Gå til innhold

Hvilket treningsprogram? forvirra!


ind96

Anbefalte innlegg

Jente 18 år, 175 cm og noe mellom 65-70kg.

Trent styrke i litt over ett år og føler jeg har god teknikk på de fleste av de "vanligste" øvelsene. Mangler litt beveglighet med jobber med saken :)

Mål: bli sterkere og bygge mer muskler

Kom over Starting Strength; Gunnars bastard-variant og syntes det så ut som noe for meg. Jeg liker baseøvelser, og mener selv at jeg har bruk for å bygge opp litt bedre grunnstyrke. Jeg har og litt problemer med at jeg faller frem i bunnen av knebøyen og mister spenn i magen, som sikker ikke er heldig for korsryggen når vektene blir tyngre… Så jeg tenkte at dette var et fint program for meg når jeg vil få inn teknikk og beveglighet, samt øke i styrke og forhåpentlig vis bygge litt masse :)

MEN i dag fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg trente hele kroppen på en gang. Mannen mente jeg burde gå over til splitt. Jeg tenker at han mener jeg vill får større utbytte av splitt dersom jeg ønsker å kjøre hardere økter og bygge mer (?). Han mente også jeg burde ha smalere beinstilling i knebøy (knærne rett fram) og strekke armene helt ut (holde nesten i enden av stanga), for bedre balanse.. Akkuratt det strider med allt jeg har øvd på.

Såå.. jeg ble usikker på hva jeg burde gå for og håper noen har noen gode innspill :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes du skal gjøre det programmet du ønsker og har fremgang på. Når progresjonen stopper opp kan du vurdere å bytte/endre treningsprogrammet.

Ang knebøy, alle utfører knebøy på forskjellige måter da vi har ulikt genetisk utgangspunkt for utførelse. Jeg må f.eks stå med vinkel på føttene og beina, tær peker utover, pga en skade inni hofta. Derfor jeg også må kjøre sumomark fremfor parallell/vanlig markløft. Do what fits your body! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! :) Da fortsetter jeg med programmet jeg, for her er det fremgang hver økt (enda) ;)

Klokt valg:)

Vanligvis vil fullkropp-programmer gi bedre utbytte for nybegynnere, det er mer vanlig at man sparer splitter til man har et godt grunnlag inne og kan begynne å fokusere på enkelte kroppsdeler.

Hvor bredt man holder i stanga under knebøy er mer et spørsmål om skulderfleksibilitet og hvor stor man er, så lenge du klarer å holde skulderbladene sammen og være stram i øverste delen av ryggen, er det bare å holde der det føles behageligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om hvorfor jeg faller fremmover med overkroppen når jeg når bunnposisjon og på vei opp? Kommer under paralell, og beinstillingen er visst veldig bra. Føler jeg mister litt "trykk". Hvor er det det mest trolig at det svikter; ryggen, magen, hoftene eller litt over alt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om hvorfor jeg faller fremmover med overkroppen når jeg når bunnposisjon og på vei opp? Kommer under paralell, og beinstillingen er visst veldig bra. Føler jeg mister litt "trykk". Hvor er det det mest trolig at det svikter; ryggen, magen, hoftene eller litt over alt? :)

Hmm, knebøy er ikke min sterkeste øvelse, så roper inn noen folk med mer peil enn meg:)

Håvard Vika

Tronaldo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tanker om hvorfor jeg faller fremmover med overkroppen når jeg når bunnposisjon og på vei opp? Kommer under paralell, og beinstillingen er visst veldig bra. Føler jeg mister litt "trykk". Hvor er det det mest trolig at det svikter; ryggen, magen, hoftene eller litt over alt? :)

Faller du fremover, eller er du nødt til å lene deg fremover for å oppå dybde?

En sannsynlig årsak hvis det er sistnevnte som er tilfelle, er at knærne ikke er nok utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN i dag fikk jeg spørsmål om hvorfor jeg trente hele kroppen på en gang. Mannen mente jeg burde gå over til splitt. Jeg tenker at han mener jeg vill får større utbytte av splitt dersom jeg ønsker å kjøre hardere økter og bygge mer (?). Han mente også jeg burde ha smalere beinstilling i knebøy (knærne rett fram) og strekke armene helt ut (holde nesten i enden av stanga), for bedre balanse.. Akkuratt det strider med allt jeg har øvd på.

Drit i han fyren der ;) Å strekke armene helt ut til enden av stanga mot vektskivene er det motsatte av det du bør gjøre. Du bør heller ha så smalt grep som du kan ha komfortabelt. Det skyldes enkelt og greit at når du har smalere grep så blir musklene i øvre ryggen kortere og dermed strammere og bidrar til økt stabilitet i overkroppen. En vekstang er veldig godt balansert uten at du skal trenge å holde med superbredt grep "for bedre balanse".

Knærne bør ikke gå rett fram for da vil mange oppleve at lårbeinet kommer i klem med hofta mot bunnen av bøyen. Med knærne mer ut til siden blir det plass til hofta mellom lårbeina. Det er ulike måter å gjøre bøy på med ulike fotstillinger. Hvis du har funnet noe som funker for deg så drit i råd fra random folk. I det minste bør rådene begrunnes.

Splitt VS fullkropp kommer helt an på hva mål med treningen er. Er målet først og fremst muskelvekst/hypertrofi er splitter bedre egnet, i og med at det er mer plass til assistanseøvelser/isolasjonsøvelser. Likevel kan det være greit å bygge grunnstyrke som du sier, og det gjør du best med et godt fullkroppsprogram. Se på Greyskull LP, det er et godt alternativ for styrke+muskelvekst (y)

Noen tanker om hvorfor jeg faller fremmover med overkroppen når jeg når bunnposisjon og på vei opp? Kommer under paralell, og beinstillingen er visst veldig bra. Føler jeg mister litt "trykk". Hvor er det det mest trolig at det svikter; ryggen, magen, hoftene eller litt over alt? :)

Litt vanskelig å si uten å se video, men det kan være så enkelt som mangel på skikkelig innpust og stramming av muskler i mage/korsrygg (se tråden om pusteteknikk). Er du ikke tight nok på vei ned blir du ikke tight nok på vei opp og det blir lettere å "falle sammen". Husk stort pust og stram mage/korsrygg så hardt du klarer før og under hver rep. Eventuelt huske å holde brystet opp når du snur i bunnen av bøyen, slik at ikke hofta skyter opp først. Det kan også være at knærne ikke er langt nok ut til siden, og du bøyer overkroppen framover for å prøve å nå full dybde. Post en video om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fornuftige svar! :)

Jeg merker at det hjelper å holde smalt og dra albuene godt ned, det var derfor jeg ble usikker da jeg fikk beskjed om noe annet. Men da forsetter jeg som jeg har gjort ;)

Pusten har jeg ikke tenkt på!, og det er jo ganske sikkert grunnen til at jeg føler jeg mister spennet :)

Bevegligheten (vertfall tundt hofter og hamstring) vet jeg bør bli bedre. Tror også bevegligheten ødlegger for teknikken når jeg kommer under paralell. Fant mange øvelser for hjelp til bedre knebøy i forumet :)

Nå vet jeg bedre hva jeg kan jobbe med(y) Poster en video om jeg får noen til å filme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...