Gå til innhold

For seint å satse ski?


elinbolas

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som til høsten skal begynne mitt 2. år på vgs. Har hittil gått fotball, og trives godt; men noe trekker meg mot ski i stedet.

Har alltid vært meget aktiv, men aldri gått på ski annet enn på fritiden. Spiller altså aktivt fotball, og også håndball. Er ellers i god løpeform, og trener ca 15 timer i uke kondisjon/fotball/styrke.

Jeg vil tro at når det kommer til ski, vil det være teknikken jeg taper mest på.. Hvor lang tid tar det å arbeide seg opp til OK teknikk når formen ellers er god? Hvor mye trening kreves det? Noen erfaringer om tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gått en del på ski på fritiden, og kjenner at det å gå på ski er "naturlig" for deg... Så kommer det ikke til å være noe stort problem å få inn ålreit teknikk.

Jeg ville si at du, i løpet av en sesong, kommer til å ha veldig ålreit teknikk.

Det var iallefall rundt nykommerene rundt meg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske uenig med personen over her. Dersom du ønsker å bli virkelig, virkelig god, men aldri har drevet aktivt med langrenn før mener jeg det kan bli svært vanskelig å nå toppen. Spesielt i Norge der det er ekstremt mange gode utøvere. Langrenn er en teknisk idrett, og det krever svært mange treningstimer for å få en dugende teknikk. Selv om mange av norges beste langrennsutøvere ikke satset for fullt før de gikk på videregående så har de aller fleste trent langrenn aktivt siden barneskolen. De vil dermed ha et forsprang som et vanskelig å hente inn.

Om målsetningen din imidlertid er å gjøre det godt i mosjonsklassene (og da klassisk stil) så tror jeg du kan klare dette med en del teknikktrening. Det vil først og fremst være i de flate partiene du vil ha mye å hente. I bakkene klarer man seg med god kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa ikke god teknikk, hun sa OK teknikk.

Basert på den erfaring jeg selv har med de som joinet sent, men var i god form, så tok de igjen veldig mye av forspranget de andre hadde i løpet av en sesong. (snakk om 16-17-åringer som aldri før hadde trent langrenn, men hadde gått en del)

I løpet av en sesong, hvor du går inn for det, så vil du greie å få en ålreit teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha gått på ski på fritiden er ganske vagt. Eg gjekk mykje på langrennski i preparerte løyper som barn (les:trente langrenn), men gjekk ikkje renn. Likevel er det teknikken eg har mest å hente på no som langrennsmosjonist. Viss du som meg har trent langrenn, er det noko heilt anna enn å ha gått på tur med bestemor. God form er også ganske vagt, dei beste langrennsløparane har svært god aerob kapasitet og spring i din årsklasse 3000 m på rundt 10:30.

Men uansett er mi meining at det berre er å køyre på! Dersom du synes det er gøy vil du og oppleve god framgang og mykje skiglede. Om det er godt nok til å ta OL-gull eller berre merket i Birken får tida vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies at man trenger rundt 10 000 treningstimer i noe for å kunne bli en ekspert i idretten, og en kan derfor regne med at du ligger mange tusen timer bak de på din alder. Jeg tror dessverre toget er gått for å hevde deg i Norgestoppen utifra din treningshistorikk.

Trist, men veldig sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertalentet Domenico Berrardi på Italienske Sassuolo putta 16 mål i årets Serie A. Han er 19 år, men spilte ikke organisert fotball før han var 15 år gammel. Dag Otto Lauritsen var godt oppi 20åra før han begynte å syke. Det finnes mange solskinnshistorier om folk som klarer det. Du har selvfølgelig en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...