gi gass!

Jeg var redd jeg var dømt til å spise som en undulat resten av livet bare fordi jeg bikker 40 :p Så takk for den oppmuntringen! Det føles bare så veldig rart å putte mer kalorier inn når man IKKE ønsker å legge på seg (selv om jeg har lest utallige artikler om akkurat det med at kroppen settter på bremsen ved for lite mat). Restitusjon har ikke vært min sterke side, tror jeg er yngre enn jeg er, vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...