Jump to content

martesofie75

Members
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

  1. Jeg var redd jeg var dømt til å spise som en undulat resten av livet bare fordi jeg bikker 40 Så takk for den oppmuntringen! Det føles bare så veldig rart å putte mer kalorier inn når man IKKE ønsker å legge på seg (selv om jeg har lest utallige artikler om akkurat det med at kroppen settter på bremsen ved for lite mat). Restitusjon har ikke vært min sterke side, tror jeg er yngre enn jeg er, vettu
  2. Tusen takk for langt svar Men forstår jeg det da riktig at jeg må trene enda hardere pr økt fordi jeg er blitt så "gammal" og kroppen responderer dårligere OG også spise mer? (Jeg trente 5-6 ganger i uken før jeg ble tvunget til å roe ned, og justerte da ned på maten også). Har som nevnt prøvd å spise mer i perioder med mye trening tidligere (høy på treningsdager - lavt på fridager), uten at det ga ønsket resultat. Søtsug er ikke noe problem, men søvnen kunne vært bedre, ja, og har ikke den økningen på vekter som jeg hadde før. Ser jo at det er mulig å se smashing ut selv om man ikke er i 20-årene, så jeg har ikke tenkt til å legge med ned og dø ennå
  3. PS. men å gå ytterligere ned på kaloriene vil vel kunne bremse systemet ytterligere opp? Selv om jeg er såpass "oppi åra", hehe
  4. Jeg føler jeg spiser nogenlunde slik nå. Har kuttet en del på frukt fordi det trigger sultfølelse og sug, men ellers går det i mye(!) grønnsaker og bær, samt havregryn. Bruker mye kokosmelk og avokado som fettkilder, og gresk yoghurt. Takk igjen for råd
  5. Tusen takk for svar! Jeg snakket med en kostveileder noen uker tilbake som mente jeg burde øke fettet til fordel for karbohydratene. Har nok aldri ligget høyt på karbo, maks 130, men nå er jeg ned i godt under 100. Har ikke merket noe mindre trykk på trening, faktisk. Men jeg er ikke på ketose/strikt lavkarbo, det var mer for å finne et kosthold med mer metthetsfølese og mindre småspising.
  6. Jeg føler at søvnen har bedret seg, og jeg bruker yoga til å stresse ned, så jeg har mye mindre stress i meg enn for, tja, et halvt år siden. Vet det påvirker mye, ja, men tenkte at det ikke hadde så stor innvirkning lenger. Takk for svar
  7. Jeg har kuttet på proteiner til fordel for fett, så ligger på ca 1,8xkroppsvekt. Jeg løfter tungt, har gått ned på antall økter fordi jeg måtte roe ned litt (merket overtreningssymptomer i vinter, trente like tungt på alle øktene). Jeg økte nok ganske fort da jeg økte. Denne gangen tok jeg det veldig gradvis for å se hva som skjedde hvis jeg først holdt meg på 1500 (vanskelig å si hvor mye jeg spiste før jeg begynte å logge, men mistenker at det var mindre enn 1500, derfor tenkte jeg det var et greit delmål). Etter en ukes tid ble jeg veeeldig sulten, men jeg har ikke turt å øke videre fordi jeg da ikke kommer inn i buksene mine lenger...
  8. Jeg har logget maten en stund, og er dønn ærlig med meg selv. Skeier igrunn aldri ut, kan ta et glass vin av og til, men er likevel "innafor" m.t.p kalorier. Har veldig oversikt, og kan veldig mye i teorien... Har nylig tatt en grundig helsesjekk, der jeg ba legen ta med litt ekstra og sjekket dermed stoffskifte og alt. Alt er innenfor normalen. Ender ofte under 1500 kalorier også. Har greit med energi på trening. Hadde en periode med 1800-2000 kalorier på treningsdager, men det slo ikke så heldig ut, hehe...
  9. Andre "godt voksne" her som har erfaringer å dele? Typ nærmer seg 40? Jeg ser at de fleste her inne spiser masse mat, selv for vektnedgang, og med kalkulatorer skal jeg også kunne ligge rundt 2000 (+/- avhengig av kalkulator) for å holde vekten, men jeg legger på meg straks jeg bikker 1500 kalorier. Min basalforbrenning er veldig lav nå som jeg er blitt litt eldre, synes jeg, så jeg kan ikke sammenlikne meg med dere sprekinger i tyveårene og kaste innpå med mat Fakta om meg: 39 år, kvinne. Ca 61-62 kg, 165 cm. Trener 2-3 styrkeøkter i uken, 1 kardiøkt i uken, samt litt yoga innimellom. Jeg liker å trene styrke, og tar i på hver økt. Jeg vet hva som må til sånn sett for å få resultater. Jobben er skrivebordsjobb, så veldig passiv. Uregelmessig søvn. Har prøvd å "spise forbrenning opp" etter artikler, tips og råd, men ender bare med litt ekstra å ta i. Jeg har alltid ligget lavt på kaloriene, har jeg skjønt, men uten å ha vært klar over det. Nå har jeg slitt i et par år med å finne et vedlikeholdsnivå der jeg kan spise meg mett og glad, men ikke vokse ut av klærne mine. Noen råd eller erfaringer? Gjerne fra dere som er rundt samme alder
×
×
  • Create New...